فراز و فرود معامله محصولات پتروشیمی در بورس کالا

فراز و فرود معامله محصولات پتروشیمی در بورس کالا
(شنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۹) ۱۲:۵۱

معامله محصولات پتروشیمی هفته گذشته از نوسان اندکی برخوردار بود و بازار در انتظار افزایش معامله ها در هفته جاری است.

 به گزارش خبرنگار نیپنا، طی هفته گذشته 91.64  درصد از حجم عرضه پلیمرها در بورس کالا دادوستد شد که بالاترین رقم در سه هفته اخیر است آنهم در شرایطی که اگر هفته منتهی به ۵ تیرماه را نادیده بگیریم این نسبت، بالاترین رقم ثبت شده از اوایل اسفندماه سال جاری تاکنون به شمار می‌رود.

به رغم ثبت رکورد از محل میزان دادوستد عرضه پلیمرها طی هفته گذشته، عرضه پلیمرها در بورس کالا به رقم 77 هزار و 189 تن رسید و کاهش نسبی را تجربه کرد که کمترین میزان از روزهای ابتدایی سال جاری تاکنون است. در کنار افت حجم عرضه، میزان تقاضا نیز با ثبت مقدار 106 هزار و 791 تن به کمترین رقم در چهار هفته اخیر رسیده است. ثمره کاهش محسوس میزان عرضه و تقاضا در بازار پلیمرهای بورس کالا، افت حجم معاملات پلیمرها بود که با 5.81 درصد کاهش به رقم 70 هزار و 738 تن رسید. افت تقاضا مهم­ترین دلیل ثبت ارقام کاهشی در معاملات هفته گدشته بورس کالا به شمار می­رود آن هم در شرایطی که سهمیه ­های خرید بهین ­یابی به پایان خود در تیر­ماه نزدیک شده است.

کاهش محسوس تقاضا را می ­توان از محل تکانه ­های نوسان نرخ ارز رهگیری کرد. افزایش بهای آزاد و نیمایی ارز در هفته گذشته موجب شد قیمت­های پایه محصولات پتروشیمیایی در بورس و بازار افزایش یابد آن هم در شرایطی که نرخ‌های فعلی به قدری بالا هستند که خرید مواد اولیه و تولید محصول و فروش آن در بازار داخلی از توجیه اقتصادی چندانی برخوردار نیست. به دنبال این موارد برخی نگرانی ها از استمرار رشد بهای آزاد ارز در کنار شرایطی که می­توان افزایش بهای نیمایی دلار را نیز افزایشی ارزیابی کرد، مزید بر علت شد و انتظار یک جریان صعودی جدید برای نرخ­های پایه را به امری محتمل تبدیل کرد. با وجود ثبت اولین تکانه‌های نزولی در بازار نفت خام پس از هفته‌ها رشد نرخ که احتمال عدم رشد قیمت‌های جهانی فرآورده­ ها و حتی محصولات پتروشیمیایی را در بر دارد.

بازار محصولات شیمیایی بورس کالا نیز طی هفته گذشته به رغم افت تقاضای محسوس 19.36 درصدی، با افزایش عرضه­ مواجه شد. به طوری که حجم عرضه­ ها به ۵۷ هزار و ۵۹۱ تن رسید که نشان از افزایش ۲.۳۸ درصدی به نسبت هفته قبل از آن است. این میزان حجم عرضه بیشترین رقم ثبت شده از هفته منتهی به ۲۲ فروردین­ ماه تاکنون است. با این وجود پتانسیل افزایش دادوستد عرضه ­ها از مسیر کاهش تقاضا تضعیف شد و تنها 59.42 درصد از عرضه ترکیبات شیمیایی در بورس کالا طی هفته گذشته به معامله ختم شد. این رقم کمترین میزان از هفته منتهی به 11 اردیبهشت ­ماه تاکنون است.

تعداد بازدید : ۲,۷۳۰