بررسی هفتگی سهام پتروشیمی ها / پتروشیمی ها، سودآور و پرمشتری

بررسی هفتگی سهام پتروشیمی ها / پتروشیمی ها، سودآور و پرمشتری
(شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۹) ۱۰:۱۵

​ بورس بعد از چند هفته ریزش شاخص و خروج سرمایه ها از آن، بالاخره در هفته گذشته منتهی به 28 شهریوربه تعادل رسید و بازار از وضعیت قرمز روزهای نخست هفته به سبز در روزهای پایانی تغییر وضعیت داد. به این ترتیب شاخص کل از یک میلیون و 570 هزار واحد در آغاز هفته به یک میلیون و 704 هزار واحد رسید که با توجه به این شاخص، رشد بورس را در هفته گذشته می توان 8.5 درصد دانست.

 

به گزارش نیپنا، در چنین بازاری 30 سهم پتروشیمی موجود در بورس هم وضعیت مطلوبی پیدا کردند. در پایان هفته به جز 8 نماد پتروشیمی که بسته بودند (جهرم، شستان، فسا، داراب، ممسنی، کازرو، شصفها و دهدشت) وضعیت نمادهای دیگر به شرح زیر است:

 

بیشترین رشد

از میان 21 نماد مرتبط با پتروشیمی 17 نماد هفته گذشته را با سود (نسبت به آغاز هفته) به پایان بردند. 8 سهم سودی بین 15 تا 20 درصد داشتند که در این میان پتروشیمی جم (جم) با 19.6 درصد رشد در هفته گذشته سودآورترین سهم در هفته گذشته بود. 5 سهم بین 10 تا 15 درصد رشد و 4 سهم سود کمتر از 10 درصد داشتند. به این ترتیب در مجموع سهامداران پتروشیمی به طور متوسط هفته پرسودی را تجربه کردند.

پنج سهم پرسود پتروشیمی در هفته مورد بررسی عبارتند از:

نماد

درصد سود

قیمت ابتدای هفته

قیمت پایانی

وضعیت نهایی

جم

19.6

40680

48690

صف خرید

کرماشا

19.5

40180

48000

-

خراسان

19

77900

93010

صف خرید

شاراک

18.5

23420

27730

صف فروش

مارون

16.4

119727

140000

صف فروش اندک

 

بیشترین زیان :

از میان نمادهای باز پتروشیمی، چهار نماد کاهش قیمتی کمتر از 10 درصد داشتند که عبارتند از: پتروشیمی آبادان (شپترو) 9.5 – درصد، صنایع پتروشیمی تخت جمشید (شجم) 6- درصد، پتروشیمی فارابی (شفارا) 4.5 -  درصد و پتروشیمی امیرکبیر 3.4 – درصد. صف های فروشی که در پایان هفته وجود داشت نشان دهنده این است كه سهامداران در پایان هفته بیشتر فروشنده این سهام بودند تا خریدار؛ و بازار به نگاهی منفی به این سهم ها بسته شد.

 

صف های پتروشیمی:

از میان نمادهای مورد بررسی قرار گرفته، پتروشیمی تندگویان (شگویا)، گروه پتروشیمی س. ایرانیان (پترول)، پتروشیمی زاگرس با صف خرید سنگینی بسته شد و به نظر می رسد در آغاز معاملات شنبه، با صف های خرید مواجه شوند. این وضعیت با نسبت کمتری در مورد نمادهای پتروشیمی جم (جم)، صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس)، پتروشیمی خارک (شخارک)، پتروشیمی غدیر (شغدیر) هم وجود دارد.

از سوی دیگر پتروشیمی آبادان (شپترو)، پتروشیمی فارابی (شفارا)، پتروشیمی امیرکبیر (شکبیر) و پتروشیمی شازند (شاراک) با صف فروش بسته شدند. در میان این نمادها فقط شاراک در هفته گذشته رشد قیمت داشته و احتمالا سهامداران به این نتیجه رسیده اند که این نماد رشد مطلوبی داشته و در آستانه اصلاح قیمت است.

 

چشم انداز هفته پیش رو

چشم انداز بازار سرمایه در هفته پیش رو به طور کلی مثبت است. عموم تحلیل گران این بازار عقیده دارند بازار به تعادل رسیده و در این هفته سهم های بنیادی که به کف قیمت رسیده بودند، افزایش قیمت خواهند داشت. تنها نکته منفی، اخبار سیاسی بخصوص تهدید آمریکا مبنی بر فعال سازی مکانیسم ماشه است که ممکن است در روزهای شنبه و یکشنبه تاثیری مقطعی بر بورس بگذارد.

چشم انداز سهام های پتروشیمی، چشم انداز به شدت مثبتی است . از یکسو تحلیل هفته گذشته این سهام نشان می دهد که رشد این سهم ها آغاز شده است و از سوی دیگر تصمیم مهم بانک مرکزی برای بازار ارز که در روز پنج شنبه اعلام شد، می تواند باعث افزایش قیمت قابل توجه پتروشیمی ها شود. بر اساس اعلام بانک مرکزی امکان فروش ارز پتروشیمی ها به صرافان غیربانکی فراهم شده است و آنها می توانند ارز حاصل از صادرات خود را علاوه بر صرافی های بانکی، مستقیما به صرافی های مجاز بفروشند. شرکت های بزرگ پتروشیمی تاکنون مجاز به فروش ارز با نرخ پایه صرفا به 22 صرافی بانکی بودند که عموما بین 10 تا 20 درصد ارزانتر از نرخ رقابتی بود.

به این ترتیب با بازگشایی بازار سرمایه، صف های خرید طولانی برای خرید سهم های پتروشیمی های بزرگ مشاهده خواهد شد و سهم های پتروشیمی هفته ای پر رونق و پرسود را آغاز خواهند کرد.

 

تعداد بازدید : ۴,۲۲۲