رشد حجم معامله فرآورده های شیمیایی در بورس کالا

رشد حجم معامله فرآورده های شیمیایی در بورس کالا
(شنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۹) ۱۱:۱۱

حجم معامله فرآورده های شیمیایی هفته گذشته در بورس کالا رشد 12.65 درصدی را به ثبت رساند.

به گزارش خبرنگار نیپنا، پلیمرها هفته گذشته را درحالی سپری کردند که رشد قیمت‌ها محافظه‌کاری را مجددا به بازار بازگردانده است و به نوعی به سرعت‌گیر رشد تقاضا آن هم پس از هفته ماقبل که تقاضا رشد بی سابقه‌ای را تجربه کرده بود، بدل گشته است.

حجم تقاضای محصولات پلیمری در هفته گذشته با افت 22.19 درصدی به میزان 102 هزار و 728 تن رسید که محرک اصلی کاهش حجم معاملات هفته گذشته به شمار می‌رود. زیرا حجم دادوستدهای پلیمری نیز با افت 13.50 درصدی همراه شد و به میزان 65 هزار و 983 تن به ثبت رسید. این میزان حجم معامله کمترین مقدار از 4 هفته گذشته تاکنون محسوب می‌شود. این موارد در شرایطی رخ داد که حجم عرضه ها افت ناچیز 0.55 را تجربه کرد و میزان 85 هزار و 16 تن از انواع محصولات پلیمری طی هفته گذشته در بورس کالا عرضه شد که این حجم از عرضه گرچه با روزهای اوج عرضه‌ها فاصله دارد اما همواره مقدار قابل قبولی به شمار می‌آید و نمی‌توان کاهش حجم معاملات را به آن نسبت داد.

بر اساس این گزارش فعالالن بازار اعتقاد دارند که  رشد بهای مواد اولیه پلیمری از جمله دلایلی است که می‌تواند این کاهش دادوستدی بورس کالا را رقم زده باشد. ورود قیمت‌های جهانی به کانال نزولی و افت بهای نفت خام فرضیه خوش‌بینانه کاهش قیمت را در بازار پلیمرها قوت بخشیدند. برای اتکا بر اینگونه ادعا و فرایض لازم است که تمام متغیرهای اثرگذار بر بازار در کنار هم دیده شود، براین اساس روند صعودی بهای آزاد و نیمایی ارز را نمی‌توان نادیده گرفت. چرا که مهم‌ترین اهرم اثرگذار بر بازار محسوب می‌شود.

بررسی بازار شیمیایی بورس کالا حکایت از رشد 12.65 درصدی حجم معاملات انواع این محصولات دارد. این میزان دادوستد بیشترین میزان از 8 هفته گذشته تاکنون به شمار می‌رود و به عنوان سومین رکورد بالاترین حجم دادوستدهای سال جاری محسوب می‌شود. محرک اصلی ثبت چنین رکوردی حجم عرضه‌هاست که با 10.77 درصد رشد به میزان 55 هزار و 318 تن رسیده است و بیشترین مقدار از هفته منتهی به سوم مردادماه است. اما رشد قیمت‌ها، تقاضای محصولات شیمیایی را نیز با افت 8.77 درصدی حجم مواجه ساخته است و میزان 44 هزار و 313 تن تقاضا در مقابل عرضه‌ها به ثبت رسیده است.

تعداد بازدید : ۱,۷۳۵