بازار آرام معامله محصولات پتروشیمی در بورس کالا

بازار آرام معامله محصولات پتروشیمی در بورس کالا
(شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۹) ۱۰:۴۷

معامله انواع محصولات پلیمری و شیمیایی در بورس کالا هفته گذشته با روندی آرام تداوم داشت و نوسان عمده ای در بازار رقم نخورد.

به گزارش خبرنگار نیپنا، محصولات پتروشیمیایی بورس کالا هفته گذشته را با افت معاملات پشت سر گذاشتند. به گونه‌ای که انواع محصولات پلیمری و شیمیایی طی دادوستدهای هفته گذشته کاهش محسوس حجم معاملات را درحالی تجربه کردند که از حجم معقولی از عرضه برخوردار بودند.

حجم عرضه پلیمرهای بورس کالا با میزان کاهش اندک 0.05 درصدی نسبت به هفته ماقبل به 84 هزار و 100 تن رسید که در برابر این میزان عرضه تقاضایی به میزان 111 هزار و 272 تن شکل گرفت. این میزان تقاضا با افت 12.82 درصدی همراه بود که تداعی کننده موج خرید متقاضیان برای پوشش ریسک ناشی از افزایش مداوم نرخ پایه مواد اولیه بوده است. چرا که از ابتدای سال تاکنون روند صعودی نرخ پایه با اثر قدرتمند نوسانات افزایشی بهای ارز نیما حفظ شده است. درکنار این موارد بهای ارز آزاد که نرخ نیمایی درنهایت به سمت آن همگرا می‌شود، سیگنالی جز انتظار افزایش قیمت برای هفته بعدی را مخابره نمی‌کند. از این رو برخی نگرانی ها از رشد مجدد قیمت‌ها در بین اهالی بازار و به ویژه تولیدکنندگان واقعی که به دنبال حفظ بقای فعالیت خود هستند وجود دارد.

این امر یکی از اصلی‌ترین دلایل حفظ تقاضا در کانال بالای 100 هزار تن طی 6 هفته اخیر است. برآیند همه این عوامل سبب شده که طی هفته گذشته به میزان 69 هزار و 54 تن از انواع محصول پلیمری در بورس کالا مورد دادوستد قرار بگیرد که این میزان حجم معاملات کاهش 7.7 درصدی را به ثبت رسانید.

وضعیت دادوستدهای محصولات شیمیایی بورس کالا نیز چندان متفاوت از پلیمری‌ها نبود. به طوری که به میزان 55 هزار و 919 تن ماده اولیه شیمیایی طی هفته گذشته در رینگ فیزیکی بورس کالا عرضه شد که گرچه نسبت به هفته طلایی عرضه این محصولات یعنی هفته گذشته افت 14.86 درصدی را تجربه کرد اما همواره میزان بالا و قابل قبولی نسبت به میزان عرضه‌ عموم هفته‌های سال جاری به شمار می‌رود.

تقاضا برای خرید این محصولات نیز با افت 19.64 درصدی به میزان 46 هزار و 901 تن رسید. همچنین 42 هزار و 811 تن محصول شیمیایی از تقابل عرضه وتقاضا مورد معامله قرار گرفت که حکایت از افت نرخ 14.78 درصدی دارد. اینکه بهای دلار نیمایی و آزاد در اوج خود نوسان می‌کنند و فاصله این دو نرخ در سطوح بالایی از یکدیگر قرار دارند از مهم‌ترین و قدرتمندترین عواملی هستند که بر این بازار سایه انداخته‌اند.

تعداد بازدید : ۲,۰۸۸