اجرای طرح های پیشران زمینه ساز تحول در صنعت پتروشیمی

اجرای طرح های پیشران زمینه ساز تحول در صنعت پتروشیمی
(چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۹) ۰۹:۳۲

اجرای طرح های پیشران در دستور کار شرکت ملی صنایع پتروشیمی قرار دارد و از 27 طرح پیشران، 7 طرح در قالب جهش دوم و سوم در حال اجراست و 20 طرح جدید نیز در چهار شاخه اتیلن، بنزن، متانول و پروپیلن تعریف شده است.

به گزارش خبرنگار نیپنا، اجرای طرح های پیشران در دستور کار شرکت ملی صنایع پتروشیمی قرار دارد و از 27 طرح پیشران، 7 طرح در قالب جهش های دوم و سوم پتروشیمی حال اجراست و 20 طرح جدید نیز در چهار شاخه اتیلن، بنزن، متانول و پروپیلن تعریف شده است که با اجرای این طرح های پیشران 50 درصد نیاز محصولات وارداتی کشور تأمین می شود.

اکنون 950 هزار تن پروپیلن در کشور تولید می شود که این میزان در سال 1404 به 4 میلیون تن افزایش می یابد و طرح های خوراک ترکیبی نیز با هدف تنوع بخشی به سبد محصولات پتروشیمی کشور در دستور کار است.

در حال حاضر بیش از 40 محصول شیمیایی و بیش از 330 نوع گرید پلیمری در صنعت پتروشیمی تولید می شود و حداقل 15 بنگاه بزرگ و کوچک در پایین دست صنعت پتروشیمی از این خوراک بهره مند می شوند و فعالیت می کنند.

همچنین احداث واحدهای تولید پلی پروپیلن از گازطبیعی در اسلام آباد غرب (GTPP) به ظرفیت سالانه 120 هزار تن، پارک پروپیلن از متانول (MTP) در پارس جنوبی به ظرفیت سالانه 1.4 میلیون تن، تولید پروپیلن از گازطبیعی (GTP) در امیرآباد به ظرفیت سالانه 470 هزار تن و واحد تولید پلی پروپیلن از گازطبیعی (GTPP) در سواحل شمالی به ظرفیت سالانه 120 هزار تن از طرح های پیشران با اولویت زنجیره پروپیلن هستند که با دانش فنی ایرانی اجرا خواهند شد.

از سوی دیگر این نکته را  باید مورد توجه قرار داد که خوشبختانه ظرفیت‌های فراوانی برای توسعه صنعت پتروشیمی ایران وجود دارد، هم اکنون طرح‌های صنعت پتروشیمی در مسیر برنامه توسعه بیشتر بر اساس ایجاد ارزش افزوده بالاتر، حرکت در مسیر تکمیل زنجیره ارزش و صنایع پایین دست پتروشیمی است و پتروشیمی یک منبع د‌رآمد‌ی بزرگ است که بیشترین صاد‌رات غیرنفتی کشور را به خود اختصاص داده است.

در این میان با توجه به این که پتروشیمی‌ها، اکنون در مسیر توسعه اقتصادی و زیرساختی گام بر می دارند، توسعه این صنعت سدی مقاوم در برابر خام فروشی محسوب می‌شود و باید استفاده از تمامی ظرفیت های موجود به سمت تکمیل زنجیره ارزش و جلوگیری از خام‌فروشی حرکت کنیم.

تعداد بازدید : ۱,۸۵۶