بررسی هفتگی «نیپنا» از سهام های پتروشیمی در بازار سرمایه

بررسی هفتگی «نیپنا» از سهام های پتروشیمی در بازار سرمایه
(شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۹) ۱۰:۵۴

بررسی سهام مرتبط با پتروشیمی ها نشان می دهد که هفته گذشته سهام های این گروه با کاهش قیمت روبرو بودندو از 27 نماد پتروشیمی فقط دو نماد با افزایش اندک قیمت در این هفته مواجه شدند .

به گزارش نیپنا ، بازار سرمایه در هفته کاری گذشته (18- 21 بهمن ماه) قانونی جدید را تجربه کرد. تغییر دامنه نوسان قیمت سهام از محدوده 5 – تا 5 + به محدوده نامتقارن 2- تا 6+ باعث شد که از ریزش شدید شاخص کل جلوگیری شود و این شاخص که در آغاز هفته یک میلیون و 214 هزار واحد بود در پایان هفته به رقم یک میلیون و 238 هزار واحد رسید. با این حال تعداد سهام هایی که ریزش داشتند بسیار بود. در واقع این بازی دامنه نوسان نامتقارن است که می تواند با رشد یک سهام، به طور متوسط زیان سه سهام را بپوشاند!

بررسی بازار از منظر صف های فروش در این هفته نشان می دهد که به استثنای روز شنبه، در باقی روزها بازار با مازاد عرضه و صف‌های فروش سنگین بسته شد. در پایان معاملات روزهای یکشنبه و دوشنبه ارزش صف‌های فروش هزار و 376 میلیارد تومان و هزار و 795 میلیارد تومان بود. در دو روز انتهایی هفته بر حجم صف‌های فروش افزوده شد به طوری که روز سه‌شنبه بازار با صف فروش 2 هزار و 370 میلیارد تومانی بسته شد و در پایان معاملات روز چهارشنبه نیز ارزش صف‌های فروش 2 هزار و 42 میلیارد تومان بود.

بررسی سهام مرتبط با پتروشیمی نشان می دهد که متاسفانه در این هفته عموم سهام های این گروه با کاهش قیمت روبرو بودند. از 27 نماد پتروشیمی فقط دو نماد با افزایش اندک قیمت در این هفته مواجه شدند و 25 نماد دیگر زیان را ثبت کردند؛ اگرچه به علت کاهش دامنه نوسان منفی این زیان ها نسبت به هفته های قبل کمتر بود.

سه نماد از این گروه، پتروشیمی ممسنی (ممسنی)، پتروشیمی کازرون (کازرو) و پتروشیمی دهدشت( دهدشت) به علت ابهام در وضعیت اطلاعاتی از خرداد ماه بسته شده و هنوز در حالت تعلیق است. نماد صنایع پتروشیمی گلستان (شستان) نیز که بعد از ماه ها چند هفته ای بود باز شده بود، روز آخر دی ماه بار دیگر بسته شده و احتمالا باز هم مدتی نه چندان کوتاه بسته خواهد ماند.

بیشترین رشد

دو نمادی که در این هفته شاهد رشد قیمت بودند عبارتند از پتروشیمی امیرکبیر (شکبیر) و پتروشیمی اصفهان (شصفها) که به ترتیب 2.4 و 0.8 سود داشتند. شکل گیری صف خرید برای پتروشیمی اصفهان در پایان معاملات روز چهارشنبه نشان می دهد که نگاه بازار به این سهام همچنان مثبت است.

بیشترین زیان

از 25 سهم مرتبط با پتروشیمی که در هفته گذشته با کاهش قیمت مواجه شدند، 14 سهم زیانی کمتر از 4 درصد و 11 سهم نیز زیانی بین 4 تا 7 درصد داشتند. از میان 5 نماد پرزیان این هفته سه نماد پتروشیمی جهرم (جهرم)، فسا (فسا) و داراب (داراب) هفته های طولانی است که صف فروش دارند و مشتری ندارند. کم کردن دامنه نوسان منفی باعث می شود که صف های فروش این گونه سهام طولانی تر شود.

پنج سهم پر زیان در هفته گذشته عبارت است از:

نماد

درصد زیان

قیمت ابتدای هفته

قیمت پایانی

وضعیت نهایی

شپترو

6.7

4559

4255

-

شاراک

6.6

24870

23220

-

پترول

6.1

10610

9960

صف فروش

بوعلی

6

45590

42870

-

فارس

5.5

9840

9300

-

 

مهمترین خبر سیاسی که می تواند تاثیر روی بورس بگذارد، انتشار اخبار امیدوارکننده درباره احیای برجام است. روز جمعه جو ‎بایدن در کنفرانس مونیخ برخلاف گمانه‌زنی‌ها از بازگشت آمریکا به برجام سخن نگفت اما اعلام کرد ‎که آمریکا آماده تعامل با کشورهای ۱+۵ درباره مذاکرات هسته‌ای ایران است.

از سوی دیگر احتمال خروج ایران از پروتکل الحاقی بر اساس قانونی که مجلس تصویب کرده، در این هفته می تواند بازار سرمایه را بیش از پیش متزلزل کند و سرمایه ها را به سمت بازار ارز و طلا بکشاند. این دو گزینه متضاد باعث شده که عمده سرمایه گذاران نتوانند تصمیمی برای ورود یا خروج از بازار بگیرند و به این ترتیب بازار سرمایه در بلاتکلیفی ناشی از احتمالات سیاسی قرار دارد.

تعداد بازدید : ۲,۶۳۳