بررسی هفتگی «نیپنا» از سهام های پتروشیمی در بازار سرمایه

بورس در مسیر ثبات

بورس در مسیر ثبات
(شنبه ۸ آذر ۱۳۹۹) ۰۹:۴۲

نگاهی به سهام های مرتبط با پتروشیمی در هفته مورد بررسی نشان می دهد که از 25 نماد باز در این گروه 11 سهم با افزایش قیمت روبرو شدند و 14 سهم هم با کاهش قیمت روبرو شدند.

بورس اگرچه هنوز با روزهای بهاری امسال فاصله زیادی دارد اما به نظر می رسد از وضعیت ریزش قیمت فاصله گرفته و نگرانی های سهامداران در این زمینه تا حدودی مرتفع شده است. بعد از اینکه در هفته پایانی آبان ماه شاخص کل بورس بیش از 10 درصد افزایش داشت، در هفته اول آذر با تغییراتی سینوسی مواجه شد و در پایان این هفته کاری (اول تا پنجم آذرماه) شاخص کل به یک میلیون و 367 هزار واحد رسید .

به این ترتیب در این هفته هم به طور متوسط سهامداران 1.6 درصد سود کردند. نگاهی به سهام مختلف مرتبط با پتروشیمی در هفته مورد بررسی نشان می دهد که از 25 نماد باز در این گروه 11 سهم با افزایش قیمت روبرو شدند که نسبت به هفته ماقبل آن آمار خوبی نیست اما ناامید کننده هم نیست. 14 سهم هم با کاهش قیمت روبرو شدند. سه نماد از این گروه، پتروشیمی ممسنی (ممسنی)، پتروشیمی کازرون (کازرو) و پتروشیمی دهدشت( دهدشت) به علت ابهام در وضعیت اطلاعاتی از خرداد ماه بسته شده و هنوز در حالت تعلیق است، نماد پتروشیمی گلستان (شستان) نیز به همین علت از نهم تیرماه بسته شده و در تعلیق بسر می برد. چهارشنبه این هفته، نماد پتروشیمی اصفهان (شصفها) که از 19 آبان بسته بود، باز شد و 2 درصد افزایش قیمت پیدا کرد.

بیشترین رشد

از 11 نماد مثبت در هفته گذشته، تنها یک سهم سودی بالاتر از 10 درصد داشت: افزایش قیمت سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی (وپترو) از 26 آبان آغاز شده و در هفته گذشته ادامه داشت. با توجه به صف خرید این سهم در پایان معاملات روز چهارشنبه می توان پیش بینی کرد که این موفقیت حداقل در روز شنبه ادامه پیدا خواهد کرد. بقیه سهم های دارای افزایش قیمت هفتگی، همگی زیر 5 درصد سود داشتند.

از پنج نماد پریازده در هفته ماقبل تنها پتروشیمی پردیس (شپدیس) که هفته ماقبل پربازده ترین سهم بود، توانست تا حدودی موفقیت خود را ادامه دهد. پتروشیمی تندگویان (شگویا)، پتروشیمی فناوران (شفن) و پتروشیمی شیراز (شیراز) این هفته منفی خوردند و پتروشیمی پارس (پارس) هم سوددهی بسیار اندکی داشت
پنج سهم سودده پتروشیمی در این هفته به ترتیب عبارت بودند از:

جدول یک گزارش بورس در مسیر پیشرفتبیشترین زیان

هفته ماقبل فقط 6 سهم زیانده مرتبط با پتروشیمی وجود داشت که همگی این سهم ها در این هفته هم زیانده بودند. پتروشیمی جهرم (جهرم)، پتروشیمی فسا (فسا)، پتروشیمی داراب (داراب) و پتروشیمی فارابی (شفارا) چندین هفته متوالی است که زیان ده هستند. این سه نماد همچنان صف فروش شدید دارند ولی چون خریدار چندانی ندارند در این هفته ها، حجم معاملاتی کمی داشته اند و همین نشان می دهد که همچنان چشم انداز مثبتی برای این سهم ها وجود ندارد.

از میان 14 سهم با بازدهی منفی، 6 سهم درصد زیانی بین 5 تا 10 درصد داشتند و بقیه کمتر از 5 درصد زیان داشتند. پنج سهم پر زیان پتروشیمی در هفته مورد بررسی به ترتیب عبارتند از :

 

جدول دو گزارش بورس در مسیر پیشرفت چشم انداز هفته پیش رو

بی رونقی و کاهش قیمت ها در بازارهای ارز، طلا و خودرو در هفته های قبل، اگر در این هفته هم ادامه یابد، مطمئنا بورس را تحت تاثیر قرار می دهد. در کوتاه مدت کاهش قیمت در بازارهای موازی به معنی سرازیر شدن سرمایه های خرد به بازار سرمایه است و همین موضوع کارشناسان بورس را دچار خوش بینی نسبت به هفته پیش رو کرده است.
بررسی صف های خرید و فروش در روز آخر کاری هم می تواند به طور مصداقی راهنمای خرید سهام باشد: در پایان معاملات روز چهارشنبه هفته گذشته 3 سهم سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی (وپترو)، پتروشیمی غدیر (شغدیر) و پتروشیمی زاگرس (زاگرس) با صف خرید بسته شدند که همین موضوع می تواند نشان دهنده آغاز موفقی برای آنها در هفته پیش رو باشد.
پتروشیمی جهرم (جهرم)، پتروشیمی فارابی (شفارا)، پتروشیمی فسا (فسا) ، پتروشیمی داراب (داراب) و تولیدات پتروشیمی قائد بصیر (شبصیر) 5 سهمی بودند که در بیشتر روزهای ماه قبل مورد بررسی صف فروش داشتند و در این هفته هم همچنان وضعیت مطلوبی نداشته و جزو زیانده ها بودند.

تعداد بازدید : ۲,۸۶۴