ششمین طرح جهش دوم پتروشیمی در لردگان به ثمر نشست

رشد 80درصدی ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی از 92 تا 99

رشد 80درصدی ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی  از 92 تا 99
(پنج شنبه ۶ آذر ۱۳۹۹) ۱۱:۳۸

وزیر نفت گفت: ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی در کشور با رشد 80 درصدی نسبت به سال 92 به 100 میلیون تن در سال خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار نیپنا، بیژن زنگنه وزیر نفت امروز پنج شنبه (6آذر ماه) در آیین افتتاح رسمی پتروشیمی لردگان که از طریق ویدئوکنفرانس با فرمان حسن روحانی، رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسمی رسید، اظهارکرد: اولویت اصلی صنعت پتروشیمی در 7 سال گذشته گذر از خام فروشی،تکمیل زنجیره ارزش و رفع نیازهای کشور بوده است و با و با رشدی 80 درصدی و نسبت به سال 92 و تکمیل طرح های جهش دوم این صنعت در سال 1400 ظرفیت تولید به یکصد میلیون تن به ارزش تولید نهایی 25 میلیارد دلارخواهد رسید.

وی افزود: در جهش سوم نیز ظرفیت تولید به 133 میلون تن می رسد و ارزش تولید نیز 37 میلیارد دلار خواهد بود و این طرح ها تا سال 1404 به ثمر خواهد نشست.

زنگنه با تاکید بر این که در سال جاری 19 طرح جهش دوم صنعت پتروشیمی به ارزش 11.4 میلیارد دلار سرمایه گذاری به بهره برداری می رسند گفت: ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی با تولیدی شدن این طرح ها 25 میلیون تن افزایش می یابد و تاکنون 5 طرح به ارزش 3 میلیارد دلاربه بهره برداری رسیده و و لردگان نیز امروز به عنوان ششمین طرح به بهره برداری رسمی می رسد.

وزیر نفت در باره پتروشیمی لردگان گفت: این طرح در یک منطقه کمتر توسعه یافته با هدف محرومیت زدایی از سوی هلدینگ خلیج فارس ساخته شده است وبا تولیدی شدن پتروشیمی لردگان با و نیز طرح های مسجد سلیمان و هنگام ظرفیت تولید اوره و آمونیاک کشور افزایش چشمگیری خواهد یافت و الان ظرقیت تولید 6.5 میلیون تن است اابته بدون در نظر این طرح، و نیز طرح های مسجد سلیمان که بزودی به بهره برداری می رسد و نیز طرح هنگام که در حال ساخت است.

زنگنه ادامه داد: مصرف داخلی اوره در کشور حدود 2 میلیون تن است .

وی با بیان این که در استای سیاست های اقتصد مقاومتی  و تنوع خوراک در بالادست، توسعه صنایع پیشران و پایین دستی پتروشیمی مورد توجه قرار گرفته است و در پتروشیمی لردگان طرح کریستال ملامین پتروشیمی لردگان با ظرفیت 40 هزار تن و با سرمایه گذاری حدود 50 میلیون دلار در حال اجراست و نزدیک به 25 درصد در لردگان پیشرفت دارد و 2 پارک صنعتی اوره رزینی و‌کریستال ملامین نیز تعریف شده است.

زنگنه به ریل گذاری صنعت در راستای آمایش سرزمینی برای آینده اشاره کرد و افزود: طرح پروپیلن مرکز در حال نهایی شدن در دولت برای دریافت مجوزهای لازم است  و چند مگا پروژه نیز بزودی از سوی رئییس جمهوری به بهره برداری خواهد رسید.

تعداد بازدید : ۳,۰۸۲