همزمان با اعطای 6 دانش فنی به شرکت های پتروشیمی:

۷۰ درصد از کاتالیست‌های پتروشیمی تا پایان 1400 بومی سازی می شود

۷۰ درصد از کاتالیست‌های پتروشیمی تا پایان 1400 بومی سازی می شود
(دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۹) ۰۹:۰۰

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی گفت: در سال جاری تاکنون 5 دانش فنی به شرکت های پتروشیمی اعطا شده است و یک دانش نیز تا پایان سال جاری تحویل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار نیپنا ، علی پژوهان مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی درجمع خبرنگاران، اظهارکرد: مهمترین فعالیت این شرکت از ابتدای سال تاکنون تحویل دانش فنی واسناد مهندسی طرح GTPP بوده است و دانش فنی ساخت 3 واحد طرح پتروشیمی اسلام آباد غرب ازسوی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی تامین می شود.

وی با بیان این که طرح GTPP اسلام آباد غرب یکی از مهمترین برنامه های حال حاضر شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی است گفت: این طرح مهم یک واحد تبدیل گاز به متانول، متانول به پروپیلن و یک واحدتبدیل پروپیلن به پلی پروپیلن دارد که ارائه لایسنس با استفاده از دانش ایرانی انجام می شود.

پژوهان ادامه داد: قرارداد واگذاری لیسانس، بسته طراحی فرآیندی و مهندسی پایه واحد پلی اتیلن سنگین با ظرفیت 310 هراز تن در سال به پتروشیمی تبریز و همچنین واگذاری لیسانس، اسناد مهندسی فرآیندی و مهندسی پایه طرح تولید پروپیلن از متانول با ظرفیت سالانه ۱۲۰ هزار تن به پتروشیمی فاتح کیمیا دیگر دستاوردهای شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در زمینه اعطای دانش فنی است.

وی با اشاره به این که اعطای 6 دانش فنی در یک سال اقدامی بی نظیر و رکوردی جدید است و داخلی سازی دیگر دانش های فنی با جدیت درحال انجام و پیگیری است، تصریح کرد: تمامی این دستاوردها با تلاش پژوهشگران و کارشاناسان ایرای محقق شده است.

پژوهان افزود: طرح‌های پیشران و به دنبال آن تولید پروپیلن در جنوب و شمال کشور و انتقال به مرکز کشور با دانش‌فنی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی انجام خواهد شد و در آینده تحرک خوبی در پایین‌دست زنجیره پروپیلن رقم خواهد خورد و در این راستا وزارت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی در حال پیگیری برای اخذ مجوزهای لازم هستند.

بومی سازی کاتالیست های صنعت پتروشیمی

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی دررزمینه بومی سازی کاتالیست های مورد استفاده در صنعت پتروشیمی اظهارکرد: داخلی سازی کاتالیست در ایران با تلاش پژوهشگران و کارشناسان توانمند و متخصص با شتاب در حال توسعه است در مجموع 40 دسته کاتالیست در صنعت مصرف می شود و با توجه به برنامه ریزی های انجام شده پیش بینی می شود که حدود 70 درصد آن تا پایان سال 1400 بومی سازی شود و 30 درصد دیگر نیز اکنون در مرحله تحقیق و توسعه قرار دارد.

پژوهان افزود: مصرف کاتالیست پتروشیمی ها در کشور را با در نظر گرفتن فلزات گرانبها حود 270 میلیون دلار در سال است و با توجه به داخلی سازی های انجام شده حدود150 تا 180 میلیون دلار صرفه جوئی ارزی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی تصریح کرد: خوشبختانه اعتماد به شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی ایجاد شده است و تقاضا نیز برای تامین نیازهای مجتمع ها در بخش های گوناگون افزایش یافته است.

وی اظهارکرد: بهره برداری رسمی از نخستین کاتالیست زیگلرناتا پلیمریزاسیون پلی اتیلن سنگین تحت لیسانس شرکت پژوهش و فناوری در پتروشیمی لرستان از مهمترین دستاوردهای سال جاری بود بر این اساس واحد تولید کاتالیست مورد نیاز برای تولید انواع پلی اتیلن‌ها با دانش فنی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با ظرفیت تولید 100 تن کاتالیست در سال بهره برداری شد.

پژوهان ادامه داد: ساخت یک واحد کاتالیست جدید نیز در پتروشیمی لرستان با ظرفیت 1500 تن در سال در حال نهایی شدن و پیش راه اندازی است و همچنین کاتالیست PP و نیز SAZ در مرکز اراک شرکت پژوهش و فناوری در حال نهایی شدن برای ساخت و تولید است و هرچند کرونا و برخی دیگر از مسائل چالش هایی را برای ما به وجود اورده است اما مصصم به تحقق برنامه های پیش بینی شده خود هستیم.

وی بیان کرد: با پتروشیمی مروارید نیز قراردادی برای تحویل اکتیویتور منعقد شده است وکل تعهد خود را که 150 تن است تا پایان سال تحویل خواهیم داد .

حمایت از داخلی‌سازی تجهیزات با توسعه دانش فنی

پژوهان با تاکید بر این که با اعطای لیسانس داخلی افزون بر آن که هزینه لیسانس پرداخت نشده و مهندسی نیز در داخل انجام می‌شود، گفت: یکی از مهمترین مزیت‌ها استفاده از پتانسیل صنایع داخلی و کاهش ارزبری در این حوزه است زیرا هر لیسانسی که توسط شرکت‌های خارجی به فروش می‌رسد، شرکت کارفرما را مجبور می‌کند تا برخی از تجهیزات را انحصاری خریداری کند اما لیسانس وقتی داخلی باشد علاوه بر کاهش هزینه‌ها، داخلی‌سازی تجهیزات بیشتر انجام می‌شود زیرا الزامی به خرید تجهیزات از شرکت‌های مورد تاکید لایسنسور نیست.

وی افزود: برخی از تجهیزات رکه در لیسانس‌های قبلی از شرکت‌های خارجی تهیه شده، از این پس از داخل تأمین خواهد شد که تحرک قابل توجهی در صنعت تامین‌کنندگان تجهیزات برای پروژه‌ها ایجاد می‌کند و امیدواریم بتوانیم از این پتانسیل کشور استفاده کنیم.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی ادامه داد: همکاری های مستمر و سازنده ای با دیگر شرکت های پژوهشی فعال در زمینه تولید کاتالیست وجود دارد و تبادل دانش و اطلاعات فنی سبب شده است تا کاتالیست های مختلفی به تولید برسند.



تعداد بازدید : ۳,۹۳۱