بررسی هفتگی «نیپنا» از سهام های پتروشیمی در بازار سرمایه

بررسی هفتگی «نیپنا» از سهام های پتروشیمی در بازار سرمایه
(شنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۰) ۱۰:۴۲

نگاهی به سهام های مرتبط با پتروشیمی نشان می دهد که وضع در این گروه نیز متاثر از وضعیت کلی بورس بود و متاسفانه از 26 سهم قابل خرید و فروش، هیچ سهمی افزایش قیمت نداشت و همه آنها با کاهش قیمت مواجه شدند.

به گزارش نیپنا ، دو هفته از فعالیت بورس در سال 1400 گذشته است. هفته اول (هفتم تا یازدهم فروردین) در میانه تعطیلات نوروزی قرار داشت و علی رغم اینکه تعداد معاملات در این هفته پایین بود اما بهرحال شاخص کل بورس رشدی نسبتا مطلوب داشت و در روزهایی وارد کانال یک میلیون و 300 هزار واحد شد اما در هفته کاری گذشته (14 – 18 فروردین) افزایش نسبی قیمت ها ادامه پیدا نکرد و سهامداران بازار سرمایه بار دیگر با ادامه وضعیت نامطلوبی که در ماه های آخر سال گذشته وجود داشت روبرو شدند.

در این هفته همچنین علی رغم افزایش تعداد معاملات، ارزش معاملات هم نسبتا به هفته قبل کاهش پیدا کرد که نشان دهنده ورود سهام داران حقیقی و عدم تمایل شرکت ها و سهام داران حقوقی به معاملات است. در پایان معاملات این هفته بازار سهام، شاخص کل که از یک میلیون و 294 واحد در آغاز معاملات روز شنبه به یک میلیون و 294 هزار واحد رسید که نشانگر افتی ۳٫۴ درصدی در ارزش متوسط سهام ها است.

نگاهی به سهام های مرتبط با پتروشیمی نشان می دهد که وضع در این گروه نیز در این هفته متاثر از وضعیت کلی بورس بود و متاسفانه از 26 سهم قابل خرید و فروش، هیچ سهمی افزایش قیمت نداشته و همه آنها با کاهش قیمت مواجه شدند.

سه نماد از این گروه، پتروشیمی ممسنی (ممسنی)، پتروشیمی کازرون (کازرو) و پتروشیمی دهدشت( دهدشت) به علت ابهام در وضعیت اطلاعاتی از خرداد ماه بسته شده و هنوز در حالت تعلیق است.

بیشترین زیان

از 26 سهم مرتبط با پتروشیمی که در هفته گذشته با کاهش قیمت مواجه شدند، تنها یک سهم بیش از هفت درصد زیان داشت، 8 سهم زیانی بین 5 تا 7 درصد را ثبت کردند، 11 سهم زیانی بین 3 تا 5 درصد داشتند و 7 سهم باقیمانده نیز زیانی کمتر از 3 درصد داشتند.

پنج سهم پرزیان  در هفته گذشته عبارت است از:

نماد

درصد زیان

قیمت ابتدای هفته

قیمت پایانی

وضعیت نهایی

شپترو

9.6

6005

5427

صف فروش

پترول

6.4

10390

9730

صف فروش

شگویا

5.7

9916

9349

صف فروش

شپدیس

5.7

99990

94330

-

نوری

5.3

62100

58810

صف فروش

 

چشم انداز هفته پیش رو

مهمترین موضوع در هفته گذشته حجم پایین معاملات و صف های فروش طولانی تشکیل شده بود که بخش مهمی از آن به علت کاهش دامنه نوسان منفی به 2 درصد است.

درپایان معاملات چهارشنبه گذشته سهم های پتروشیمی جهرم (جهرم)، پتروشیمی تندگویان (شگویا)، پتروشیمی آبادان (شپترو)، پتروشیمی فارابی (شفارا)، پتروشیمی نوری (نوری)، گروه پتروشیمی س. ایرانیان (پترول)، تولیدات پتروشیمی قائد بصیر (شبصیر)، صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس)، صنایع پتروشیمی تخت جمشید (شجم)، پتروشیمی فسا (فسا) و پتروشیمی داراب (داراب) با صف های فروش بسته شدند که نشان می دهد در آغاز هفته پیش رو هم وضعیت چندان مطلوبی نخواهند داشت.

تعداد بازدید : ۳,۲۷۹