با مصوبه هیئت دولت با هدف تکمیل زنجیره ارزش متانول/پروپیلن

ریل گذاری تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی نتیجه داد

ریل گذاری تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی نتیجه داد
(سه شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۹) ۱۲:۲۹

برنامه ریزی شرکت ملی صنایع پتروشیمی در ریل گذاری توسعه این صنعت با تمرکز بر تکمیل زنجیره ارزش نتیجه داد و هیئت دولت در مصوبه ای، بر تکمیل زنجیره ارزش متانول/پروپیلن از طریق اجرای طرح های پیشران صنعت پتروشیمی تاکید کرد.

به گزارش نیپنا، برنامه ریزی شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای ریل گذاری توسعه این صنعت با تاکید بر تکمیل زنجیره ارزش نتیجه داد و هیات دولت در مصوبه ای، بر تکمیل زنجیره ارزش متانول/پروپیلن را با هدف ایجاد زیرساختهای لازم برای رفع نیاز صنایع پایین دستی پتروشیمی، ایجاد اشتغال پایدار و با رویکرد آمایش سرزمینی از طریق اجرای طرح های پیشران صنعت پتروشیمی تاکید کرد.

تکمیل زنجیره ارزش در زمره اهداف شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سالهای اخیر بوده و بهزاد محمدی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز همواره بر ضرورت بهره گیری از تولیدات این صنعت در جهت تکمیل زنجیره ارزش تاکید کرده است. یکی از ملزومات تکمیل زنجیره ارزش در پتروشیمی، متانول است. درحال حاضر 9 میلیون تن در کشور متانول تولید می شود که از این میزان 92 درصد صادر و حدود 700 هزارتن در داخل کشور مصرف می شود. براساس برنامه ریزی های انجام شده ظرفیت تولید این محصول مهم در سال 1404 به 23 میلیون تن خواهد رسید و با در نظر گرفتن این که قیمت گاز درهرتن حدود 80 تا 90 دلار است صادرات متانول با حدود 250دلاردر هر تن ارز آوری مطلوبی دارد.

بهزاد محمدی پیش از این با رد اصطلاح "متانول مازاد" گفته بود: منصفانه نیست که بگوییم متانول مازاد داریم ، زیرا برای تکمیل زنجیره ارزش متانول و تولید محصولات با ارزش تر برنامه ریزی شده است. مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۴ ظرفیت تولید متانول ۲۳ میلیون تن خواهد بود،‌ گفته بود: ۵ میلیون تن از این ظرفیت به سمت تولید پروپیلن هدایت خواهد شد. در گام بعدی پروپیلن را به عنوان ماده حیاتی که به توسعه متوازن کمک شایانی می کند به مناطق مختلف کشور منتقل می‌کنیم.

 حال، مصوبه هیات وزیران که روز هفدهم اسفندماه ابلاغ شده، مهر تاییدی بر برنامه های توسعه ای صنعت پتروشیمی با تاکید بر تکمیل زنجیره ارزش با محور متانول/پروپیلن است. بر اساس این مصوبه، شرکت ملی صنایع پتروشیمی موظف شده اقداماتی را با توجه به اهمیت تولید پروپیلن و بهره برداری از متانول مازاد تولیدی در کشور به منظور تبدیل متانول به پروپیلن و تکمیل زنجیره ارزش این محصول راهبردی و نیز با هدف انتقال پروپیلن تولیدی به داخل کشور با اولویت رفع نیاز داخلی و کاهش واردات مشتقات پروپیلن انجام دهد.

جزییات بیشتر درباره این مصوبه هیئت وزیران را در فایل زیر ببینید.

تعداد بازدید : ۴,۳۶۶