رئیس‌جمهوری در نشستی با فعالان صنایع پتروشیمی و فولاد کشور:

زنجیره تولید محصولات پتروشیمی باید تا مصرف نهایی تکمیل شود

زنجیره تولید محصولات پتروشیمی باید تا مصرف نهایی تکمیل شود
(سه شنبه ۷ اَمرداد ۱۳۹۹) ۰۹:۰۹

رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه زنجیره تولید بخش پتروشیمی در روند تولید محصول تا مصرف نهایی باید کامل باشد، گفت: در این صنعت از خام‌فروشی فاصله گرفته‌ایم که رشد ۲ برابری تولید محصولات پتروشیمی در هفت سال گذشته تحول بزرگی در این صنعت ایجاد کرده است.

به گزارش نیپنا  به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی عصردیروز  (دوشنبه، ششم مردادماه) در نشستی با تولیدکنندگان و فعالان صنایع پتروشیمی و فولاد کشور با تأکید بر اینکه خوداتکایی در تولیدات ارزشمند بخش‌های پتروشیمی و فولاد، دستاوردی مهم برای کشور است، گفت: ۱۴ میلیارد دلار برای پیشبرد گام دوم توسعه در بخش پتروشیمی و ۸ میلیارد دلار هم تاکنون برای جهش سوم که سال ۱۴۰۴ به نتیجه می‌رسد، سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.

وی با قدردانی از تلاش همه فعالان در دو بخش فولاد و پتروشیمی اظهار کرد: این دو بخش به‌موقع ارز خود را برگردانده‌اند و اگر دولت افتخار می‌کند که در برابر آمریکا، تحریم و فشار خارجی ایستاده است، این ایستادگی در سایه کمک و تلاش همه تولیدکنندگان، سرمایه‌گذاران و کارآفرینان به‌ویژه در زنجیره فولاد و پتروشیمی امکان‌پذیر شده است.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه شرکت‌های فولاد و پتروشیمی بار سنگینی در زمینه تولید و صادرات غیرنفتی بر دوش دارند، افزود: خوشبختانه محصولات تولیدی ما از نظر کیفیت قابل رقابت در بازار جهانی است و اگر کیفیت محصول بالا نباشد نمی‌توانیم در بازار رقابت کنیم.

روحانی با تأکید بر تکمیل بودن زنجیره تولید ادامه داد: زنجیره تولید در روند تولید محصول تا مصرف نهایی باید کامل باشد و خوشبختانه امروز در بخش اعظم محصولات بخش پتروشیمی و فولاد در کشور بی‌نیاز هستیم و روی پای خود ایستاده‌ایم و خوداتکایی و خودکفایی از دستاوردهای مهم این تولیدات ارزشمند در کشور بوده است.

وی با اشاره به ضرورت جلوگیری از خام‌فروشی در محصولات تولیدی کشور، گفت: امروز صنایع پتروشیمی و فولاد از خام‌فروشی جدا شده و به ارزش افزوده رسیده‌ایم که می‌تواند سبب رونق اشتغال و توسعه صنایع پایین‌دستی شود.
روحانی با اشاره به اینکه با افتتاح طرح‌های هفده‌گانه پتروشیمی در سال ۹۹، حدود ۲۵ میلیون تن به محصولات پتروشیمی اضافه می‌شود، گفت: این بحث یک سال یعنی سال ۹۹ است. در یک سال در شرایط تحریم می‌بینیم حرکت بزرگی انجام شده است.

رشد ۲ برابری محصولات پتروشیمی در ۷ سال گذشته

رئیس جمهوری ۲ برابر شدن مقدار تولید محصولات پتروشیمی و فولادی در هفت سال گذشته را نتیجه اقدام ارزشمند و هنر بزرگ تولیدگران، متخصصان، کارشناسان و کارگران کشور برشمرد و اظهار کرد: این افزایش تولید تحول بزرگی در صنایع فولاد و پتروشیمی کشور ایجاد کرده است.

روحانی با تأکید بر اینکه ما به عنوان نمایندگان مردم مسئولیت همه کشور را به‌عهده داریم، یادآور شد: همه باید منافع، اهداف و نیازهای ملی را در نظر گیریم و اساس مسئولیت ما حفظ منافع کشور است.

وی تصریح کرد: نباید فقط به فکر دوره کوتاه مسئولیت خود باشیم، این تفکر نادرستی است که در اقدام‌ها و فعالیت‌ها فقط چهار سال یا یک سال باقیمانده از دولت خود را ببینیم، همه دولت‌ها وظیفه سنگین و بزرگی به‌عهده دارند و آن حفظ منافع ملی و مصالح کشور است.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه مسائل و مشکلات مطرح‌شده از سوی مدیران شرکت‌های پتروشیمی و فولاد در این نشست در جلسه فردا (سه‌شنبه، هفتم مردادماه) هماهنگی اقتصادی دولت مطرح و برای حل مشکلات تصمیم‌گیری می‌شود، افزود: از همه تولیدکنندگان و تلاش‌گرانی که در شرایط سخت تحریم و فشار اقتصادی دشمن و شیوع ویروس کرونا برای توسعه کشور و افزایش تولید تلاش کردند، سپاسگزاری می‌کنم.

روحانی با بیان اینکه دشمنان تصور می‌کردند دو یا سه ماه پس از تحریم و جنگ اقتصادی علیه ملت ایران ما مجبور به تماس با آنها خواهیم شد، گفت: در طول دو سال و سه ماه که از اعمال شدیدترین تحریم‌های اقتصادی گذشته است خودشان بارها درخواست مذاکره و گفت‌وگو کرده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه ما ابایی از مذاکره نداریم و به‌ دنبال نمایش نیستیم، گفت: تحریم آنها تروریسم اقتصادی بوده و در شرایط شیوع کرونا هم یک تروریسم دارویی را علیه ملت ایران اعمال کرده‌اند. نخست باید کار خلافی را که آغاز کرده‌اند، پایان دهند و تحریم را بردارند، این نه یک پیش‌شرط بلکه یک واقعیت است.

پتروشیمی در خط مقدم ایستادگی در مقابل فشار اقتصادی


رئیس‌جمهوری با بیان اینکه همه مردم در این مدت به سهم خود در مقابل فشار اقتصادی دشمن ایستادگی کردند، گفت: تولیدگران در خط مقدم این مبارزه بودند و صنعت فولاد و پتروشیمی در خط مقدم قرار داشتند که توانستیم در مقابل دشمن ایستادگی کنیم.

وی ادامه داد: مردم مطلع باشند اگر دولت افتخار می‌کند که در برابر تحریم و فشار خارجی می‌ایستیم، این ایستادگی منوط به تلاش همه مردم، تولیدکنندگان، متخصصان، کارگران، سرمایه‌گذاران و صادرکنندگان است.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه تلاش و کوشش برای توسعه کشور و جهش تولید در سال جاری و سال آینده هم ادامه خواهد داشت، افزود: با افتتاح طرح‌های جدید در بخش‌های پتروشیمی و فولاد طی هفته‌ها و ماه‌های آینده روند حرکت بزرگ توسعه کشور و جهش تولید را شاهد خواهیم بود.

روحانی با تأکید بر اینکه دولت با امید به تلاش همه تولیدگران به تعهدهای خود متعهد است، به مدیران شرکت‌های تولیدی پتروشیمی و فولاد حاضر در این نشست توصیه کرد هر جا بین منافع بنگاه و مصالح کشور دوراهی ایجاد می‌شود، منافع کشور را در اولویت قرار دهند.

رئیس‌جمهوری با اشاره به رشد ۲ برابری تولید بنزین در کشور از سال ۹۲ تأکید کرد: مقدار بنزین تولیدی نیز از آغاز کار این دولت هم‌اکنون به بیش از ۱۱۰ میلیون لیتر است که تا آخر سال بیشتر هم می‌شود.

وی با تأکید بر اهمیت رونق بازار سرمایه و عرضه سهام شرکت‌های تولیدی در بورس تصریح کرد: در عرضه سهام خود در بورس جدیت بیشتری به خرج دهید که هم به نفع خودتان است و هم رونق بیشتر بازار سرمایه را به همراه خواهد داشت.

رئیس‌جمهوری خطاب به مدیران شرکت‌های پتروشیمی و فولاد گفت: در تولید محصولات خود نیازمندی‌های داخلی را به گونه‌ای تأمین کنید که هم علامت نادرست به بازار ارز داده نشود و هم بازار داخلی را تحت تاثیر قرار ندهد.

پیش از سخنان رئیس‌جمهوری در نشست با تولیدکنندگان و فعالان صنایع پتروشیمی و فولاد کشور، بیژن زنگنه، وزیر نفت و مدرس خیابانی، سرپرست وزارت صمت گزارشی از وضع صنایع پتروشیمی و فولاد و روند تولید و صادرات محصولات در این دو حوزه ارائه کردند و چند تن از مدیران این دو صنعت به بیان دیدگاه‌ها و طرح مشکلات خود پرداختند و حمایت دولت و رئیس جمهوری برای رفع این مشکلات را خواستار شدند.

تعداد بازدید : ۳,۲۲۴