رشد تقاضا و حجم معاملات پلیمرها در بورس کالا

رشد تقاضا و حجم معاملات پلیمرها در بورس کالا
(شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۹) ۱۰:۵۲

رشد تدریجی حجم معامله پلیمرها که از 3 هفته قبل آغاز شده است تداوم یافت و هفته قبل با 19.40 درصد رشد هفتگی، به میزان 56 هزار تن در بازار فیزیکی رسید.

به گزارش خبرنگار نیپنا، داده‌های معاملاتی مواد اولیه پلیمری در بورس کالا حکایت از جرقه‎های تغییر فاز در این بازار دارد. رشد تدریجی حجم معاملات از 3 هفته گذشته آغاز شده و در هفته قبل با 19.40 درصد رشد هفتگی، به میزان 56 هزار تن در بازار فیزیکی به ثبت رسید.

هفته گذشته در تالار فیزیکی بورس کالا 82 هزار و 484 تن از انواع مواد اولیه پلیمری عرضه شد که نسبت به هفته ماقبل آن با افت 3.77 درصدی همراه شد. اما در برابر این میزان عرضه، تقاضا رشد 11.48 درصدی را تجربه کرد و به میزان 83 هزار و 666 تن رسید. بنظر می‌رسد که این میزان از تقاضا به عنوان بیشترین مقدار طی 4 هفته گذشته به شمار می‌رود و روند رشد تدریجی را طی این مدت در پیش گرفته است. از این رو این فرضیه که جرقه‌های رشد تقاضا بتواند بازار را از رکود معاملاتی خارج کند، محتمل ارزیابی می‌شود.

برآیند عرضه و تقاضا طی هفته دوم آذر ماه سبب شد که حجم دادوستدها با 19.40 درصد افزایش کانال 55 هزار و 685 تنی را تجربه کند آن هم در شرایطی که طی هفته‌های اخیر وضعیت خوبی برای حجم معاملات مواد اولیه پلیمری در بستر رسمی بورس کالا دیده نمی‌شد، هفته گذشته امید را به این بازار بازگرداند تا بار دیگر نیرو محرکه تغییر فاز در داده‌های معاملاتی به شکل بنیادین ظاهر شده و نشان دهد که هنوز هم رویکرد صحیح مدیریت بازار می‌تواند از سقوط آن به سراشیبی رکود جلوگیری کند.

در نهایت 67 درصد عرضه محصولات پلیمری طی هفته گذشته مورد دادوستد قرار گرفت. این رقم فاصله چندانی با متوسط 6 ماهه ابتدایی سال جاری ندارد.

همچنین 38 هزار و 143 تن از انواع محصولات شیمیایی در بورس کالا طی هفته گذشته عرضه شد که نسبت به هفته ماقبل از افت 6.81 درصدی حکایت دارد. این میزان از حجم عرضه‌ها در سال جاری بی‌سابقه بوده و کمترین میزان از بهمن‌ماه سال 98 به شمار می‌رود. از این میزان عرضه‌ها تنها 27 هزار و 984 تن آن مورد دادوستد قرار گرفت. اگرچه این میزان از حجم معاملات در مقایسه با هفته ماقبل از رشد 16 درصدی برخوردار شده است اما همچنان نشان از نوسان حجم معاملات این محصولات در سطوح پایین دارد.

رشد 18 درصدی تقاضا در دادوستدهای مواد اولیه شیمیایی بورس کالا سبب شد که 32 هزار و 404 تن تقاضا طی هفته گذشته به ثبت برسد.

تعداد بازدید : ۳,۵۸۶