با بهره برداری طرح های جدید تا 1405

بهزاد محمدی: خوراک گازی پتروشیمی ها به 163 میلیون متر مکعب در روز می رسد

بهزاد محمدی: خوراک گازی پتروشیمی ها به 163 میلیون متر مکعب در روز می رسد
(چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۹) ۲۰:۰۹

بهزاد محمدی گفت: گاز مورد نیاز پتروشیمی ها درسال 1404 در حدود 153 میلیون متر مکعب در روز خواهد بود و با بهره برداری از طرح های جدید این نیاز در سال 1405 روزانه به 163 میلیون متر مکعب خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار نیپنا،بهزاد محمدی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی امروز چهارشنبه(8 بهمن ماه) در پنل تخصصی مازاد تولید متانول و آثار قیمتی وتکمیل زنجیره ارزش در ششمین کنگره راهبردی و نمایشگاه نفت و نیرو اظهارکرد: درحال حاضر 9 میلیون تن در کشور متانول تولید می شود که از این میزان 92 درصد صادر و حدود 700 هزارتن نیز در داخل کشور مصرف می شود.

وی افزود: براساس برنامه ریزی های انجام شده ظرفیت تولید این محصول مهم در سال 1404 به 23 میلیون تن خواهد رسید و با در نظر گرفتن این که قیمت گاز درهرتن حدود 80 تا 90 دلار است می توان گفت صادرات متانول با حدود 250دلاردر هر تن ارز آوری مطلوبی دارد.

محمدی با بیان اینکه اصطلاح "متانول مازاد" نادرست است، تصریح کرد: منصفانه نیست که بگوییم متانول مازاد داریم ، زیرا برای تکمیل زنجیره ارزش متانول و تولید محصولات با ارزش تر برنامه ریزی شده است.
وی با بیان این که سبد تولید محصولات عمده پتروشیمی 33 نوع محصول با ظرفیت هزار و نهصد میلیون تن است، گفت: از این ظرفیت، سهم خاورمیانه 10 درصد است و  سهم ایران از این میزان در بازار آسیا 26 درصد و در جهان 2.6درصد است .

به گفته معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، با توجه به تولیدی شدن طرح های توسعه ای و ارتقاء جایگاه ایران در تولید محصولات راهبردی، در آینده نزدیک جایگاه ایران در منطقه خاورمیانه از جایگاه عربستان پیشی خواهد گرفت.

وی با بیان این که با بررسی های انجام شده چین از ظرفیت تولید 70 میلیون تن تولید متانول خود 42 میلیون محصول تولید می کند گفت: تا سال 2028 سهم صادرات ایران در بازارهای جهانی متانول افزایش می یابد و به 23 میلیون تن در سال می رسد.

محمدی ادامه داد: صنعت پتروشیمی ایران از سال 2016 ایران  در مسیر تولید متانول حرکت کرده است ودر این راستا، در طراحی مدل توسعه هوشمندانه، در مبحث تولید برپایه تنوع خوراک ها برنامه یزی شده است.

وی اظهارکرد: با توجه به وجود منابع گسترده گاز در کشور درحاضر سهم صنعت پتروشیمی 84 میلیون متر مکعب گازبه عنوان سوخت و خوراک است که هم اکنون  سهم صنعت پتروشیمی در منطقه عسلویه در حدود 50 میلیون متر مکعب است که در این میان سهم واحد های متانولی از این خوراک حدود 10 میلیون تن است.

معاون وزیر نفت با بیان این که به دنبال تولید محصولات با ارزش تر هستیم اظهارکرد: میعانات گازی به صورت گسترده در منطقه عسلویه تولید می شود و ما به سمت تولید محصولات آروماتیکی حرکت می کنیم .

وی ادامه داد: گاز مورد نیاز پتروشیمی ها درسال 1404 حدود 153 میلیون متر مکعب در روز خواهد بود و در سال 1405 این نیازبه 163 میلیون متر مکعب خواهد رسید و این ارقام مستند است و با توجه به طرح های تولیدی که در سال های آتی وارد مدار تولید می شوند پیش بینی شده است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان این که در پاییز 96 قیمت متانول 343 دلار درهرتن بود، گفت: هرچند به دلیل شیوع ویروس کرونا در 6 ماه نخست سال جاری این رقم به 131 دلارکاهش یافت اما در 3 ماهه سوم امسال این قیمت به 185دلار و در هفته گذشته به 250دلار افزایش یافت.

محمدی با تاکید بر توسعه طرح های MTP گفت: در آینده صنعت پتروشیمی اجرای طرح های MTp جایگاه ویژه ای دارند و زنجیره تولید متانول به پروپیلن ودر نهایت پلی پروپیلن ادامه دارد.

وی ادامه داد: در سال 2020 تقاضای جهانی متانول درحدود 30 میلیون تن بود که سهم ایران در تامین نیازاین بازار این محصول 20درصد بود و در سال 2025 به 45 درصد می رسد.

معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، چین و هند را مهمترین مقاصد اصلی صادراتی متانول ایران خواند و افزود: با اجرای طرح های راهبردی سهم تامین نیاز تقاضای 45درصدی روندی کاهشی می یابد به 32 درصد خواهد رسید.

به گفته وی، از متانول تولیدی مجتمع های پتروشیمی محصولات نهایی بیشتری تولید خواهد شد و زنجیره تولید متانول در کشور به سمت توسعه صنایع تکمیلی و پایین دستی اختصاص می یابد.

محمدی به لزوم توسعه هوشمندانه صنعت پتروشیمی اشاره کرد و گفت: نقشه راه پتروشیمی به عنوان صنعتی مطمئن و با نگاهی به بازارهای آینده تدوین شده است و با برنامه ریزی های انجام شده صنعت پتروشیمی ایران به تعادل و توازن خواهد رسید.

به گزارش نیپنا، در این پنل محمد رضا نعمت زاده و مرضیه شاهدایی مدیران عامل پیشین شرکت ملی صنایع پتروشیمی دیدگاه ها و نظرهای خود را ارائه کردند و در ادامه حسن عباس زاده مدیر برمامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی و قنبریان مدیرعامل پتروشیمی شیراز نیز به بیان دیدگاه های خود پرداختند.




تعداد بازدید : ۱,۱۳۶