بررسی هفتگی «نیپنا» از سهام های پتروشیمی در بازار سرمایه

هفته ای ناامید کننده با کرونای ترامپ!

هفته ای ناامید کننده با کرونای ترامپ!
(شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۹) ۰۸:۵۴

هفته گذشته (12- 16 مهر ماه) همچون هفته های قبل، اگرچه برای سرمایه گذاران در بازارهای طلا، ارز و خودرو هفته ای سودآور بود اما برای سهامداران بورس، هفته ای پر از نوسان و حرکات سینوسی قیمت ها بود.

در هفته گذشته، مهمترین اتفاق سیاسی هفته کرونا گرفتن دونالد ترامپ و بستری شدن دو روزه اش در بیمارستان بود؛ اما این خبر در آشفته بازار اقتصاد ایران روی قیمت دلار و به تبع آن طلا تاثیرگذار بود. در فضای مجازی لطیفه ای رد و بدل می شود مبنی بر اینکه کرونا گرفتن ترامپ دلار را در بازارهای ایران، ارزان کرد، اما بعد از آن پیام ترامپ از بیمارستان به هوادارنش قیمت دلار را دوباره به همان اندازه بالا برد و مرخص شدنش از بیمارستان باعث شد که قیمت دلار در کشور ما دوباره رکورد بشکند! این وضع تاسف آور نشانه تاثیر روانی تحولات آمریکا بر ایران است، تاثیری که فقط به نرخ برابری ریال و دلار مربوط نمی شود بلکه به همه اقتصاد ایران تسری پیدا می کند.

 بازار سرمایه هم این هفته روالی غیرمنطقی و عجیب و غریب داشت؛ شاخص کل بورس در محدوده میان یک میلیون و 450 هزار تا یک میلیون و 550 هزار در نوسان است. گویی زور می زند که خود را بالا بکشد اما فشار عرضه به محض اینکه شاخص مقداری بالا می رود دوباره آن را به پایین 1.5 میلیون می کشد و این نوسان ادامه دارد...

نتیجه نهایی اینکه شاخص کل که در آغاز هفته یک میلیون و 503واحد بود، در پایان معاملات روز چهارشنبه روی یک میلیون و 540 واحد بسته شد تا سهامداران دلخوش باشند که این هفته، هفته سقوط نبود و با امیدواری در انتظار هفته آتی باشند، هر چند اگر این بازار با بازارهای موازی و رقیب مثل طلا و ارز سنجیده شود، نمره مثبتی نمی توان به بورس در این هفته داد.

در چنین بازاری وضعیت 30 نماد مربوط به پتروشیمی در بازار سرمایه به طور متوسط همگام با بازار بود. از 26 نماد مرتبط با پتروشیمی که در روز چهارشنبه باز بود، 21 نماد قیمت نهایی چهارشنبه شان پایین تر از قیمت آغاز هفته بود و هفته خوبی نداشتند. این وضعیت نشان می دهد که نمادهای پتروشیمی این هفته نسبت به سه هفته گذشته وضعیت بدتری داشتند و امیدهایشان برای هفته آینده نیز چندان زیاد نیست.

بیشترین رشد

پتروشیمی مارون (مارون) و پتروشیمی غدیر (شغدیر) دو نمادی بودند که در هفته ماقبل ( 5-9 مهرماه) هم سودآور بودند و این سودآوری را در این هفته هم ادامه دادند اما گروه پتروشیمی س. ایرانیان (پترول) که دو هفته سودآور را پشت سر گذاشته بود از روز دوشنبه این هفته اصلاح قیمت را آغاز کرد و در نهایت با قیمتی پایین تر از آغاز هفته بسته شد. پتروشیمی تندگویان (شگویا) و پتروشیمی پارس (پارس) هم که در هفته ماقبل جزو نمادهای سودآور پتروشمی بودند در این هفته به جدول زیانده ها رفتند و نتوانستند حرکت مثبت خود را ادامه دهند.

تنها پنج سهم پرسود پتروشیمی در این هفته عبارت بودند از:

نماد

درصد سود

قیمت ابتدای هفته

قیمت پایانی

وضعیت نهایی

وپترو

15.7

13960

16150

صف خرید

شصفها

4.3

85842

89521

صف خرید

شغدیر

1

51313

51830

-

شبصیر

0.8

135317

136435

صف خرید

مارون

بسیار ناچیز

149993

150000

-

 

جالب اینجاست که نماد شرکت سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی (وپترو) که این هفته پرسودترین سهم مرتبط با پتروشیمی بود، هفته ماقبل با 11.6 درصد کاهش قیمت، زیانده ترین نماد در این گروه بود!

بیشترین زیان

از میان 21 نمادی که در طول هفته گذشته کاهش قیمت داشتند 2 نماد کاهش قیمتی کمتر از 2 درصد داشتند، 13 نماد کاهش قیمتی بین 3 تا 6 درصد داشتند، 4 نماد کاهش قیمتی بین 6 تا 9 درصد را تجربه کردند و 2 نماد باقیمانده بیش از 10 درصد کاهش قیمت داشتند.

پنج سهم پر زیان پتروشیمی در هفته مورد بررسی عبارتند از :

نماد

درصد زیان

قیمت ابتدای هفته

قیمت پایانی

وضعیت نهایی

شفن

10.6

324660

290020

-

شپترو

10.5

6322

5657

صف فروش

کرماشا

8.8

48270

44010

-

شیراز

7.3

66290

61420

-

شاراک

6.7

26210

24450

-

 

چشم انداز هفته پیش رو

ناگفته پیداست که اوضاع چندان امیدوار کننده نیست. نگاهی به صف های خرید یا  فروش در پایان بازار روز چهارشنبه نشان می دهد که 4 نماد با صف خرید بسته شدند که نشانگر اقبال بیشتر مشتریان به آنها بوده است. بجز سه نمادی که در میان پنج سهم پرسود بودند، صنایع پتروشیمی تخت جمشید (شجم) هم صف خرید داشت. این نماد از روز سه شنبه حرکت صعودی خود را برخلاف روزهای آغازین هفته آغاز کرده و به نظر می رسد در روزهای آغازین هفته بعد هم به این روند ادامه دهد.

صف های فروش در پایان معاملات روز چهارشنبه اما بیش از صف های خرید بود. 6 نماد صف فروش سنگین یا نسبتا سنگین داشتند. 4 نماد شپترو، جهرم، داراب و فسا صف فروش را از هفته ماقبل آن داشتند و در مقابل این صف فروش، هنوز بعد از دو هفته خریدارهایی که بتوانند صف را پایان دهند پیدا نکرده اند. پترول و شفارا هم به این نمادها پیوسته اند و به نظر می آید شنبه را با صف فروش و کاهش قیمتی بیشتر آغاز کنند.

 

 

تعداد بازدید : ۱,۰۳۷