141

عوامل اقتصادی موثر بر بازار انواع مواد شیمیایی کشاورزی و مصرفی

عوامل اقتصادی موثر بر بازار انواع مواد شیمیایی کشاورزی و مصرفی
(چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۹) ۰۸:۰۰

اگرچه مواد شیمیایی کشاورزی با مواد شیمیایی پایه و تخصصی ارتباط نزدیکی دارند، اما وجه تمایز مهم آنها این است که در بازار مواد شیمیایی کشاورزی یک صنعت مصرف کننده نهایی –یعتی کشاورزی—بر الگوی تقاضای این محصولات تسلط کامل دارد.

کسب و کار مواد شیمیایی کشاورزی دو بخش مهم دارد: کودهای شیمیایی و محصولات دفع آفات؛ که در دل این دو بخش هم کالاهای عادی جا می گیرند و هم کالاهای تخصصی. علاوه بر بخش کشاورزی، تعداد محدودی از سایر کسب و کارها، مانند ساختمان سازی و صنایع مربوط به تولید آب و برق نیز از مواد شیمیایی کشاورزی استفاده می کنند، ضمن اینکه برخی بخش های صنعتی نیز مشتری آن هستند.

یکی از مشکلات بخش تولید مواد شیمیایی کشاورزی این است که کم شماری و کم فروشی در آن بسیار رایج است، ضمن اینکه ارزش بذرها و ویژگی های آن بر مبنای بیوتکنولوژی در محصولات حفاظتی مور توجه قرار نمی گیرند.

عوامل اقتصادی موثر بر بازار انواع کود شیمیایی

کودهای شیمیایی در واقع ترکیبات مختلف از سه ماده اصلی (نیتروژن، فسفر و پتاسیم) هستند که به خاک اضافه می شوند تا مواد مغذی ضروری برای رشد گیاه (و به ویژه محصولات غذایی)  را جایگزین یا تکمیل کنند.

فسفر و پتاسیم به ترتیب از سنگ فسفات و سنگ پتاس استخراج می شوند. مهم ترین مصرف کودهای شیمیایی در مزارع است. قیمت گذاری این محصولات عمدتا بستگی به قیمت مواد اولیه آنها دارد و عوامل مهم اقتصادی تاثیرگذار بر بازار این محصولات عبارتند از افزایش تقاضا در جای جای جهان، نوسان درآمدهای کشاورزی، کاهش بالقوه تقاضا برای برخی محصولات به دلیل اصلاحات ژنتیکی آنها و مهم تر از همه اینکه بازار این محصولات تا حد زیادی بستگی به فصول سال دارد.

 با افزایش منابع گازی، یعنی گاز شیل، در سال های اخیر در ایالات متحده آمریکا قدرت رقابت پذی کودهای شیمیایی بر پایه نیتروژن در بازارهای جهانی افزایش یافته است.

عوامل موثر بر بازار محصولات دفع آفات

محصولات دفع آفات عبارتند از انواع قارچ کش ها، علف کش ها، حشره کش ها، کنه کش ها و آفت کش ها که به کنترل علف های هرز، آفت ها و بیماری های مختلف گیاهان کمک می کند، ضمن اینکه محصولاتی مانند ضدعفونی کننده ها، مبارزه با جونده ها و سایر محصولاتی که از ریشه گیاهان محافظت می کنند در این دسته قرار می گیرند.

مزارع و گلخانه ها مهم ترین مصرف کنندگان نهایی این محصولات هستند، اگرچه خانواده ها، بیمارستان ها، سایر نهادها و سازمان ها، تاسیسات الکتریکی، ارتباطات از راه دور و نیز کاربردهای صنعتی هم مهم هستند.

عوامل اقتصادی موثر بر بازار این محصولات عبارتند از رشد جمعیت و نیاز به افزایش بهره وری در بخش کشاورزی، توسعه پایدار، موانع مقررراتی بی شمار، هزینه های بسیار بالای توسعه محصولات، لزوم کاهش هزینه ها، جهانی شدن و ثبات اقتصادی است.

این صنعت تحت تاثیر استفاده از محصولات اصلاح ژنتیکی شده و سایر نوآوری های بیوتکنولوژیکی قرار گرفته است. استفاده از محصولاتی که به طور ژنتیکی اصلاح شده اند در طول دو دهه گذشته به سرعت افزایش یافته است، به طوری که در سال های اخیر 88 درصد از ذرت، 94 درصد از پنبه تولیدی و 93 درصد از دانه های سویایی که در ایالات متحده آمریکا کشت شده اند، محصولاتی بوده اند که از طریق مهندسی ژنتیک تولید شده اند.

اگرچه فناوری های زیستی در بخش کشاورزی بهبود کیفیت محصولات و افزایش بازدهی تولید و افزایش بالقوه محصولات تولیدی در همان زمین های کشاورزی قبلی را تضمین می کند، همه عواملی که می تواند نیاز به تولید محصولات دفع آفات را افزایش دهد، صنعت تولید محصولات دفع آفات در سال های اخیر رشد چشمگیری داشته است.

عوامل اقتصادی موثر بر بازار محصولات شیمیایی مصرفی

صنعت تولید محصولات مصرفی یکی از قدیمی ترین بخش های صنعت پتروشیمی سات، که قدمت آن به هزاران سال پیش می رسد (بابلی ها در عهد باستان اولین کسانی بودند که صابون را ساخته اند). برخی از محصولاتی که در این صنعت تولید می شوند عبارتند از انواع صابون ها، انواع شوینده ها، سفید کننده ها، محصولات شستشوی لباس، خمیر دندان و سایر محصولات مراقبت از دهان و دندان، انواع شامپوها، نرم کننده های مو و سایر محصولات مراقبت از مو، محصولت مراقبت از پوست، لوازم آرایشی، انواع دئودورانت ها، عطرها و ادکلن ها و غیره.

یکی از ویژگی هایی که محصولات مصرفی را از سایر تولیدات صنعت پتروشیمی متمایز می کند این است که آنها بسته بندی می شوند؛ بسیاری از شرکت هایی که این کالاهای بسته بندی شده را تولید می کنند ترجیح می دهند که به عنوان شرکت های «تولیدکننده محصولات خانوار» در نظر گرفته شوند.

بازارهای این محصولات به بخش های کانال های توزیع و پخش، نقاط قیمت گذاری و خطوط جمعیتی مصرف کنندگان تقسیم بندی می شوند. نقاط فروش عبارتند از سوپر مارکت ها، فروشگاه های بزرگ، مراکز خرید و فروشگاه های فروش محصولات خاص.

عوامل اقتصادی موثر بر بخش مصرف کننده تا حد زیادی ناشی از هزینه های زنجیره عرضه است، اگرچه تفکیک و تمایز می تواند منجر به بروز نقاط قیمتی شود که برای گروه های مصرف کننده مختلف تعریف شده اند.

برندسازی به حفظ حاشیه سود برای این محصولات کمک شایانی می کند که از سود مواد شیمیایی پایه بسیار بالاتر است. تعهد به برند یکی از مهم ترین عوامل در حفظ قدرت بازاری است اگرچه مدیریت کانال های توزیع نیز به همین اندازه می تواند اهمیت داشته باشد.

در بسیاری از بخش ها، مبارزه برای حفظ سهم بازار بسیار جدی است و شرکت هایی که در این حوزه ها فعالیت می کنند پول های کلانی را برای تبلیغات خرج می کنند. از آنجایی که چرخه های عمر محصول معمولا بسیار کوتاه هستند، توسعه تولید محصولات و بهبود برند نیز اهمیت می یابند.

علاوه بر این، مخارج تحقیق و توسعه در حال افزایش هستند و بسیاری از محصولات از نظر ماهیت مستلزم استفاده از فناوری های برتر هستند. ظهور اینترنت و تجارت الکترونیکی نقش مهمی را در آموزش بازاریابی محصولات ایفا می کنند.

ادغام و جهانی شدن در سراسر دنیا در حال افزایش است، در حالی مدیریت برند نیز از این قافله عقب نمانده است. تمرکز شرکت ها معمولا بر روی استراتژی های متمایز کردن محصول در کنار برندسازی است.

بعضی از بخش ها از سوی مشتریان برای حفظ محیط زیست و تولید محصولات دوستدار حیوانات تحت فشار قرار دارند، به همین دلیل به رغم اهمیت برند بسیاری از محصولات مصرفی افزایش رقابت برای تولید محصولات عمومی را تجربه می کنند. روندهای تغییرات جمعیتی نیز در بازار این محصولات بسیار مهم هستند.

 

تعداد بازدید : ۱,۹۳۹