فراز و فرود قیمت محصولات پتروشیمی چین در ماه سپتامبر

فراز و فرود قیمت محصولات پتروشیمی چین در ماه سپتامبر
(شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۹) ۱۱:۳۹

قیمت محصولات پتروشیمی در بازارهای چین طی ماه سپتامبر سال 2020 میلادی در پی تثبیت تقاضا و فشار عرضه با نوسان همراه بود.

به گزارش نیپنا به نقل از آی‌سی‌آی‌اس، قیمت مواد شیمیایی در بازارهای چین طی ماه سپتامبر سال جاری میلادی در پی تثبیت شرایط تقاضا به‌دلیل ذخیره‌سازی دوباره پیش از تعطیلات و عرضه محدود بعضی از محصولات، به‌طور کلی با افزایش روبه‌رو شد.

بر اساس بررسی گروه آی‌سی‌آی‌اس چین، 20 مورد از 33 محصول پتروشیمی در ماه سپتامبر نسبت به ماه اوت با افزایش قیمت روبه‌رو بوده‌اند و هشت مورد نیز با بیش از 10 درصد افزایش روبه‌رو بوده‌اند که در این میان محصول پروپیلن اکسید (PO) با 37 درصد افزایش همراه بوده است.

در دوره مورد بررسی 13 محصول با کاهش قیمت روبه‌رو شدند که پنج مورد از آنها بیش از پنج درصد کاهش داشتند.پروپیلن اکسید شامل 17 محصول گنجانده شده در شاخص پتروشیمی آی‌سی‌آی‌اس چین به شمار می‌آید.

دیگر موارد شامل متانول، اسید ترفتالیک خالص (PTA)، پلی‌پروپیلن (PP)، پلی‌اتیلن (PE)، مونو اتیلن گلیکول (MEG)، زایلن مخلوط، بنزن، تولوئن، اسید استیک، استایرن، فنل، اکریلونیتریل، استون، ان-بوتانول، استرهای 2-اتیل هگزانول (2-EH) و اکریلیک می‌شود.

شاخص پتروشیمی آی‌سی‌آی‌اس چین در اوایل ماه سپتامبر با بعضی از نوسان‌های اندک اوج گرفت این شرایط تا اواخر ماه که با ضعف همراه شد، ادامه داشت.

قیمت‌های عرضه‌ تک محموله پروپیلن اکسید، متیل متاکریلات (MMA) ، ان-بوتانول و bisphenol-A (BPA) در نتیجه تقاضای مطلوب با افزایش همراه شد.

در حالی که بوتادین (BD)، وینیل استات مونومر (VAM) و اسید استیک به دلیل محدودیت عرضه با افزایش بیشتری روبه‌رو شد.

برپایه این گزارش ، شرایط بازارهای خارجی روی قیمت محصولاتی مانند اسید استیک و ونیل استات مونومرو بوتادین نیز تاثیر داشته است وصادرات اسید استیک و وینیل استات مونومر در چین در ماه سپتامبر شرایط مطلوبی داشت، در حالی که واردات بوتادین با عرضه شدید منطقه کاهش یافت.

تعطیلی برنامه‌ریزی نشده کارخانه های داخلی عرضه بعضی از محصولات را در ماه سپتامبر تشدید کرد، اما فعالان بازار در صورت آغاز چهار مجتمع پتروشیمی یکپارچه در کشور نسبت به سه ماه چهارم، نگران افزایش احتمالی بیش از حد عرضه هستند.

تعداد بازدید : ۱,۲۸۹