تلاطم مثبت بازار و تقاضای سهام پتروشیمی ها در هفته ای که گذشت

تلاطم مثبت بازار و تقاضای سهام پتروشیمی ها در هفته ای که گذشت
(شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۹) ۱۳:۲۴

هفته گذشته هفته ای پرتلاطم و با افزایش شاخص همراه بود. هفته ای که شاخص منفی نبود اما در برخی از روزها از شتاب رشد شاخص کاسته می شد. گروه صنایع شیمیایی و پتروشیمی نیز از نمادهایی بودند که علاوه بر تاثیر در افزایش شاخص توانستد در این بازار رشد قابل توجهی از خود به ثبت برسانند.

به گزارش خبرنگار نیپنا، با بررسی شاخص بورس در معاملات هفته گذشته می توان به این ارزیابی رسید که هفته ای پرجهش از عرضه و تقاضای سهام را پیش رو داشتیم. در مجموع عرضه ها شاخص را منفی نکردند اما مانعی بر رشد شتابنده شاخص کل بورس ها شدند. شاخص کل در ابتدای هفته رشد 8 هزار واحدی را تجربه کرد، یکشنبه 15 تیرماه رشد 31 هزار واحدی، دوشنبه رشد82 هزار واحدی، سه شنبه رشد 27 هزار واحدی و چهارشنبه آخرین روز معامله به رشد 6 هزار واحدی رسید.

در مجموع، شاخص کل بورس و فرابورس در بازار هفته گذشته مثبت بود اما برخی نمادها و گروه های بورسی نتوانستند خود را با رشد بازار تطبیق دهند و طی روزهای هفته برخی نمادها و یا گروه ها با ریزش قیمت همراه شدند حتی این ریزش در شاخص سازان بزرگ بازار هم تجربه شد. به طوری که در آخرین روز معاملات هفته ( چهارشنبه 18 تیرماه) نمادهای بورسی از رشد قیمت ورسیدن به سقف قیمت بازماندند.

در طول هفته گذشته شاخص کل از مرز یک میلیون و 700 هزار واحدی گذشت و شاخص کل در ابتدای هفته ( شنبه 16 تیرماه) از یک میلیون و 621 هزار واحد به یک میلیون و 753 هزار واحدی در آخرین روز معاملات هفته رسید.
سهام پتروشیمی در گروه شیمیایی بورس در طول هفته از رشد قابل توجهی نسبت به هفته قبل آن حکایت دارد به طوری که حجم معاملات گروه شیمیایی بورس از 364 میلیون فراتر رفت و ارزش معاملات نیز به 12.771 میلیارد تومان رسید که این رقم 95.457 در شاخص بورس تاثیرگذار بود.

روز چهارشنبه 18 تیرماه به عنوان آخرین روز معاملات هفته، کلیه نمادهای بورسی با عرضه و فروش مواجه شدند و شاخص سازان بورس و شرکت های بزرگ نیز از این موضوع مستثنی نبودند. در این بین بیشتر نمادهای پتروشیمی نیز در آخرین روز معاملات هفته با ریزش چند درصدی و صف فروش همراه شدند. البته در ابتدای روز چهارشنبه(18 تیر) شاخص به رشد 17 هزار واحدی رسید و نمادهای پتروشیمی در سقف قیمت قرار داشتند اما در انتهای روز، ریزش قیمت نمادها منجر به کاهش 11 هزار واحدی شاخص کل شد و در نمادهای پتروشیمی تنها نمادهای آریا، شگویا، تاپیکو، شبصیر، وپترو، شخارک، شیراز و مارون با تقاضای خرید مواجه بودند و بقیه نمادهای پتروشیمی با عرضه و منفی بازار مواجه شدند.

نماد آریا ( پتروشیمی آریا ساسول) از زمان عرضه با صف خرید و افزایش تقاضا مواجه است و با وجودی که خارج از زمان معاملات بازار، مجاز به معامله است اما تاثیر خود را در شاخص فرابورس و حجم معاملات سهام پتروشیمی می گذارد. این سهم هر روز هفته با صف خرید بین 64 تا 80 میلیونی سهم مواجه است.

نماد فارس مربوط به پتروشیمی خلیج فارس به دلیل گزارش اطلاع رسانی به بورس در روزهای ابتدایی هفته متوقف بود اما با باز شدن این نماد توانست مجددا تاثیر خود را بر شاخص بگذار به طوری که در دوشنبه 16 تیرماه این نماد 4744 در شاخص تاثیر گذار بود. نماد تاپیکو نیز با 1955 در آن روز توانست در شاخص تاثیرگذار باشد.

نمادهای پتروشیمی آریا، مارون، زاگرس و شگویا نیز در طول هفته به طور میانگین از شاخص سازان فرابورس بودند. اما در مجموع نمادهای پربیننده ای که هفته گذشته توانستد در فرابورس به شرایط مطلوب قیمت برسند عبارتند از آریا، شگویا، شغدیر، زاگرس، شخارک، مارون، شبصیر بوده است.

هفته گذشته اتفاقاتی از قبیل افزایش قیمت دلار به مرز 22.500 تومان و رشد قیمت سکه به بالای 10 میلیون تومان و افزایش قیمت طلا و همچنین افزایش قیمت نفت به بالای 42 دلار، تاثیرات مضاعف خود را بر تقاضای سهام بورس گذاشت و پیش بینی می شود در صورت تداوم تغییر قیمت در بازارهای موازی، می توان همچنان شاهد رشد قیمت نمادهای بورسی در هفته پیش رو باشیم.

تحولات نمادهای پتروشیمی در هفته گذشته

هفته گذشته اخبار متعددی از نمادهای پتروشیمی و یا از شرکت هایی که برای ورود به بورس اعلام آمادگی کردند، یک به یک منتشر شد و تحلیل و بازخوردهایی را هم در بازار به دنبال داشت.

ورود بزرگترین شرکت بزرگ پتروشیمی به بورس نگاه سهامداران را بیش از پیش به سرمایه گذاری در نمادهای پتروشیمی بیشتر کرد. احتمال بورسی شدن پتروشیمی بندر امام و ورود آن به بازار سهام می تواند به وزنه سهام گروه پتروشیمی کشور بیافزاید. در خبرها از برگزاری جلسات مدیران پتروشیمی بندر امام و شرکت بورس مطرح شد اما بر اساس گفته ها مقدمات بورسی این شرکت طولانی خواهد بود و به احتمال زیاد تا 6 ماه آینده این شرکت وارد بورس خواهد شد.

شرکت پتروشیمی صنایع خلیج فارس با خرید سهام شرکت مدبران اقتصاد از پترول، یک شرکت دیگری را به جمع شرکت های هلدینگ بزرگ پتروشیمی کشور اضافه کرد و گروه سرمایه گذاری ایرانیان با نماد پترول که دوماهی از بسته بودن نماد آن در بورس می گذرد این شرکت می تواند در آینده نزدیک بازگشایی شود که بنابر اطلاع رسانی این شرکت در کدال، هفته جاری نماد پترول در بورس با گذشت دو ماه بازگشایی خواهد شد.

شفاف سازی پترول در خصوص برنامه ریزی افزایش سرمایه پتروشیمی ممسنی و کازرون از جمله رویداد مهم هفته گذشته بوده است که موضوع افزایش سرمایه گچساران و تامین مالی این افزایش سرمایه از آورده سهامداران خود یعنی دو پتروشیمی ممسنی و کازرون بوده است که به دلیل کمبود منابع مالی قرار است ابتدا این دو پتروشیمی با افزایش سرمایه از محل آورده نقدی سهامداران جدید( افزایش سرمایه از محل سلب حق تقدم از سهامداران فعلی با صرف سهام) تامین مالی کنند و افزایش سرمایه پتروشیمی گچساران نیز تعیین تکلیف شود. نکته حائز اهمیت اینکه نماد پترول به دلیل موضوع افزایش سرمایه گچساران تاکنون ممنوع و متوقف شده است.

درج نماد پتروشیمی ارومیه در فرابورس در دست اقدام است و به گفته معاون نظارت بر بازار فرابورس عرضه اولیه این شرکت نخستین عرضه اولیه فرابورس در فصل تابستان خواهد بود. همچنین به گفته مدیرعامل فرابورس، سازوکار ورود پتروشیمی بوعلی نیز در حال انجام است.

تقسیم سود 99 درصدی پتروشیمی فناوران با نماد شفن از اخبار منتشر شده مجمع این شرکت بوده است. تولید شفن در سال 98 نزدیک به 3.2 درصد نسبت به سال 97 رشد داشته است و این شرکت در حال بررسی افزایش سرمایه از محل انباشته و تجدید ارزیابی ها است که قرار است بعد از جمع بندی، شفاف سازی های لازم صورت بگیرد.

پتروشیمی مرجان که تحت مالکیت شفن است در حال حاضر با 80 درصد ظرفیت در حال تولید است که به مرور به نرخ عملیاتی 100 درصد خواهد رسید و با مشخص شدن بدهی های این شرکت، امکان عرضه آن در بازار سرمایه محتمل است.

مجمع عادی عمومی و سالیانه پتروشیمی نوری در تاریخ سه شنبه 17 تیرماه برگزار شد و مقرر شد 88 درصد سود نقدی بین سهامداران شرکت تقسیم شود. این شرکت توانسته است در سال 98 حدود 4 میلیون و 338 تن تولید داشته باشد و این یعنی 97 درصد ظرفیت اسمی مجتمع و 106 درصد انجام برنامه تولید در سال 98 بوده است.

رشد صعودی شاخص بورس ها و رونق گروه های بورسی

بر اساس یافته ها، شاخص کل بورس تهران از ابتدای سال 2020 در حدود ۳۶۵ درصد رشد را به ثبت رسانده است و این درحالی است که تنها از ابتدای سال 99 تاکنون رشدی بیش ار 240 درصدی داشته است. این رشد در بازده صنایع متفاوت است برخی از صنایع گرچه بازدهی بالایی داشته اند اما با ریسک‌ بالایی نیز همراه هستند. یافته‌ها نشان می‌دهد در ۷۰ روز سپری‌شده از سال ۹۹، خودرویی‌ها، پالایشی ها و شیمیایی ها و برخی از نمادهای فلزی، بالانس مناسبی میان بازده و ریسک برقرار کرده‌اند و از این رو به گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری تبدیل شده‌اند.

پیش بینی شاخص بورس در هفته پیش رو، مثبت ارزیابی می شود زیرا همچنان نقدینگی و ورود پول حقیقی به بازار از حقوقی ها پیشروتر است و تحلیلگران معتقدند ریزش چشمگیری برای هفته جاری در معاملات بازار متصور نخواهد بود.

گزارش: مریم میخانک بابایی

تعداد بازدید : ۳,۵۳۵