برررسی هفتگی نیپنا از سهام های پتروشیمی

به امید روزهای بهتر در بازار سرمایه

به امید روزهای بهتر در بازار سرمایه
(شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۹) ۱۱:۴۳

همزمان با ادامه کاهش قیمت ارز و طلا، و افزایش شانس پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا، تعدادی از سهم های اصلی و شاخص ساز از وضعیت صف فروش خارج شدند.

هفته کاری گذشته در بازار سرمایه (3 تا 7 آبان ماه) بازهم هفته خوبی نبود. ریزش شدیدی که از هفته ماقبل آن آغاز شده بود و شاخص کل را پایین تر از حد انتظار برد. در این هفته هم ادامه یافت و شاخص از یک میلیون و 412 هزار واحد به یک میلیون و 288 واحد رسید.

در این هفته، تنها روز چهارشنبه روزی بود که کورسویی از امید را در دل سهامداران روشن کرد. در طول دو هفته گذشته، هشت روز کاری برای بورس وجود داشت . اما چهارشنبه، همزمان با ادامه کاهش قیمت ارز و طلا، و همین طور افزایش شانس پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا، تعدادی از سهم های اصلی و شاخص ساز از وضعیت صف فروش خارج شدند و اگر بازار ادامه می یافت احتمالا به صف خرید هم می رسیدند.

در چنین وضعیتی ارزیابی سهم های مرتبط با صنعت پتروشیمی در هفته گذشته نشان می دهد که این سهم ها اگرچه هفته خوبی را پشت سر نگذاشتند، اما اولا وضعیتشان نسبت به هفته ماقبل کمی بهتر شده است. ثانیا شکل گیری صف های خرید برای چند سهم نشان می دهد که می توان به شنبه و آغاز هفته تازه امیدوار بود. از 25 نماد باز مرتبط با پتروشیمی در آخرین روز هفته، 22 نماد نسبت به آغاز هفته کاهش قیمت داشتند و تنها 3 نماد افزایش قیمت نسبت به روز شنبه را ثبت کردند.

سه نماد از این گروه، پتروشیمی ممسنی (ممسنی)، پتروشیمی کازرون (کازرو) و پتروشیمی دهدشت( دهدشت) به علت ابهام در وضعیت اطلاعاتی از خرداد ماه بسته شده و هنوز در حالت تعلیق است، نماد پتروشیمی گلستان (شستان) نیز به همین علت از نهم تیرماه بسته شده و در تعلیق بسر می برد. نماد صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) هم که در روز دوشنبه هفته ماقبل به علت برگزاری مجمع فوق العاده بسته شده بود، در این هفته باز نشد.

بیشترین رشد

سه نماد پتروشیمی که هفته ای مثبت داشتند، این وضعیت خود را مدیون تغییر اندک بازار در روز چهارشنبه هستند. امیدوارکننده ترین سهم در این میان پتروشیمی زاگرس (زاگرس) است که با صف خرید بسته شده و می توان به روزهای سبز این نماد در هفته پیش رو امیدوار بود.

 

 

 

سه سهم سودده پتروشیمی در این هفته به ترتیب عبارت بودند از:

نماد

درصد سود

قیمت ابتدای هفته

قیمت پایانی

وضعیت نهایی

زاگرس

2.8

150432

154667

صف خرید

شفن

0.4

267040

268010

-

جم

0.02

42040

42050

-

 

بیشترین زیان

از میان 22 سهم زیان ده، تنها یک سهم زیان بیش از ده درصد در طول هفته را نشان داد و از میان بقیه سهم ها 10 سهم بین 5 تا 10 درصد زیان و 11 سهم کمتر از 5 درصد زیان داشتند. دو نماد پتروشیمی فسا (فسا) و پتروشیمی داراب (داراب) چندین هفته متوالی است که  زیان ده هستند. این دو نماد همچنان صف فروش شدید دارند. پتروشیمی شهید تندگویان (شگویا) که این هفته تنها سهم پتروشیمی بود که بیش از 10 درصد زیان داشت، سومین هفته ای است که در میان پنج سهم پرزیان قرار دارد.

پنج سهم پر زیان پتروشیمی در هفته مورد بررسی به ترتیب عبارتند از :

نماد

درصد زیان

قیمت ابتدای هفته

قیمت پایانی

وضعیت نهایی

شگویا

10.4

12522

11215

 

شاراک

9.2

20380

18500

 

پترول

7.5

13390

12380

 

خراسا

7.4

75880

70250

 

شجم

7.3

8824

8179

صف فروش

 

چشم انداز هفته پیش رو

این هفته انتخابات آمریکا به پایان می رسد و بخشی از بلاتکلیفی بازار سرمایه که مربوط به این رویداد خارجی است، تمام می شود. اما صرف نظر از این موضوع بر اساس آنچه صف های خرید و فروش نشان می دهد، می توان گفت که وضعیت 6 سهمی که در انتهای هفته گذشته با صف فروش بسته شدند، در ابتدای هفته پیش رو ابهام آمیز است: پتروشیمی جهرم (جهرم)، پتروشیمی آبادان (شپترو)، پتروشیمی فارابی (شفارا)، پتروشیمی فسا (فسا) ، پتروشیمی داراب (داراب) و تولیدات پتروشیمی قائد بصیر (شبصیر).

از سوی دیگر پتروشیمی نوری (نوری)، پتروشیمی غدیر (غدیر) ، پتروشیمی زاگرس (زاگرس) و پتروشیمی پردیس (شپدیس) در روز چهارشنبه با صف خرید بسته شدند و همین می تواند نوید آغاز هفته ای خوب برای این چهار سهم باشد.

تعداد بازدید : ۲,۱۷۴