تلاش های NPC به ثمر نشست/ پتروشیمی هگمتانه در آستانه راه اندازی

تلاش های NPC به ثمر نشست/ پتروشیمی هگمتانه در آستانه راه اندازی
(شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۹) ۰۹:۵۰

همرمان با دریافت نخستین محموله خوراک، پتروشیمی هگمتانه تولید کنندهPVC گرید پزشکی و دارویی، به عنوان یکی از طرح های جهش دوم صنعت به جمع پتروشیمی های فعال کشور می پیوندد.

به گزارش خبرنگار نیپنا، نخستین محموله خوراک پتروشیمی هگمتانه در چند روز آینده وارد این طرح پتروشیمی می شود و با تولید آزمایشی و اولیه روند تولید pvc گرید پزشکی در کشورآغاز می شود.

محصول استراتژیک گرانول پی.وی.سی با گرید پزشکی یکی از بی نظیرترین محصولات پتروشیمی جهان است و فقط چند کشور محدود فناوری تولید این محصول راهبردی پتروشیمیایی را در اختیار دارند و با تولیدی شدن پتروشیمی هگمتانه ایران از واردات یک محصول ارزشمند و کاربردی در صنایع بهداشتی و پزشکی بی نیاز خواهد شد.

بهزاد محمدی معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی چندی پیش با بیان اینکه گرید تولیدی پتروشیمی هگمتانه دارای اهمیت ویژه ای برای کشور است، گفت: خوشبختانه با حمایت های وزارت نفت وNPC منابع مالی این طرح تامین شده و همکاران با برنامه ریزی دقیق و مناسب باید تلاش کنند این طرح درزمان تعیین شده به بهره برداری برسد.

به گزارش نیپنا، این طرح بمنظور تولید PVC گرید پزشکی به روش سوسپانسیون با ظرفیت سالانه 45 هزار تن (36 هزار تن پودر و9هزار تن گرانول) در زمینی به مساحت 15 هکتار در کیلومتر ده جاده همدان – تهران از سال 1382 آغاز به کار کرد. دانش فنی این واحد متعلق به شرکت ایتالیایی IGS بوده که 10 درصد سهام طرح را نیز در اختیار داشته و 57 درصد آن متعلق به شخص حقیقی و 33 درصد باقیمانده به شرکت ملی صنایع پتروشیمی تعلق دارد.

این طرح شامل سه واحد فرآیندی، یوتیلیتی و آفسایت است و کلیه مجوزهای محیط زیست، آب، سوخت وخوراک اخذ شده است.

حمایت مقام های استان از پتروشیمی هگمتانه

حجت الاسلام والمسلمین فلاحی نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پتروشیمی هگمتانه پیش از این با مشکلات تامین خوراک مواجه بود، گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته و رایزنی با نمایندگان، این مشکل رفع شد و اکنون پس از 18 سال این پتروشیمی وارد چرخه تولید می‌شود.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در حال حاضر خوراک شرکت پتروشیمی تهیه شده است و در هفته جاری وارد همدان می‌شود، افزود: هفته آینده در این شرکت تزریق گاز و آزمایش های اصلی و عیب یابی انجام می شود.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: پس از انجام تست اولیه و نبود نشتی، پتروشیمی هگمتانه وارد مدار تولید خواهد شد؛ که البته راه‌اندازی این پروژه تحول عظیمی در کشور به همراه دارد.

وی با تأکید بر اینکه طرح تولید "پی وی سی" در این پروژه، برطرف کننده بسیاری از مشکلات حوزه پزشکی در شرایط تحریم است، افزود: پتروشیمی علاوه بر ارز آوری در زمینه اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم نیز تاثیر بسزایی در استان دارد.

اشتغال زایی پتروشیمی همدان

حمیدرضا متین، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با اشاره به اشتغال‌زایی مستقیم 250 نفر در پتروشیمی، گفت: پتروشیمی هگمتانه توانایی ایجاد دو هزار شغل را به صورت غیرمستقیم دارد.

وی با بیان اینکه تولید PVC گرید پزشکی در کشور نقش بسیار زیادی در جلوگیری از خروج ارز خواهد داشت، افزود: پتروشیمی هگمتانه دومین تولیدکننده بزرگ این محصول در کشور خواهد بود که 22 درصد نیاز کشور را تامین خواهد کرد.

به گفته وی، پتروشیمی هگمتانه یکی از قدیمی ترین پروژه های پتروشیمی کشور است که از ابتدا به نیت بهبود شرایط اقتصادی و شکوفایی صنعت همدان کلنگ زنی شد. پروژه‌ ای که در طی 18 سال گذشته بیش از 90 درصد پیشرفت داشته و فقط به چند قدم دیگر برای بهره برداری نیاز دارد.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان همدان، با بیان اینکه برای راه اندازی و افتتاح پتروشیمی هگمتانه مبلغ 19 میلیون و 488 هزار دلار به عنوان تسهیلات به این واحد پرداخت شده است خاطر نشان کرد: هم اکنون با رایزنی های صورت گرفته مشکلات مربوط به شرکاء حل شده است.

وی با تاکید بر اینکه استان آمادگی کامل دارد تا این واحد راه اندازی شود معتقد است: پتروشیمی توجیه اقتصادی و حاشیه سود بالایی دارد و با بهره برداری از آن صنایع پایین‌دستی نیز فعال می شود.

 حل شدن مشکل تامین آب پتروشیمی

منصور ستوده، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با تضمین تامین آب مورد نیاز این پتروشیمی گفت: با اقدامات صورت گرفته تامین آب این پتروشیمی قطعی شده است و مسئولان پتروشیمی هگمتانه نگران تامین آب نباشند.

حسینی بیدار مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان هم با بیان اینکه قرار شده است آب این پتروشیمی از پساب فاضلاب تصفیه خانه همدان تامین شود ، افزود: تامین 1.5 میلیون مترمکعب آب مورد نیاز پتروشیمی هگمتانه از محل تصفیه‌خانه پساب فاضلاب شهری همدان امکان‌پذیر شده است.

نقش پتروشیمی هگمتانه در جهش تولید

سید سعید شاهرخی، استاندار همدان نیز با بیان اینکه پتروشیمی هگمتانه می‌تواند در راستای سیاست‌های دولت تدبیر و تقویت شعار سال مبنی بر جهش تولید، نقش موثری در اشتغال و تولید ایفا کند، اظهار کرد: عملیات اجرایی پتروشیمی هگمتانه به سرعت در حال پیشرفت است و از همه ظرفیت و امکانات استان برای به سرانجام رساندن این طرح بهره می بریم.

وی ادامه می دهد: منابع مالی و خوراک اولیه شرکت پتروشیمی هگمتانه طبق پیگیری  مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تامین شده است.

 

تامین خوراک از پتروشیمی غدیر

مدیرعامل پتروشیمی غدیر نیز با اعلام آمادگی برای تامین خوراک گفت: می توانیم تا پایان امسال بخشی از خوراک پتروشیمی هگمتانه همدان را تامین کنیم.

تعداد بازدید : ۲,۲۸۲