رونق معامله محصولات پتروشیمی در بورس کالا

رونق معامله محصولات پتروشیمی در بورس کالا
(شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۹) ۱۲:۴۱

معامله محصولات مختلف پتروشیمیایی در بورس کالا هفته گذشته با داده‌های افزایشی به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار نیپنا، حجم معاملات محصولات پلیمری بورس کالا هفته گذشته افزایشی بود. به طوری که پس از 4 هفته رشد تدریجی، نهایتا به میزان 61 هزار و 513 تن رسید که نسبت به هفته ماقبل رشد 10.46 درصدی را تجربه کرد.

تداوم رشد حجم معاملات آن هم در شرایطی که به میزان بی‌سابقه 35 هزار تنی رسیده بود، جرقه‌های امید برای خروج از رکود دادوستدهای این بازار را قوت می‌بخشد و این انتظار را تداعی می‌کند که در صورت رشد مستمر حجم معاملات بی‌رمقی بازار مرتفع شده و با بازگشت رونق به این بازار صنایع تولیدی جانی تازه می‌گیرند. هفته گذشته به میزان 84 هزار و 950 تن از انواع محصولات پلیمری در بورس کالا عرضه شد که نسبت به هفته ماقبل رشد محدود 3 درصدی را به همراه داشت.

در برابر این میزان عرضه، تقاضایی به اندازه 87 هزار و 860 تن شکل گرفت. مقایسه حجم تقاضا با داده‌های معاملاتی هفته گذشته نشان از رشد 5 درصدی آن دارد. این رقم گرچه صعود چندانی را نشان نمی‌دهد، اما حکایت از جریان افزایشی مستمر تقاضا در این بازار است که در صورت تداوم، می‌تواند اثر بخش باشد و به تدریج حجم تقاضا را به میزان قابل قبولی برساند. در نهایت برآیند عرضه و تقاضا موجب شد که 72 درصد از میزان عرضه‌ها مورد دادوستد قرار بگیرد که به متوسط 6 ماهه ابتدیی سال جاری بسیار نزدیک شده است.

هفته گذشته به میزان 45 هزار و 736 تن از انواع محصولات شیمیایی در بورس کالا عرضه شد که رشد 20 درصدی را تجربه کرد. حجم تقاضا نیز با 21 درصد افزایش نسبت به هفته ماقبل به میزان 39 هزار و 267 تن رسید. در نهایت 34 هزار و 507 تن از محصولات شیمیایی در بورس کالا مورد دادوستد قرار گرفتند که بیشترین مقدار طی 4 هفته گذشته به شمار می‌رود.

این مقدار گرچه با روزهای طلایی این بازار در دادستدهای بورس کالا فاصله دارد اما از متوسط 6 ماهه ابتدایی سال جاری جلو افتاد. این مطلب به معنی آن است که رکودی که چندین هفته بر این بازار حاکم شده بود، کم رنگ شده و روزنه‌های امیدبخش روز به روز در این بازار افزایش می‌یابند. سرانجام طی هفته گذشته 75.44 درصد از حجم عرضه‌ها مورد دادوستد قرار گرفت که خوش‌بینی را به این بازار تزریق می‌کند.

تعداد بازدید : ۴,۵۷۶