ایران پلاست چهاردهم تبلور خود باوری در صنایع پایین دستی پتروشیمی

ایران پلاست چهاردهم تبلور خود باوری در صنایع پایین دستی پتروشیمی
(یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۹) ۱۰:۵۴

چهاردهمین نمایشگاه ایران پلاست می تواند زمینه ساز تحول ، رونق و توسعه صنایع پایین دستی در صنعت پتروشیمی ایران باشد.

به گزارش نیپنا؛ چهاردهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست امسال با شرایطی متفاوت و در فضایی تازه برگزار خواهد شد، تداوم وجود سایه کرونا بر تحولات مختلف در سطح جهان سبب شده است تا رویدادهای نمایشگاهی در یک سال گذشته با شرایطی ویژه برگزار شوند.

نمایشگاه بین المللی ایران پلاست در سال های اخیر همواره با حضور شرکت های مختلف ایرانی و خارجی برگزار شده است و نمایشگاه امسال نیز با شعار کسب و کار جهانی با حضور شرکت های مختلف ایرانی برگزار می شود و هدف آن رونق تولید و معرفی فرصت های سرمایه گذاری داخلی و خارجی و نیز معرفی دستاورد های صنعت پلیمر کشورمان در بخش های مختلف است.

تحلیلگران براین اعتقاد هستند که صنعت پتروشیمی ایران نیز مانند هر صنعت دیگری برای توسعه، جذب سرمایه و دستیابی به تجربیات و فناوری های نوین باید رویکرد فراملی و برون نگر داشته و افزایش همکاری و تعامل با سایر کشورها را با هدف ارتقای جایگاه صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی دنبال کند و در این مسیر نمایشگاه های تخصصی می توانند نقشی مهم و تاثیر گذار را داشته باشند.

باید تاکید کرد که صنعت پتروشیمی ایران به عنوان پیشران بخش اقتصادی کشور نقش بسیار مهمی در کشور دارد و در صورتی که لوکوموتیو صنعت پتروشیمی به خوبی حرکت کند، می‌تواند قطار توسعه کشور را به خوبی حرکت داد. همچنین باید به این نکته اشاره کرد که این رویداد بزرگ نمایشگاهی‌ می‌تواند محل تلاقی بازیگران اصلی یعنی تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و معرفی توانمندی و ظرفیت‌های این گروه‌ها باشد.

بخش خصوصی و هلدینگ های بزرگ در دوره های مختلف نمایشگاه حضوری پررنگ و قابل توجه داشته اند ومذاکره و رایزنی های شرکت های توانمند ایرانی فعال در صنعت پتروشیمی منجر به تحقق قرارداد ها و همکاری های اثر بخشی درحوزه های مختلفی شده است.

ایران پلاست فرصتی برای معرفی دستاوردها

بدون تردید نمایشگاه امسال نیز فرصت مناسبی است تا با همکاری های گسترده با شرکت های معتبر و فعال داخلی و نیز بازدیدکنندگان خارجی درعرصه صنعت پتروشیمی و به طور مشخص پلیمر اهداف این صنعت را تحقق یابد و دراین مسیر قابلیت ها و توانمندی های متولیان صنایع پتروشیمی کشورمان را نیز به جهانیان نشان دهیم ، همگان امروز بر این باورند که این رویداد مهم نمایشگاهی در فضای کنونی کشور می تواند زمینه سازرشد و توسعه درصنعت نفت باشد.

چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست به دنبال فراهم کردن زمینه‌ای برای رونق بازار صنایع پلاستیک، تسهیل روند بازاریابی جهانی و حضور این بخش از صنعت ایران در بازارهای جهانی است و اتخاذ سیاست‌های منطقی و راهبردی با هدف توسعه متوازن پتروشیمی، شرایط را برای ثبت موفقیتی دیگر در کارنامه صنعت پتروشیمی بیش از پیش مهیا کرده است.
بدون تردید در شرایط کنونی کشور حمایت مجلس و دولت از این صنعت در کنار ایجاد امنیت ، ثبات و شفافیت در سیاست‌های اقتصادی برای رسیدن به برنامه های توسعه ای اثر بخش خواهد بود و امید می رود با حضور شرکت های بزرگ و توانمند ایرانی این صنعت روزهای خوبی را در پیش داشته و تبدیل به بهشت صنعت پتروشیمی در جهان شود.

بزرگترین رویداد نمایشگاهی صنعت پتروشیمی ایران که از یکشنبه (19 بهمن ماه) فعالیت خود را آغاز می‌کند، بهترین فرصت برای ارائه توانمندی‌ها و دستاوردهای صنعت پتروشیمی کشور و رایزنی برای جذب سرمایه های جدید و همچنین انتقال دانش فنی روزآمد جهان است.

نمایشگاه ایران پلاست درآستانه دستیابی به جهش دوم صنعت پتروشیمی و تولیدی شدن چندین طرح توسعه ای تا سال 1400 ودر آغاز جهش سوم این صنعت می تواند فصل تازه‌ای از مسیر توسعه صنعت پتروشیمی کشور را به ویژه در بخش پلیمر رقم بزند و فرصتی جدید برای توسعه متوازن پتروشیمی در ایران به وجود آورده است که باید از این فرصت به بهترین شکل بهره مند شد، وجود منابع هیدروکربوری به عنوان خوراک، موقعیت راهبردی کشور از لحاظ منابع آب، وجود سرمایه انسانی متخصص و شرکت‌های توانمند داخلی از دلایل توسعه این صنعت به شمار می‌آید.

بدون تردید تحقق اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به عنوان یک راهبرد مهم مورد سرلوحه فعالان صنعت پتروشیمی ایران است و باید به ‌منظور جلوگیری از خام فروشی به دنبال تکمیل زنجیره ارزش و آسان سازی مسیر رونق تولید و صادرات محصولات نهایی بود.

اقتصاد مقاومتی و جلوگیری از خام فروشی از مهمترین برنامه‌های موجود در نقشه راه صنعت پتروشیمی

تحقق اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و جلوگیری از خام فروشی از مهمترین برنامه‌های موجود در نقشه راه صنعت پتروشیمی ایران به شمار می‌آید و می‌توان گفت این صنعت در سال‌های اخیر از صنایع پیشتاز در مسیر تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و کاهش خام فروشی بوده است و جا دارد بیش از این ظرفیت‌های موجود در بخش‌های مختلف این صنعت بهره گرفت.

گفتنی است که تمام فعالان صنعت پتروشیمی ایران بر این اعتقاد هستند که با توجه به تجربه دوره های پیشین این رویداد بزرگ نمایشگاهی در طی سال های گذشته اکنون چهاردهمین نمایشگاه ایران پلاست فرصت مناسبی برای ارائه تازه‌ترین فناوری‌ها و دانش روزآمد جهان در صنعت پلیمر و پلاستیک ایران است و شرکت های ایرانی باید تجارب و دستاورد های خود را تبیین کنند.

امروزه کاربرد محصولات پتروشیمی درزندگی روزمره انسان‌ها در سراسر جهان در حال گسترش است، کالاهای مصرفی مانند کیف، کفش، لباس، پوشاک، لوازم برقی و غیر برقی، ظروف و لوازم آشپزخانه، قطعات خودرو و تجهیزات مربوط، میز و صندلی، لوازم لوکس تزئینی داخل و بیرون از منزل، مصالح ساختمانی، لوازم پزشکی، قطعات کامپیوتری همگی از جمله کالاهایی هستند که همگی از محصولات صنایع پلیمری و صنایع تکمیلی پتروشیمی به شمار می‌آیند.

لزوم توجه به توسعه متوازن

در این میان باید به این نکته اشاره کرد که با وجود روند رو به توسعه صنعت پتروشیمی در کشور، توسعه صنایع تکمیلی و تکمیل زنجیره ارزش متناسب با توسعه بخش بالادستی این صنعت ارزش آفرین پیش نرفته است، از این رو توجه به توسعه متوازن صنعت پتروشیمی هدفی که در ادامه مسیر توسعه به آن توجه داشت؛ از این رو می‌توان نمایشگاه ایران پلاست را فرصتی برای تاکید بر توسعه متوازن صنایع پتروشیمی به منظور افزایش صادرات غیر نفتی به ویژه صنایع پایین دستی دانست.

همچنین در چهردهمین نمایشگاه ایران پلاست، برنامه‌ریزی گسترده‌ای به منظور حضور یکپارچه و معرفی توانمندی شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ در حوزه پلیمر و صنایع تکمیلی پتروشیمی انجام گرفته است واین رویداد نمایشگاهی بهترین فرصت برای معرفی ظرفیت‌های سرمایه گذاری طرح‌های تولید پروپیلن در کشور است.

تحلیگران بر این اعتقاد هستند که مهم‌ترین فرصت‌های صنعت پتروشیمی ایران عبارتند از: اعتبار منطقه‌ای و جهانی صنایع پتروشیمی، جذابیت بالا برای سرمایه‌گذاری خارجی در مقایسه با سایر صنایع، دسترسی به بازار بزرگ منطقه‌ای و جهانی تدر صورت فراهم شدن شرایط ، قرار داشتن در کنار آبراه بین‌المللی خلیج فارس و دریای عمان،‌ افزایش جهانی تقاضا برای محصولات پتروشیمی و بازار بزرگ مصرفی چین و هند.

نمایشگاه ایران پلاست چهاردهم فرصتی طلایی برای تعامل فعالان صنعت پتروشیمی

در چهاردهمین دوره این رویداد منطقه ای در صنعت پلیمری، پلاستیک و صنایع وابسته بیش از 200 تاجر از 11 کشور از آخرین ایران پلاست قرن بازدید خواهند کرد.

همچنین با توجه به برنامه رزی های انجام شده در حاشیه چهاردهمین نمایشگاه ایران پلاست مذاکرات و نشست‌های رودررو میان فعالان صنایع پتروشیمی ایران و دیگر کشورها برگزار خواهد شد.

آغازنمایشگاه مجازی ایران پلاست از 19 بهمن به مدت دو هفته

نمایشگاه مجازی 24 ساعته این روداد نمایشگاهی بر روی تمامی ابزارهای اتصال به اینترنت در قالب دسکتاپ و گوشی های تلفن همراه به سادگی و از هر نقطه ای از جهان، قابل دسترسی است و علاقه مندان می توانند از نمایشگاه بازدید کنند. البته بدیهی است که به جهت تفاوت های زمانی و جغرافیایی، ساعات امکان پاسخگویی آنلاین شرکت ها بسته به سیاست های مربوطه تعریف و به مخاطبان اطلاع رسانی خواهد شد.

نمایشگاه مجازی ایران پلاست به منظور بهره برداری بهتر شرکت ها و بازدید کنندگان داخلی و خارجی همزمان با نمایشگاه ایران پلاست از 19 بهمن ماه آغاز به کار می کند و به مدت 15 روز ادامه خواهد داشت.

گفتنی است که نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست نخستین بار به ابتکار شرکت ملی صنایع پتروشیمی به منظور رونق بازار صنایع پلاستیک داخلی و تسهیل روند بازاریابی جهانی در سال 1381 برگزار شد. نمایشگاهی که امروز به عنوان بزرگترین رویداد صنعت پلاستیک در منطقه خاورمیانه در بین نمایشگاه های معتبر صنعت پلاستیک جهان رخ نموده است.

چهاردهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست، با مجوز وزارت صمت و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نیز بهبود نسبی وضع کرونا و موافقت وزارت نفت و هماهنگی‌های انجام‌شده با مسؤلان شرکت سهامی نمایشگاه‌ها، از 19تا 22 بهمن‌ماه ۱۳۹۹ برگزار می‌شود.

سید فواد نبوی

تعداد بازدید : ۲,۶۳۴