بررسی هفتگی «نیپنا» از سهام های پتروشیمی در بازار سرمایه:

پایان هفته تعادل، چشم انتظار رونق دوباره

پایان هفته تعادل، چشم انتظار رونق دوباره
(یکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۹) ۱۰:۱۳

هفته کاری گذشته بازار سرمایه برای عموم سرمایه گذاران هفته ای بی خاصیت بود! نه توفیق چندانی نصیب کسی شد و نه زیان چشمگیری دیده شد.

 

در هفته ای که به پایان رسید (19- 23 مهر ماه) قیمت ارز و طلا با سرعتی نزدیک به سرعت نور در حال افزایش بود، بورس دو سه گام رو به جلو بر می داشت و دوباره به جای قبل عقب نشینی می کرد. به این ترتیب شاخص کل بورس که در آغاز هفته یک میلیون و 540 هزار واحد بود، در پایان معاملات روز چهارشنبه روی یک میلیون و 561 هزار واحد بسته شد. حرکت شاخص کل در محدوده بین یک میلیون و 500 هزار تا یک میلیون و 600 هزار چند هفته ای است که جریان دارد؛ در واقع نه عرضه آنقدر گسترده است که باعث کاهش قیمت چشمگیر شود و نه تقاضا برای خرید آنقدر زیاد است تا شاخص را از این محدوده بالاتر ببرد. به نظر می رسد بیشتر سرمایه گذاران فعلی بورس عقیده دارند که سهام در کف قیمتی خود هستند؛ با این حال کمتر کسی در غوغای بازار ارز و طلا حاضر است سرمایه جدیدی وارد بورس کند!

در چنین وضعیتی ارزیابی سهم های مرتبط با صنعت پتروشیمی در هفته گذشته نشان می دهد که وضعیت این سهم ها نسبت به کل بازار سرمایه، وضعیتی مطلوب است. در حالی که در هفته ماقبل آن ( 12 16 مهرماه) تنها 5 نماد پتروشیمی، افزایش قیمت در طول هفته را ثبت کرده بودند، در این هفته از مجموع 25 نمادی که در پایان هفته باز بودند، 15 نماد هفته ای مثبت داشتند.

سه نماد از این گروه، پتروشیمی ممسنی (ممسنی)، پتروشیمی کازرون (کازرو) و پتروشیمی دهدشت( دهدشت) به علت ابهام در وضعیت اطلاعاتی از خرداد ماه بسته شده و در حالت تعلیق است، نماد پتروشیمی گلستان (شستان) نیز به همین علت از نهم تیرماه بسته شده و در تعلیق بسر می برد. این هفته تنها نماد پتروشمی فناوران (شفن) با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت ( خرید 1.29 درصد سهام بانک ملت) بسته شد که به نظر می رسد روز یکشنبه باز شود.

بیشترین رشد

امیدوار کننده ترین سهم پتروشیمی در هفته های اخیر پتروشیمی غدیر (شغدیر) است که این هفته، سومین هفته متوالی است که سودآور است؛ اگرچه از نظر میزان سوددهی هفتگی صنایع پتروشیمی تخت جمشید (شجم) رکورد دار است و به نظر می رسد هفته پیش رو را هم با افزایش قیمت آغاز کند. این پتروشمی هفته گذشته هم افزایش قیمت داشت. شرکت سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی (وپترو) و پتروشیمی اصفهان (شصفها) هم دومین هفته موفقیت آمیز خود را پشت سر گذاشتند اما دو نماد تولیدات پتروشمی قائد بصیر (شبصیر) و پتروشیمی مارون (مارون) که در هفته ماقبل جزو سودده ترین نمادهای پتروشمی بودند، نتوانستند در این هفته حرکت مثبت خود را ادامه دهند.

 

پنج سهم پرسود پتروشیمی در این هفته به ترتیب عبارت بودند از:

نماد

درصد سود

قیمت ابتدای هفته

قیمت پایانی

وضعیت نهایی

شجم

12

8325

9327

صف خرید

وپترو

8.7

16670

18120

صف خرید

کرماشا

5.6

43580

46000

-

جم

4.8

47330

49590

-

شصفها

4.4

91720

95768

صف خرید

 

بیشترین زیان

از میان 10 نمادی که در هفته گذشته کاهش قیمت داشتند دو نماد پتروشیمی فسا (فسا) و پتروشیمی داراب (داراب) چندین هفته متوالی است که  زیان ده هستند. این دو نماد همچنان صف فروش شدید دارند ولی چون خریدار چندانی ندارند در این هفته ها، حجم معاملاتی کمی داشته اند و همین نشان می دهد که فعلا چشم انداز مثبتی برای این دو سهم وجود ندارد. نماد دیگری که حرکت قابل توجهی دارد گروه پتروشیمی س. ایرانیان (پترول) است که دومین هفته زیانده را پشت سر گذاشته است، در حالی که پیش از آن جزو نمادهای پربازده و دارای سف خرید طولانی بود.

 

پنج سهم پر زیان پتروشیمی در هفته مورد بررسی به ترتیب عبارتند از :

نماد

درصد زیان

قیمت ابتدای هفته

قیمت پایانی

وضعیت نهایی

پترول

8.6

16580

15150

صف فروش

فسا

8.4

3053

2947

صف فروش شدید

شگویا

6.5

16080

15035

-

شبصیر

6.2

136410

127990

-

شفارا

5.6

5399

5098

صف فروش شدید

 

چشم انداز هفته پیش رو

روز چهارشنبه 6 نماد با صف های فروش بسته شدند: پتروشیمی جهرم (جهرم)، پتروشیمی آبادان (شپترو)، پتروشیمی فارابی (شفارا)، گروه پتروشیمی س. ایرانیان (پترول)، پتروشیمی فسا (فسا) و پتروشیمی داراب (داراب). در مقابل سه نماد پتروشیمی اصفهان (شصفها)، صنایع پتروشیمی تخت جمشید (شجم)، شرکت سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی (وپترو) صف خرید داشتند.

پتروشیمی اصفهان از 21 تیرماه که قله قیمتی 147892 ریال را به دست آورد دچار کاهش قیمت شد و تا 12 مهرماه به قیمت 85000 ریال رسید. بخشی از این کاهش قیمت 42 درصدی در دو هفته گذشته جبران شده است اما هنوز تا رسیدن به قیمت اوج این سهم فاصله بسیار است. صنایع پتروشیمی تخت جمشید (شجم) نیز یک دوره طولانی کاهش قیمت (از 25 مرداد تا 14 مهر) داشت و قیمت هر سهم آن از 13911 به 8100 ریال رسید که نشان دهنده کاهش 42 درصدی قیمت این سهم بود. حالا به نظر می رسد که روزهای بازگشت قیمت فرارسیده است. شرکت سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی (وپترو) در طول شهریور و مهرماه نوسان قیمتی داشته و نموداری سینوسی را ثبت کرده است. قیمت فعلی این سهم بالاترین قیمت از 12 شهریور است و احتمالا در هفته آینده بتواند بالاترین رشد در دو ماه گذشته ( قیمت 20000 ریال ) را کسب کند.

رونق دوباره بورس چیزی است که سرمایه گذاران این بازار هفته ها است به دنبال آن هستند. شاید اخباری که پیرامون ارز به گوش می رسد و همین طور افزایش احتمال پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا تاثیر روانی خود را بر بازار ارز بگذارد و همین موضوع باعث ترغیب سرمایه گذاران برای ورود سرمایه های حقیقی بیشتر به بازار سرمایه شود.

 

 

 

تعداد بازدید : ۱,۰۲۵