بررسی هفتگی «نیپنا» از سهام های پتروشیمی در بازار سرمایه

بررسی هفتگی «نیپنا» از سهام های پتروشیمی در بازار سرمایه
(شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۹) ۰۹:۳۸

سهام مرتبط با پتروشیمی هم در هفته گذشته متاثر از بازار بود و در مجموع عموم سهام این گروه نه زیان بسیار دیدند و نه سود آنچنانی ثبت کردند. از 27 نماد باز مرتبط با پتروشیمی 14 نماد در مجموع هفته زیان ثبت کردند و 13 نماد مثبت بودند.

به گزارش نیپنا ، بازار سرمایه در طول آخرین هفته دی ماه روزهای پرتلاطمی را پشت سر گذاشت. استعفای حسن قالیباف اصل مدیر عامل سازمان بورس مهمترین نتیجه این اتفاقات بود و نکته مهم این که وی در استعفا نامه اش به دخالت های سیاسی در بورس اشاره کرد و آن را از عوامل عدم موفقیت خود دانست.

در اولین روز هفته، شنبه 27 دی ماه شاخص کل بورس حرکت خود را از یک میلیون و 230 هزار واحد شروع کرد و همچون هفته های قبل روند شاخص نزولی بود. این روند شاخص کل را در روز دوشنبه به یک میلیون و 150 هزارواحد رسید که کمترین مقدار برای این شاخص در طول هفت ماه گذشته بود؛ اما خوشبختانه این روند کاهشی در روز سه شنبه متوقف شد و روز چهارشنبه دوباره روند صعودی شد. به این ترتیب در پایان معاملات روز چهارشنبه شاخص کل عدد یک میلیون و یکصد و هشتاد و چهار هزار را نشان می داد که نزدیک به عدد این شاخص در آغاز هفته بود. به این ترتیب قسمت عمده زیان هفتگی سهامداران جبران شد و به طور متوسط 3.7 درصد زیان به سهامداران رسید. با ااین حال امیدواری برای هفته پیش رو بسیار است.

سهام مرتبط با پتروشیمی هم در هفته گذشته متاثر از بازار بود و در مجموع عموم سهام این گروه نه زیان بسیار دیدند و نه سود آنچنانی ثبت کردند. از 27 نماد باز مرتبط با پتروشیمی 14 نماد در مجموع هفته زیان ثبت کردند و 13 نماد مثبت بودند. سه نماد از این گروه، پتروشیمی ممسنی (ممسنی)، پتروشیمی کازرون (کازرو) و پتروشیمی دهدشت( دهدشت) به علت ابهام در وضعیت اطلاعاتی از خرداد ماه بسته شده و هنوز در حالت تعلیق است. نماد صنایع پتروشیمی گلستان (شستان) نیز که بعد از ماه ها چند هفته ای بود باز شده بود، روز آخر دی ماه بار دیگر بسته شد و احتمالا باز هم مدتی نه چندان کوتاه بسته خواهد ماند.

بیشترین رشد

از 13 نمادی که در طول هفته مورد بررسی رشد قیمتی مثبتی داشتند تنها پتروشیمی بوعلی (بوعلی) سودی بیش از 5 درصد را ثبت کرد و 12 نماد سودی پایین تر از 5 درصد داشتند. در هفته ماقبل آن تنها سه نماد صنایع پتروشیمی تخت جمشید (شجم)، پتروشیمی فارابی (شفارا) و پتروشیمی گلستان (شستان) سوددهی داشتند که از بین این سه نماد، پتروشیمی گلستان بسته شد و دو نماد دیگر این هفته جزو نمادهای پرزیان شدند.

میزان سود و مشخصات قیمتی پنج سهام پتروشیمی که بیشترین سود را در این هفته داشتند به ترتیب عبارت است از:

نماد درصد سود قیمت ابتدای هفته قیمت پایانی وضعیت نهایی
بوعلی 5.1 44140 46370 صف خرید
خراسان 5 62850 65990 -
شیراز 4.7 49450 51780 صف خرید
زاگرس 4.6 181514 189896 صف خرید
شپدیس 4.5 86440 90350 صف خرید

بیشترین زیان

از 14 سهم مرتبط با پتروشیمی که در هفته گذشته با کاهش قیمت مواجه شدند، تنها 3سهم زیانی بین 5 تا 10 درصد و 11 سهم دیگر کمتر از 5 درصد زیان داشتند.
از پنج سهم پرزیان این هفته پتروشیمی داراب مدتها است که بازار خوبی ندارد و بیشتر روزها دچار صف فروش هستند که به علت نبود مشتری این صف ها به روزهای بعد منتقل می شود. این نماد در هفته ماقبل پرزیان ترین سهم پتروشیمی بود.

پنج سهم پر زیان در هفته گذشته عبارت است از:
نماد درصد زیان قیمت ابتدای هفته قیمت پایانی وضعیت نهایی
شپترو 8.7 5709 5211 صف فروش
شصفها 7.7 134293 123900 صف فروش
داراب 5.1 2545 2414 صف فروش
شفارا 4.9 5641 5364 صف فروش
شجم 4.4 13269 12690 -

چشم انداز هفته پیش رو

صف های خرید و فروش شکل گرفته در پایان معاملات روز چهارشنبه می تواند نشان دهنده شروع بازار در روز شنبه باشد. مهمترین نکته این است که این صف ها در مجموع نشان دهنده وضعیت مثبت بازار در روز شنبه است و به احتمال بسیار شاخص کل در روزهای اول هفته پیش رو رشد خواهد داشت.

در مورد سهام مرتبط با پتروشیمی روز چهارشنبه بیشتر نمادها با صف بسته شدند؛ بعضی صف خرید داشتند و بعضی صف فروش. پتروشیمی تندگویان (شگویا)، پتروشیمی نوری (نوری)، پتروشیمی غدیر (شغدیر)، صنایع پتروشیمی قائد بصیر (شبصیر)، پتروشیمی جم (جم)، گروه پتروشیمی س. ایرانیان (پترول)، صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس)، پتروشیمی امیرکبیر (شکبیر)، پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، پتروشیمی شیراز (شیراز)، پتروشیمی شازند (شاراک)، پتروشیمی فناوران (شفن)، پتروشیمی بوعلی (بوعلی) و پتروشیمی پردیس (شپدیس) نمادهایی بودند که صف خرید داشتند و هفته خوبی را آغاز خواهند کرد.

تعداد بازدید : ۱,۳۰۸