تمرکز بر تولید کاتالیست‌های صنعت پتروشیمی بر اساس توان شرکت‌های دانش بنیان

تمرکز بر تولید کاتالیست‌های صنعت پتروشیمی بر اساس توان شرکت‌های دانش بنیان
(پنج شنبه ۱۶ اَمرداد ۱۳۹۹) ۱۳:۱۰

مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی باختر با تاکید بر تمرکز بر تولید کاتالیست‌های صنعت پتروشیمی بر اساس توان شرکت‌های دانش بنیان گفت: 8 طرح دانش بنیان تولید کاتالیست در حال آماده سازی است که ۶ طرح آن در پتروشیمی لرستان است.

به گزارش نیپنا، داوودرضا ربانی مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی باختر امروز پنج شنبه (16 مردادماه) در آیین بهره برداری از طرح کاتالیست پلی اتیلن پتروشیمی لرستان به تمرکز بر تولید کاتالیست‌های صنعت پتروشیمی بر اساس توان شرکت‌های دانش بنیان تاکید کرد و گفت: با وجود اینکه بسیاری از کاتالیست‌های صنعت پتروشیمی وارداتی بودند ما در تولید پتروشیمی لرستان و پتروشیمی مهاباد با کمبود کاتالیست مواجه شدیم و در شرایطی امکان تولید گرید مرتبط را نداشتیم بر این اساس به سمت تولید کاتالیست حرکت کردیم.

وی ادامه داد: با استفاده از توان دانشمندان جوان شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی یک واحد آزمایشگاهی تولید کاتالیست پلی اتیلن امروز به یک واحد صنعتی با ظرفیت سالانه ۱۰۰ تن تبدیل شد و ما به حوزه دانش بنیان وارد شدیم. در گذشته در پتروشیمی کرمانشاه نیز یک کاتالیست تولید کردیم که توانستیم به واسطه آن از اسفند ۹۷ تا کنون بیش از ۶۰۰ هزار تن محصول تولید کنیم.

ربانی در مورد جزییات طرح تولید کاتالیست پلی اتیلن پتروشیمی لرستان گفت: بیش از ۵۰ درصد از تاسیسات ساخت آن مربوط به ساخت پایه تولید کاتالیست است و کاتالیست تولید شده در مجتمع لرستان استفاده می شود و از نتایج تولید کیفیت کاتالیست بروز رسانی شده، قابلیتی که کشورهای دیگر ندارند زیرا آنها یا تولیدکننده و یا مصرف کننده کاتالیست هستند.

مدیرعامل هلدینگ باختردر مورد طرح های دیگر تولید کاتالیست توضیح دارد و گفت: ۸ طرح دانش بنیان تولید کاتالیست در دست آماده سازی است که ۶ طرح آن در پتروشیمی لرستان است از این ۶ طرح اولین آن امروز بطور رسمی بهره برداری شد و ۳ طرح کاتالیست بستر ثابت است که تا پایان سال تکمیل خواهد شد و دو طرح کمک کاتالیست هستند که در حال آماده سازی است. همچنین یک طرح کاتالیست در پتروشیمی کرمانشاه است که در حال مهندسی و خرید تجهیزات و یک طرح در سنندج که برای تولید پروکساید است. پروکساید در واحد های پتروشیمی فشار بالا به عنوان کاتالیست عمل می کند.

وی ادامه داد: هزینه واردات این کاتالیست ۳۰۰ دلار در هر کیلو است که با بهره برداری از این طرح و تولید سالانه ۱۰۰ تن ۳۰ میلیون دلار کاهش واردات و خروج ارز را به همراه دارد. با توجه به اینکه این طرح امکان توسعه دارد می توانیم در آینده نیاز صنعت پتروشیمی به این کاتالیست را تامین کنیم.

تعداد بازدید : ۳,۸۴۵
Loading