رشد 22 درصدی حجم معاملات پلیمری در بورس کالا

رشد 22 درصدی حجم معاملات پلیمری در بورس کالا
(شنبه ۱ آذر ۱۳۹۹) ۱۱:۲۴

حجم معامله مواد اولیه پلیمری در بورس کالای ایران هفته گذشته با 22.20 درصد رشد به 43 هزار و 821 تن رسید

به گزارش خبرنگار نیپنا، هفته گذشته به عنوان آخرین هفته آبان ماه، داده‌های معاملاتی مهم محصولات پلیمری در بورس کالا جرقه‌های افزایشی را تجربه کردند. این افزایش محدود به گونه‌ای بود که وضعیت بهتری را نسبت به هفته ماقبل برای معاملات این گروه‌های کالایی ترسیم کرد. به طوری که حجم معاملات مواد اولیه پلیمری طی هفته گذشته با 22.20 درصد رشد به 43 هزار و 821 تن رسید که گرچه هنوز هم سایه رکود بر این بازار دیده می‌شود اما حدود 8 هزار تن از حجم معاملات 35 هزار تنی هفته سوم آبان ماه بهتر بوده است.

میزان تقاضای مواد اولیه پلیمری طی هفته گذشته با 20 درصد افزایش به 61 هزار و 40 تن رسید که گرچه نسبت به هفته ماقبل افزایشی است اما هنوز نمی‌توان گفت به ارقام قابل قبول در این بازار رسیده است چرا که هنوز هم شکاف بزرگی با متوسط تقاضای 105 هزار تنی 6 ماهه ابتدایی سال جاری دارد. حجم عرضه‌های پلیمری نیز با رشد محدود 4 درصدی سعی کرد تا در گروه داده‌های افزایشی جای بگیرد.

به طوری که هفته گذشته به میزان 83 هزار و 317 تن از انواع مواد اولیه پلیمری در بورس کالا عرضه شد که در نهایت 52.59 درصد از آن مورد معامله قرار گرفت. این میزان از حجم عرضه‌ها بیشترین میزان طی شش هفته گذشته تاکنون به شمار می‌رود.

حجم دادوستد انواع محصولات شیمیایی به 29 هزار و 856 تن رسید که نسبت به هفته ماقبل از افت 4.45 درصدی حکایت دارد. سقوط به کانال 29 هزار تنی تداعی کننده ماه‌های ابتدایی سال جاری است که محدودیت‌های بسیاری در روندهای معاملاتی حاکم شده بود. این میزان از حجم معاملات که برای هفته گذشته به ثبت رسید حتی کمتر از متوسط حجم معاملات نیمه ابتدایی ماه است که رقم 33 هزار و 569 تن بود. حجم عرضه‌های هفته گذشته نیز با 20 درصد کاهش به 38 هزار تن 347 تن رسید که رقمی بی‌سابقه در سال جاری به شمار می‌رود و کمترین مقدار از بهمن ماه سال گذشته است. در برابر این میزان عرضه نیز تقاضایی به حجم 35 هزار و 247 تن شکل گرفت که نسبت به هفته ماقبل از افت 15 درصدی حکایت دارد.

این میزان از حجم تقاضا کمترین مقدار از هفته منتهی به 24 مردادماه به شمار می‌رود. در نهایت برآیند همه این داده‌ها سبب شد که 77.85 درصد از مجموعه عرضه‌های هفته گذشته مورد دادوستد قرار گیرد.

تعداد بازدید : ۲,۵۳۳