بهره برداری از کاتالیست پلی اتیلن تحت لیسانس شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی

بهره برداری از کاتالیست پلی اتیلن تحت لیسانس شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی
(چهارشنبه ۱۵ اَمرداد ۱۳۹۹) ۱۲:۳۰

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی گفت: یک واحد تولید کاتالیست مورد نیاز برای تولید انواع پلی اتیلن‌ ، تحت لیسانس شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در پتروشیمی لرستان توسط رئیس جمهوری بصورت ویدئو کنفرانس بهره برداری می شود.

علی پژوهان مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی درگفتگو با خبرنگار نیپنا از بهره برداری رسمی از اولین کاتالیست زیگلرناتا پلیمریزاسیون پلی اتیلن سنگین تحت لیسانس شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی خبر داد و گفت: صنعت کاتالیست در ایران با تلاش پژوهشگران و کارشناسان توانمند و متخصص با شتاب در حال توسعه است بر این اساس واحد تولید کاتالیست مورد نیاز برای تولید انواع پلی اتیلن‌ها با دانش فنی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با ظرفیت تولید 100 تن کاتالیست در سال بهره برداری می‌شود. کاتالیست حاصل برای تولید سالانه حدود یک میلیون تن پلی اتیلن استفاده خواهد شد.

وی ادامه داد: این واحد تولیدی که نقش مهمی در تامین نیاز صنعت پتروشیمی به کاتالیست‌ها دارد با سرمایه گذاری 20 میلیون دلاری هلدینگ باختر در پتروشیمی لرستان راه اندازی شده است که ارزش محصول یا میزان درآمدزایی سالانه آن نیز حدود 30 میلیون دلار خواهد بود. علاوه بر آن میزان اشتغال ایجاد شده توسط این واحد برای 60 نفر بصورت مستقیم خواهد بود .

پژوهان حسن بزرگ این واحد را دسترسی به دانش فنی عنوان کرد و گفت: با وجود دسترسی به کاتالیست بومی امکان بروز رسانی و ارتقای کیفیت محصولات پلیمری تولیدی نیز وجود دارد به عبارت دیگر از مزایای قابل توجه کاتالیست ساخته شده نسبت به مشابه خارجی فرایند تولید ساده تر، کنترل بهتر فرایند پلیمریزاسیون و تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر است.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی ادامه داد: با تولید و بومی‌سازی کاتالیست‌ها در کشور می‌توان از واردات این محصول و خروج ارز از کشور جلوگیری کرد. در حال حاضر 90 درصد از کاتالیست‌های مورد استفاده در صنعت پتروشیمی ساخت داخل است.

وی  افزود: با سرمایه گذاری گروه پتروشیمی باختر یک واحد تولید کاتالیست پلیمریزاسیون فازگازی در شهرک صنعتی پتروشیمی لرستان با استفاده از دانش فنی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی ساخته شد. این کاتالیست در بهار 1399 به صورت موفقیت آمیز به واحد پلی اتیلن سبک خطی پتروشیمی لرستان تزریق شد و بصورت رسمی توسط رییس جمهور بصورت ویدئو کنفرانس بهره برداری خواهد شد. کاتالیست پلیمریزاسیون پلی اتیلن ضمن تامین نیاز واحدهای تولیدی هلدینگ باختر به مجتمع‌های دیگر صنعت پتروشیمی مانند پتروشیمی جم نیز عرضه خواهد شد.

لازم به ذکر است که مزایای کاتالیستBCC-518 & BCC-530 شامل تولید گرید های مهندسی با توزیع وزن مولکولی دو قله ای و سه قله ای در محدوده وسیعی از گریدهای تولیدی در صنایع پتروشیمی کاتالیست های BCC-518 & BCC-530 قابلیت تولید پلی اتیلن سبک خطی، پلی اتیلن دانسیته متوسط و پلی اتیلن سنگین در گستره وسیعی از کاربردهای روزمره بشر را دارا است. مصرف کمتر ترکیبات کمک کاتالیست ها در واکنش پلیمریزاسیون، مصرف کمتر حلال و نیز عدم تولید نمک های زاید تیتانیم در حین ساخت که منجر به بهبود و نیز کاهش پارامترهای زیست محیطی شده است، رقابت پذیری بالا با کاتالیست های تجاری موجود در سطح بازار ایران در تمامی زمینه های فرایندی و عملیاتی، پایین بودن هزینه تولید محصولات نهایی توسط این کاتالیست از عمده مزیت های این واحد است.

تعداد بازدید : ۳,۹۰۲