مدیرعامل پتروشیمی متانول کاوه خبر داد:

ارز آوری 400 میلیون دلاری متانول کاوه

ارز آوری 400 میلیون دلاری متانول کاوه
(پنج شنبه ۱۶ اَمرداد ۱۳۹۹) ۱۳:۰۵

رئیس هیئت پتروشیمی متانول کاوه میزان سرمایه گذاری این مجتمع را ۹۵۰ میلیون دلار عنوان کرد و گفت: مجموع سرمایه گذاری انجام شده برای ساخت اسکله، یوتیلیتی و واحد تولید متانول است و با توجه به قیمت میانگین متانول ۴۰۰ میلیون دلار در سال ارزآوری خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار نیپنا، ابراهیم عسگریان رئیس هئیت مدیره پتروشیمی متانول کاوه امروز پنج شنبه (16 مردادماه)  در آیین افتتاح این مجتمع با حضور رییس جمهور در مورد تولیدات گروه صنعتی کاوه گفت: طی ۴۰ سال گروه صنعتی کاوه با داشتن ۱۱ هزار نفر نیروی متخصص گام های اساسی در زمینه تولید برداشته است و محصولاتی چون شیشه، بلور ، کربنات سدیم و در حال حاضر متانول تولید می کند. مجتمع متانول با ظرفیت تولید ۷ هزار تن در روز در زمینی به مساحت ۲۰۰ هکتار طراحی و اجرا شده است.

وی ادامه داد: با توجه به مساحت زیاد موجود قابلیت اجرای ۵ طرح دیگر نیز وجود دارد. در حال حاضر ۱۳۰۰ نفر از مهندسین و افراد متخصص در این مجموعه اشتغال دارند که ۶۰ درصد آن از نیروهای بومی منطقه است.

عسگریان ویژگی دیگر این طرح را داشتن اسکله اختصاصی بارگیری متانول عنوان کرد و گفت: اسکله اختصاصی متانول در مدت ۷ سال طراحی و اجرا شده است و قابلیت بارگیری کشتی هایی با ظرفیت ۱۰۰ هزار تنی را دارد که با حداقل ارزبری در این اسکله قابلیت حمل دارد بطوریکه تجهیزات و ماشین آلات مجتمع نیز از طریق همین اسکله منتقل شد. ظرفیت اسکله تا ۸ میلیون تن در سال قابل افزایش است.

عسگریان ویژگی های دیگر این مجتمع را دارا بودن یوتیلیتی اختصاصی عنوان کرد و گفت: در حال حاضر ۹ مخزن ذخیره متانول با ظرفیت ۴۲۰ هزارتن  و دارای واحد تولید اکسیژن و نیتروژن است که در حال حاضر به دلیل شیوع کرونا و نیاز مراکز درمانی به اکسیژن مایع تولید این واحد در اولویت قرار دارد و بخشی از نیاز بیمارستانها را نیز تامین می کند.

مدیرعامل پتروشیمی متانول کاوه میزان سرمایه گذاری را ۹۵۰ میلیون دلار عنوان کرد و گفت: مجموع سرمایه گذاری انجام شده برای ساخت اسکله، یوتیلیتی و واحد تولید متانول است و ۶۶ درصد وزنی آن از داخل تامین شده است و با توجه به قیمت میانگین متانول ۴۰۰ میلیون دلار در سال ارزآوری خواهد داشت و پیش بینی می شود که طی ۴ سال بازگشت سرمایه داشته باشیم .

وی  خاطرنشان کرد:  با توجه به گستره زمینی که طرح در آن اجرا شده است ساخت واحد متانول دوم را نیز در نظر داریم و در کنار آن مجموعه های پایین دستی را در قالب طرح های توسعه ای در برنامه داریم.

تعداد بازدید : ۷,۸۷۰
Loading