"گرامی داشت روز صنعت پتروشیمی"

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: نگاه مجلس حمایت از صنعت پتروشیمی ‌است

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: نگاه مجلس حمایت از صنعت پتروشیمی ‌است
(دوشنبه ۸ دی ۱۳۹۹) ۱۱:۱۶

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی‌ گفت: صنایع پتروشیمی ‌می‌توانند با جلوگیری از خام فروشی نفت منابع ارزش افزوده زیادی را برای کشور ایجاد کنند.

محمدرضا پورابراهیمی ‌در گفتگو با  خبرنگار نیپنا در روز صنعت پتروشیمی، در پاسخ به این پرسش که آیا نمی‌توان به جای تکیه در بودجه 1400 به فروش نفت از پتروشیمی‌ها برای جلوگیری از خام فروشی نفت بهره برد، گفت: این اتفاق باید صددرصد رخ دهد. هر چقدر که ما بتوانیم از خام‌فروشی در حوزه نفت و گاز جلوگیری و آن را به ارزش افزوده در داخل کشور تبدیل کنیم، منافع آن به کل کشور باز می‌گردد. بنابراین بر اساس این رویکرد حتماً باید درباره تبدیل عرضه خام ذخایر نفتی و گازی به ارزش افزوده تصمیم‌گیری کنیم.

پورابراهیمی ‌تاکید کرد: خوشبختانه در حوزه پتروشیمی‌ طی سال‌های اخیر ظرفیت سازی‌های بسیار خوبی شده و می‌بینیم علی‌رغم اینکه نفت تحریم بوده ولی تراز تجاری ما باز هم منفی نشده است، این نتیجه ایفای نقش پتروشیمی‌ها در همین شرایط تحریم‌ است. این نشان دهنده ظرفیت بالای صنایع پتروشیمی ‌است که می‌توانند جایگزین نفت شوند. تفاوت آن هم با نفت این است که اساسا روش ارزش افزوده ایجاد می‌کنند و محدودیت‌های نظام تحریم را هم ندارند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی‌ اضافه کرد: در حوزه فروش نفت تحریم هستیم، اما در فرآورده‌ها تحریم نیستیم و اگر تحریم هم باشیم محدودیت‌های آن به اندازه نفت نیست. حتما این کار از نظر ما قابل قبول است و می‌تواند اثرگذار باشد.

پورابراهیمی ‌با اشاره به تاثیر صنعت پتروشیمی ‌در رشد شاخص بازار سرمایه هم تصریح کرد: ظرفیت پتروشیمی‌ها در رشد شاخص‌های بازار سرمایه بسیار بالاست و این ظرفیت در دو بخش عرضه محصولات در حوزه بورس انرژی و سهام شرکت‌هایی که در این حوزه کار می‌کنند، باید مورد توجه قرار بگیرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: هر دو بخش در بورس اوراق بهادار، آثار مثبتی را در مجموعه بازار سرمایه کشور هم به واسطه عرضه‌هایی که در آنجا انجام می‌شود و هم به واسطه ظرفیت‌هایی که در این بخش وجود دارد، به همراه دارند.

رئیس کمیسیبون اقتصادی مجلس در ارتباط با راه‌های توسعه پتروشیمی‌ها اضافه کرد: برای توسعه در بخش پتروشیمی ‌طبیعتا باید زیرساخت‌ها را مورد توجه قرار دهیم و خوراک‌ها را تامین کنیم که این یکی از بندهایی است که حتما باید در این باره مجلس تصمیم‌گیری کند. یکی هم موضوع جذب منابع از صندوق توسعه ملی در طرح‌های سرمایه‌گذاری است.

وی تاکید کرد: اینها علامت‌هایی هستند که می‌تواند در بودجه اتفاق بیفتد تا بتواند در سال آینده یا مسیر حرکت را برای واحدهای جدید یا برای واحدهای قبلی که نیمه ساخت‌اند یا در حال تولید هستند، هموار کند، نگاه ما حمایت از صنعت پتروشیمی‌است.

تعداد بازدید : ۲,۳۱۵