مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران خبر داد:

تامین گاز مورد نیاز پتروشیمی ها بر اساس برنامه ریزی ها انجام می شود

تامین گاز مورد نیاز پتروشیمی ها بر اساس برنامه ریزی ها انجام می شود
(شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۹) ۱۴:۱۹

معاون وزیر نفت در امور گاز درباره تخصیص گاز به پتروشیمی ها در فصل زمستان گفت: پتروشیمی ها مطابق روال گاز مصرف می کنند. البته به دلیل پیک مصرف تعمیرات را در دوره زمستان انجام می دهند و از همین رو برخی از پتروشیمی ها اکنون مصرف کننده نیستند.

به گزارش نیپنا حسن منتظرتربتی امروز (شنبه، چهارم بهمن‌ماه) در نشست خبری در بیست‌ وپنجمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی از افزایش تولید روزانه گاز طبیعی در کشور خبر داد و گفت: ایران تولیدکننده عمده گاز است و در همین روزها مجموع تولید گاز کشور به حدود هزار میلیون مترمکعب در روز معادل حدود روزانه ۶ میلیون بشکه نفت رسیده که رقم قابل توجهی است.

وی با تأکید بر اینکه کاهش تولید و افت فشار در پارس جنوبی صحت ندارد، تصریح کرد: مصرف گاز کشور اکنون با کاهش دمای هوا در بخش خانگی به بیش از ۶۰۰ میلیون مترمکعب در روز رسیده است. در بخش نیروگاهی نیز روزانه ۱۰۰ تا ۱۳۰ میلیون مترمکعب مصرف می‌شود.

معاون وزیر نفت در امور گاز به تخصیص گاز به پتروشیمی ها در فصل زمستان اشاره کرد و افزود: پتروشیمی ها مطابق روال گاز مصرف می کنند. البته به دلیل پیک مصرف تعمیرات را در دوره زمستان انجام می دهند و از همین رو برخی از پتروشیمی ها اکنون مصرف کننده نیستند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز  با بیان اینکه در بحث نیروگاه‌ها میانگین تامین مهم است زیرا همه نیروگاه ها مخازن سوخت مایع دارند، افزود: امسال میانگین مصرف گاز در بخش نیروگاهی باید ۸۰ میلیون متر مکعب می بود اما ۱۰۵ میلیون متر مکعب گاز به نیروگاه ها تحویل داده ایم. 

ظرفیت پالایش بیش از یک میلیارد مترمکعبی گاز در کشور

معاون وزیر نفت در امور گاز ادامه داد: ظرفیت پالایش گاز کشور هم‌اکنون روزانه یک میلیارد و ۳۱ میلیون مترمکعب است و ظرفیت روزانه ۹۰۰ میلیون مترمکعب انتقال گاز نیز در کشور وجود دارد.

تربتی اظهار کرد: هرچند تولید گاز افزایش می‌یابد، اما این موضوع به ثروت در کشور تبدیل نمی‌شود، زیرا عمده این مقدار گاز در بخش‌های گرمایشی در داخل کشور مصرف می‌شود، بنابراین تلاش داریم با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان برای بهینه‌سازی مصرف هم پا به پای تولید گاز پیش برویم تا اقدام‌های خوبی در عرصه بهینه‌سازی انجام دهیم.

وی تأکید کرد: به هر حال پدیده‌ای مانند پارس جنوبی کمتر اتفاق می‌افتد و ما خوشبختانه این شانس را در کشور داشتیم که مخزنی به نام پارس جنوبی داشته باشیم و امروز هم این مخزن را به حداکثر تولید رساندیم و این موضوع نشان می‌دهد افزایش تولید به تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی نیاز کشور باشد و ما باید روی موضوع بهینه‌سازی هم کار ویژه‌ای داشته باشیم.

معاون وزیر نفت در امور گاز با بیان اینکه اکنون زمینه‌های مختلفی در بخش نیروگاه‌ها برای بهینه‌سازی ایجاد شده است، اظهار کرد: در بخش صنایع و بخش‌های خانگی کارهایی در زمینه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری دنبال می‌شود؛ زمینه نرم‌افزاری از بابت موضوع فرهنگ‌سازی و مدیریت مصرف و سخت‌افزاری از باب نوع ساخت ساختمان‌ها و وصل تجهیزاتی که گازسوز هستند.

تربتی با بیان اینکه باید طبق برنامه به‌سوی مصارفی که ارزش افزوده بیشتری دارند حرکت کنیم، گفت: صادرات گاز به ترکیه و عراق هم در روزهای گذشته بدون هیچ مشکلی در جریان بوده است، خوشبختانه به دلیل نوع توزیع گاز که در سال‌های گذشته اتفاق افتاده است و خطوط لوله سراسری که در دالان‌های غرب، مرکز و شرق ساخته شده یک شبکه پایدار گاز داریم.

تمرکز صنعت گاز بر تولید داخل است

وی در ادامه با تاکید بر بهره‌مندی صنعت گاز از توان داخلی کشور، اظهار کرد: صنعت گاز کشور خوشبختانه روی حوزه کارآیی داخلی تمرکز بیشتری داشته است و همه کالاهای مصرفی در بخش شبکه‌های توزیع در داخل کشور تولید می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: در سال‌های اخیر بیش از ۱۵ هزار روستا را به شبکه گاز متصل کردیم که همه کالای مصرفی این شبکه‌ها تولید داخل بودند و افزون بر این، اشتغال خوبی هم در کشور ایجاد شده است. در بخش‌های دیگر صنعت گاز مانند توربوهای کمپرسور و پالایشگاه‌های کشور هم بخش عمده تولید داخل است و پیش‌بینی می‌کنم تا پایان سال آینده همه مواد شیمیایی و کالاهایی که ما در پالایشگاه‌ها مصرف می‌کنیم به دست تولیدکنندگان داخلی باشد.

تربتی تصریح کرد: یکی از حلقه‌های مهم در بحث صنعت گاز کشور خطوط لوله انتقال گاز است، صنعت گاز هر ساله هزار کیلومتر خط لوله اجرایی می‌کند که اکنون حدود ۳ میلیارد دلار هزینه دارد؛ پارسال در همین نمایشگاه در نشستی با تولیدکنندگان داخلی صنعت فولاد داشتیم و باور آن سخت بود که ما بخواهیم تولیدات لوله‌سازی را داخلی کنیم اما خوشبختانه دوستان تلاش کردند و امسال ورق لوله‌ای گاز داخلی‌سازی شد.

صنعت گازی به کل ایرانی خواهیم داشت


وی با بیان اینکه لوله‌سازی هم در داخل کشور آغاز شده است، افزود: ان‌شاء‌الله از یک ماه آینده در صنعت گاز لوله‌ای که همه فرآیند ساخت آن در داخل طی شده است، استفاده می‌شود و ما دیگر می‌توانیم مدعی باشیم که صنعت گازی به کل ایرانی با کالاهای داخلی خواهیم داشت،این اتفاقی است که در این نمایشگاه پیگیری می‌شود و فرصت خوبی برای تبادل افکار است.

تعداد بازدید : ۱,۷۸۰