هدف گذاری اماراتی‌ها برای توسعه طرح‌های پتروشیمی

هدف گذاری اماراتی‌ها برای توسعه طرح‌های پتروشیمی
(یکشنبه ۵ اَمرداد ۱۳۹۹) ۱۲:۴۸

شرکت ادنوک امارات برای تزریق سرمایه به پروژه‌های پتروشیمی با یک هلدینگ دولتی سرمایه‌گذاری مشترک انجام می‌دهد.

به گزارش نیپنا به نقل از خبرگزاری بلومبرگ، شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) برای افزایش سرمایه‌گذاری در پروژه‌های پتروشیمی با یک شرکت هولدینگ دولتی سرمایه‌گذاری مشترک ایجاد می‌کند، این گام بخشی از برنامه امارات برای توسعه تبدیل مواد خام به فرآورده‌های با ارزش به شمار می‌آید.

ادنوک و شریکش ای‌دی‌کیو (ADQ) در بیانیه‌ای از توافق دو طرف برای سرمایه‌گذاری و مدیریت فعالیت‌های پایین دستی در پارک صنعتی الرویس خبردادند و مطالعه امکان‌سنجی آنها امسال نیز نهایی می‌شود. این دو شرکت اماراتی که هر دو در ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی، مستقر هستند، اشاره‌ای به جزئیات مالی این قرارداد نکرده‌اند.

بر اساس این گزارش ، سهم شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) در این سرمایه‌گذاری مشترک 60 درصد خواهد بود و40 درصد باقیمانده متعلق به شرکت هولدینگ توسعه‌ای ای‌دی‌کیو است.

ادنوک مانند دیگر عرضه‌کنندگان نفت خام در منطقه خاورمیانه با چشم‌انداز نامعلوم تقاضا برای نفت خام روبه‌روست، قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال در سال جاری میلادی با 33 درصد کاهش روبه‌رو بوده است و هم‌اکنون در سطوح 44 دلار برای هر بشکه دادو ستد می‌شود.

ادنوک دو سال پیش 45 میلیارد دلار به سرمایه‌گذاری در بخش‌های پالایش و پتروشیمی اختصاص داد و  پارک صنعتی الرویس واقع در 225 کیلومتری غرب ابوظبی هم‌اکنون میزبان بزرگترین مجتمع‌های پالایشی و پتروشیمی این شرکت دولتی است.

 این گزارش می افزاید: شرکت هلدینگ ای‌دی‌کیو (ADQ)  پیش‌تر ابوظبی دوپلوپمنت هولدینگ نام داشت و دارایی‌های گسترده‌ای از تجهیزات تولید برق تا لجستیک را در اختیار دارد.

سلطان الجابر، مدیرعامل ادنوک در بیانیه‌ای اعلام کرد که این سرمایه‌گذاری مشترک بخشی از راهبرد ادنوک با عنوان «تمرکز بی‌واسطه بر ایجاد ارزش افزوده بر هر بشکه نفت خام» به شمار می‌آید.

وی افزود: این سرمایه‌گذاری مشترک سرآغاز توسعه فعالیت‌های پایین‌دست و مشتقات نفتی امارات خواهد بود و از برنامه تبدیل منطقه الرویس به مرکزی جهانی برای صنعت حمایت و سرمایه‌‌های خارجی مستقیم زیادی را جذب می‌کند.

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌کند که صنایع پتروشیمی و شیمیایی یکی از بخش‌های به سرعت در حال رشد تقاضای نفت خام است. ابوظبی و دیگر کشورهای نفتی به دنبال تبدیل ذخایر هیدروکربوری خود به پلاستیک و قطعات برای کالاهای مشتریانی از قبیل صنایع خودروسازی، تجهیزات گوشی‌های هوشممند و رایانه‌ها هستند.

تعداد بازدید : ۳,۰۲۵