رشد معامله محصولات پتروشیمیایی‌های در بورس کالا

رشد معامله محصولات پتروشیمیایی‌های در بورس کالا
(شنبه ۵ مهر ۱۳۹۹) ۱۱:۴۲

معامله انواع محصولات پلیمری و فرآورده های شیمیایی در بورس کالای ایران طی هفته گذشته رشد کرد.

به گزارش خبرنگار نیپنا، پس از دو هفته آرام گرفتن میزان تقاضا، سرانجام تقاضای محصولات پلیمری با 23.49 درصد رشد به کانال افزایشی بازگشت و به میزان 127 هزار و 642 تن طی هفته گذشته به ثبت رسید. افزایش حجم تقاضا آن هم به این میزان می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد که مهم‌ترین آن مربوط به استمرار روند افزایشی بهای ارز آزاد و نیمایی است. به گونه‌ای که از ابتدای هفته گذشته تا پایان هفته یه میزان 735 تومان به میانگین هفتگی دلار نیمایی افزوده شد.

از این رو فرضیه رشد مداوم قیمت‌ها در بین متقاضیان همواره قدرتمند بوده و با اهرم رشد تقاضا نمایان شده است. البته شروع ماه مهر و تخصیص سهمیه‌های جدید نیز از دیگر علل این رشد تقاضا به شمار می‌رود. زیرا متقاضیان تمایل دارند که خرید امروز خود را به روز یا هفته بعد موکول نکنند. چرا که نرخ‌های جدید دلار نیمایی مجال بروز در محاسبات را پیدا می‌کنند و انتظارات تورمی با سیگنال‌های مختلفی در بین اهالی بازار تغذیه می‌شود. میزان عرضه‌ها همچنان تغییر محسوسی را نسبت به سه هفته ماقبل تجربه نکرده و تنها با افت 2.25 درصدی حجم عرضه به 84 هزار و 53 تن رسیده است.

تقابل عرضه و تقاضا در بورس کالا سبب شد که 74 هزار و 888 تن از انواع محصولات پلیمری طی هفته گذشته مورد دادوستد قرار گیرد که رقم جذابی محسوب می‌شود. زیرا حاکی از رشد 15.23 درصدی حجم معاملات بوده که شاید روزنه امید بخش تولیدی کشور در دادوستدهای بورس کالا همین رشد حجم معاملات باشد که به رغم افزایش بی‌سابقه و عجیب قیمت‌ها تا این حد، همواره واحدهای تولیدی سعی در حفظ بقای خود دارند و با به کارگیری رویکردهای گوناگون برای آنکه تا حدودی از تکانه‌های قیمتی در امان باشند، به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

اما وضعیت بازار محصولات پتروشیمیایی وضعیت دیگری را ترسیم می‌کند. حجم عرضه‌های انواع محصولات شیمیایی طی هفته گذشته حکایت از ثبت رکوردهای سال جاری را در میزان 65 هزار و 685 تن دارد که رشد 48 درصدی را نشان می‌دهد. این میزان از عرضه اهرم قدرتمندی برای رشد حجم دادوستدهای این محصولات در بورس کالا شد. به طوری که 50 هزار و 338 تن مواد اولیه شیمیایی مورد معامله قرار گرفت که گویی یا بازار این محصولات به رشد قیمت‌ها بی‌توجه بوده و یا تغییر فصل و ورود به روزهای سرد سال محرک اصلی این رشد حجم معاملات بوده است که بررسی‌های بیشتری را می‌طلبد و هنوز زود است که بخواهیم خبر رونق را در این بازار تصدیق کنیم. براین اساس توجه به آمار و ارقام هفته‌های آینده می‌تواند بر این ادعا اثرگذار باشد.

تعداد بازدید : ۲,۴۰۸