هفته ای متعادل با امید به آینده

بررسی هفتگی «نیپنا» از سهام های پتروشیمی در بازار سرمایه

بررسی هفتگی «نیپنا» از سهام های پتروشیمی در بازار سرمایه
(شنبه ۶ دی ۱۳۹۹) ۱۲:۰۸

سهامداران بورس در هفته گذشته به طور میانگین 2.5 درصد افزایش سرمایه را تجربه کردند.

هفته کاری گذشته (29 آذر – 3 دی ماه) در مجموع هفته ای متعادل و نسبتا مثبت بود؛ شاخص کل بورس که هفته ماقبل آن از بالای یک میلیون و 500 واحد به نزدیک یک میلیون و 400 هزار واحد سقوط کرده بود، در این هفته سه روز مثبت و دو روز منفی را تجربه کرد که در نهایت این شاخص در روز چهارشنبه روی یک میلیون و 448 هزار واحد بسته شد. به این ترتیب بر اساس شاخص کل، می توان گفت که سهامداران بورس به طور میانگین 2.5 درصد افزایش سرمایه را تجربه کردند. این رشد علی رغم پیش بینی کاهش قیمت بیشتر اتفاق افتاد.در هفته قبل، مجموعه اخبار سیاسی پیش بینی خروج بیشتر سرمایه از بورس را داشت اما اخبار اقتصادی امیدوار کننده بود؛ و همان طور که مشخص است تاثیر اخبار اقتصادی بر بازار سرمایه بیش از اخبار سیاسی بوده است. بهترین روز برای بورس روزهای شنبه و چهارشنبه بود که تاثیر مثبت زیادی روی شاخص کل داشتند.
سهام مرتبط با پتروشیمی هم در هفته گذشته نیز متاثر از بازار وضعیت نسبتا خوبی داشتند. از 27 نماد قابل خرید و فروش پتروشیمی در هفته گذشته، 15 نماد با افزایش قیمت روبرو شدند و 12 نماد دیگر نیز کاهش قیمت داشتند. در پایان معاملات چهارشنبه نیز صف های خرید بیش از صف های فروش بود که در این روز تقریبا جمع شده بود. 
در این هفته نماد پتروشیمی بوعلی سینا (بوعلی) که به تازگی وارد بورس شده است، به علت افزایش قیمت بیش از 50 درصدی متوقف شد. نماد پتروشیمی خارک (شخارک) نیز در روز چهارشنبه به علت افشای اطلاعات با اهمیت متوقف شد که این دو نماد یکشنبه آینده باز خواهند شد. همچنین سه نماد از این گروه، پتروشیمی ممسنی (ممسنی)، پتروشیمی کازرون (کازرو) و پتروشیمی دهدشت (دهدشت) به علت ابهام در وضعیت اطلاعاتی از خرداد ماه بسته شده و هنوز در حالت تعلیق است، نماد پتروشیمی گلستان (شستان) نیز به همین علت از نهم تیرماه بسته شده و در تعلیق بسر می برد.
 
بیشترین رشد
از 15 نماد مثبت در طول هفته مورد بررسی، 4 نماد سودی بیش از 10 درصد داشت. 3 نماد هم سودی بین 5 تا 10 درصد را ثبت کرد و 8 نماد هم سودی کمتر از 5 درصد داشتند. 
از میان 5 نماد پرسود هفته قبل، سهام تازه عرضه شده پتروشیمی بوعی سینا (بوعلی) همچنان در مدار افزایش قیمت بود و باز هم سودده ترین سهم پتروشیمی در هفته بود. سه نماد دیگر، پتروشیمی آبادان (شپترو)، پتروشیمی اصفهان (شصفها) و پتروشیمی تخت جمشید (شجم) این هفته موفقیتی بیش از هفته قبل را به ثبت رساندند و تنها پتروشیمی امیر کبیر (شکبیر) از بین پنج نماد پتروشیمی پرسود، این هفته سود پایین تری نسبت به هفته قبل داشت. همچنین پتروشیمی زاگرس (زاگرس) که هفته ماقبل زیانده بود اما در روز چهارشنبه با صف فروش بسته شد، در این هفته رکورد بسیار خوبی به جا گذاشت و دومین سهام پرسود شد. 
پنج سهم سودده پتروشیمی در این هفته به ترتیب عبارت بودند از:
جدول یک بورس
 
 
بیشترین زیان
از 12 سهم مرتبط با پتروشیمی که در هفته گذشته با کاهش قیمت مواجه شدند، تنها یک سهم زیانی بالاتر از 5 درصد داشت و یازده سهم دیگر همگی کمتر از 5 درصد زیان داشتند. مقایسه این ارقام با سهم های پرسود، نشان می دهد که در هفته مورد بررسی نسبت سود به زیان در سهام مربوط به پتروشیمی بسیار بالاتر است. در میان سهم های زیانده در هفته مورد بررسی، پتروشیمی غدیر (شغدیر) که در طول چند هفته متوالی افزایش قیمت بسیار خوبی داشت، در این هفته دچار اصلاح قیمت شد و در مجموعه سهام زیانده قرار گرفت.
پنج سهم پر زیان  در هفته گذشته عبارت است از:
جدول بورس-2
 
چشم انداز هفته پیش رو
صف های خرید پایان معاملات در روز چهارشنبه نشان می دهد که در آغاز معاملات هفته پیش رو، حداقل 6 سهم مرتبط با پتروشیمی امیدوار به افزایش قیمت هستند: پتروشیمی آبادان (شپترو)، پتروشیمی فارابی (شفارا)، پتروشیمی اصفهان (شصفها)، پتروشیمی تخت جمشید (شجم)، پتروشیمی زاگرس (زاگرس) و گروه پتروشیمی س. ایرانیان (پترول).
علاوه بر این تحولات مثبت پیرامون بورس نشان می دهد که می توان به هفته ای مثبت در هفته پیش رو امیدوار بود. 
تعداد بازدید : ۳,۳۴۲