ساخت نخستین نیروگاه خورشیدی شناور کشور در پتروشیمی مهاباد

ساخت نخستین نیروگاه خورشیدی شناور کشور در پتروشیمی مهاباد
(شنبه ۲۵ اَمرداد ۱۳۹۹) ۱۲:۰۰

مجتمع پتروشیمی مهاباد با تکیه بر توان و دانش پژوهشگران خود موفق شد نخستین نیروگاه خورشیدی شناور کشور را وارد مدار تولید کند.

به گزارش نیپنا به نقل از روابط عمومی پتروشیمی مهاباد،  رئیس و کارکنان واحد برق پتروشیمی مهاباد  پس از شش ماه تحقیق موفق شدند این ایده را عملی کنند.ظرفیت این نیروگاه روزانه 200کیلووات ساعت است که در صورت اتمام طرح و اجرای فاز دوم، این ظرفیت به نیم مگاوات برق هم می رسد و تا چند هفته آینده این نیروگاه به شبکه سراسری برق متصل می شود.

بر اساس این گزارش: 80درصد امکانات این نیروگاه بومی شده است و برای نخستین بار بر روی استخر ذخیره آبهای سطحی مجموعه پنل های شناور  به کار گرفته شده است  و در کنار جلوگیری از تبخیر آب میزان کارآیی نیروگاه را با خنک کاری در سطح آبهای سطحی 13تا15 درصد افزایش یافت.

یکی از مزیتهای مهم این طرح جلوگیری از تبخیر آب و استفاده از آب شیرن کن ها برای مناطقی است که از شبکه سراسری برق دور بوده و از نظر زیرساختهای انرژی و نیرو دچار مشکل هستند و این طرح در کنار مزیت های عمرانی از نظر اقتصادی هم برای سرمایه گذار به صرفه است.

هزینه برآورد شده برای این طرح 850میلیون تومان است که زمان بازگشت سرمایه در این طرح با حمایت دولت کمتر از 5سال است، همچنین قرار است این نیروگاه خورشیدی در اجرای فاز دوم برق مورد نیاز 400خانوار روستایی را تأمین کند.

با احداث این نیروگاه همزمان می توان انرژی لازم از نظر نیرو(برق) برای استقرار جوامع و در ادامه آب شیرین مورد نیاز را از همین بستر برای مردم فراهم کرد.

تعداد بازدید : ۳,۶۱۳