روزهای آرام معامله محصولات پتروشیمی در بورس کالا

روزهای آرام معامله محصولات پتروشیمی در بورس کالا
(شنبه ۱۱ اَمرداد ۱۳۹۹) ۱۰:۵۳

بورس کالای ایران هفته گذشته میزبان معامله انواع محصولات پلیمری و شیمیایی بود و نوسانی در بازار وجود نداشت.

به گزارش خبرنگار نیپنا، رشد 17.36 درصدی حجم تقاضای پلیمرها در هفته قبل تنها داده افزایشی بازار پلیمرها بود که در نهایت سبب شد که حجم تقاضا به 121 هزار و 248 تن برسد. این حجم تقاضا بیشترین میزان در چهار هفته اخیر به شمار می رود. میزان عرضه پلیمرها در هفته گذشته با کاهش 3.78 درصدی همراه بود که موجب شد این رقم به 81 هزار و 888 تن کاهش یابد که اگر عرضه های ابتدای سال جاری تا پایان اردیبهشت ماه را نادیده بگیریم میزان قابل قبولی محسوب می شود.

حجم معاملات پلیمرها طی هفته گذشته گرچه افت ناچیز 2.92 درصدی را در کارنامه خود به ثبت رسانید، اما کمترین رقم از هفته دوم خردادماه تاکنون است. برآیند همه این آمار و ارقام موجب شد که 79.8 درصد از حجم عرضه پلیمرها طی هفته گذشته در بورس کالا که تقریبا به میزان هفته ماقبل آن است، مورد دادوستد قرار گیرد. آنهم در شرایطی که اگر از هفته منتهی به 8 خردادماه چشم پوشی کنیم، این میزان معامله نزدیک به حجم معاملات ابتدایی سال است که در کانال 70 هزار تن نوسان می کرد.

بر اساس این گزارش ، 1.48 برای تقاضا در برابر عرضه های پلیمری در هفته گذشته در بورس کالا به ثبت رسید که این رقم بیشترین میزان ثبت شده در 3 هفته اخیر است. افزایش تقاضا مهمترین محرک این رشد محسوب می شود. زیرا سهمیه خرید بهین یابی ابتدای ماه تخصیص می یابد و سبب تحریک تقاضا و بالا رفتن آن می شود. این موضوع یک رویداد طبیعی در بازار پلیمرهای بورس کالا به شمار می رود که با شروع هر ماه در بین فعالین بازار دیده می شود. زیرا سعی بر این دارند که در ابتدای ماه سهمیه های جدید خود را سفارش داده و خریداری کنند. به همین دلیل ورود تقاضای نسبتا هیجانی و اوج گرفتن رقابت¬های قیمتی تا حدودی رخ می دهد. همانگونه که این موضوع در هفته گذشته اتفاق افتاد  و  براین اساس محرک اصلی در بازار  داخلی بود و خبری از تکانه های ارزی شدید که اثر قدرتمندی را بر این بازار منعکس کند دیده نشد.

کاهش 7.91 درصدی حجم عرضه ترکیبات شیمیایی در هفته گذشته در بورس کالا به نسبت هفته قبل از آن موجب شد که حجم عرضه ها به 54 هزار و 429 تن کاهش یابد. این میزان کمترین رقم ثبت شده از هفته منتهی به 5 تیرماه تاکنون است. تقاضای شیمیایی ها نیز رشد 2.76 درصدی را تجربه کرد و به رقم 44 هزار و 751 تن رسید. حجم دادوستد محصولات شمیایی در هفته گذشته نسبت به هفته ماقبل  بدون تغییر ماند و رقم 36 هزار و 278 تن را به ثبت رسانید.

تعداد بازدید : ۲,۴۶۲