بازار متعادل محصولات پتروشیمی در بورس کالا

بازار متعادل محصولات پتروشیمی در بورس کالا
(شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۹) ۱۱:۵۷

معامله محصولات پلیمری و شیمیایی در بورس کالا در هفته گذشته متعادل بود.

به گزارش خبرنگار نیپنا، پلیمرهای بورس کالا در حالی هفته چهارم شهریورماه را سپری کردند که نسبت به هفته ماقبل، از تعادل نسبی برخوردار بودند. به عبارت دقیق‌تر حجم عرضه انواع محصولات پلیمری با 1.15 درصد افزایش به 85 هزار و 994 تن رسید که نسبت به دو هفته اخیر تغییر محسوسی را به خود ندید اما در مقایسه با میزان عرضه‌ها در سال جدید همواره عدد قابل قبولی محسوب می‌شود. در مقابل این میزان عرضه، تقاضای 103 هزار و 354 تنی شکل گرفت که تنها 0.61 درصد افزایش نسبت به هفته ماقبل را به ثبت رسانید.

کارشناسان اعتقاد دارند که این امر نشان از آن دارد که بازار دیگر کشش چنین قیمت‌هایی را نداشته و بخش تولیدی کشور را با تهدید احتمالی مواجه خواهد ساخت. البته دیگر دلیلی که برای آن می‌توان نام برد مربوط به روبه اتمام رفتن سهمیه‌های بهین‌یاب متقاضیان است که در ابتدای شهریورماه به منظور پوشش ریسک ناشی از تکانه‌های قیمتی اقدام به خرید سهمیه‌های خود کرده و در انتظار سهمیه‌های ماه بعدی هستند. حجم معاملات پلیمری با 1.51 درصد افت به 64 هزار و 988 تن رسید که سبب شد 75.57 درصد از میزان عرضه‌های هفته گذشته مورد دادوستد قرار گیرد.

تالار فیزیکی بورس کالا هفته گذشته شاهد عرضه 44 هزار و 335 تن از انواع محصولات شیمیایی بود که این میزان عرضه‌ها نسبت به هفته ماقبل با افت 19.85 درصدی همراه شد. این میزان از عرضه که به حجم عرضه فروردین ماه سال جاری نزدیک شده بود، به نوعی تداعی کننده روزهای ابتدایی سال است و پس از هفته منتهی به 15 فروردین ماه، به عنوان دومین عرضه پایین سال جاری به ثبت رسید. این موضوع محرک موثری برای کاهش محسوس حجم معاملات شیمیایی‌ها در هفته گذشته است. به طوری که سبب افت 22.8 درصدی دادوستدهای این محصولات شد و میزان آنرا به 32 هزار و 358 تن کاهش داد.

این میزان دادوستد با چشم پوشی از حجم معاملات هفته منتهی به 24 مردادماه، در تابستان سال جاری رقمی بی‌سابقه به شمار می‌رود. حجم تقاضای شکل گرفته در بورس کالا با 3.89 درصد افت به 42 هزار و 590 تن رسید که کمترین میزان طی 4 هفته اخیر محسوب می‌شود. برآیند این آمار و ارقام سبب شد که درنهایت، 72.98 درصد از میزان عرضه محصولات پتروشیمیایی طی هفته گذشته مورد معامله قرار بگیرد که اگرچه با میزان روزهای طلایی بازار این محصولات فاصله دارد اما همواره مقدار قابل قبولی به حساب می‌آید

تعداد بازدید : ۳,۰۱۲