تامین کامل برق پتروشیمی های منطقه عسلویه

تامین کامل برق پتروشیمی های منطقه عسلویه
(یکشنبه ۸ تیر ۱۳۹۹) ۱۳:۳۶

نیروگاه برق مبین انرژی خلیج فارس با توجه به نیاز مجتمع های پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با حداکثر ظرفیت یعنی 96 درصد در حال تولید است.

به گزارش خبرنگار نیپنا، علیرضا شمیم، مدیرعامل شرکت مبین انرژی خلیج فارس در مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت از تولید افزایشی این شرکت و بهره مندی از توان مهندسان داخلی برای تولید قطعات خبر داد و گفت: ساخت 3600 از قطعات دستگاه های شرکت توسط یک کمیته فنی با میانگین سنی جوان انجام شده است. از آنجایی که تامین قطعات ژنراتورهای شرکت مبین انرژی خلیج فارس امریکایی و تحریم هستند توسط تیم فنی شرکت تولید شده و در حال استفاده است بطوری که بخشی از این قطعات به سمت صادرات هم رفته اند.

شمیم به افزایش سرمایه شرکت اشاره کرد و گفت: در سال 92 افزایش سرمایه داشتیم و خبر خوب برای سهامداران این است که اگر مجمع مجوز افزایش سرمایه و آورده نقدی را بدهند می توانیم در سال جاری افزایش سرمایه داشته باشیم.

وی رکن اساسی توانمندسازی نیروی انسانی را آموزش دانست و گفت: توانمندسازی نیروی انسانی به عنوان سرمایه اصلی در دستور کار ما قرار دارد در حال حاضر 1600 نفر در مبین انرژی خلیج فارس مشغول به کار هستند که به دلیل پیچیدگی  های تک بودن صنعت پتروشیمی به آموزش مداوم نیاز دارند. عملکرد آموزشی در سال گذشته نیز شامل کلاس های فنی و غیر فنی، سمینارهای تخصصی و کلاسهای زبان در سایت و بیرون از سایت برای همکاران شرکت بوده است.

شمیم اهداف کلان مالی شرکت در نقشه استراتژیک را بهینه سازی تولید، افزایش سودآوری و سرمایه گذاری اعلام کرد و گفت: تمامی اهداف کلان شرکت در راستای تداوم تولید هستند زیرا اگر مبین انرژی یک وقفه در تولید داشته باشد تاثیر آن می تواند 42 درصد تولید صنعت پتروشیمی کشور را تحت الشعاع قرار دهد. همکاران من د رمبین تلاش دارند که بروز بوده و بصورت مداوم فرآیندها را بازنگری کنند. گزارش عملکرد نیز نشان می‌دهد که در سال گذشته حادثه حادی نداشتیم.

وی دستاوردهای تولید در سال 98 را افزایشی عنوان کرد و گفت: تولید شرکت در سال گذشته نسبت به سال ۹۷ افزایشی بوده و دلیل آن در سرویس قرار گرفتن برخی از پلنت‌های فاز دوم عسلویه است که تامین یوتیلیتی آنها جزو تکالیف مبین نبوده، با توجه به اینکه تامین کننده یوتیلیتی آنها هنوز به سرویس نیامده ما از این فرصت استفاده کردیم و مشتری ها را جذب و قرارداد 25 ساله منعقد کردیم و با حداکثر ظرفیت در حال تولید هستیم. بطوری که ظرفیت‌های خالی در زمینه تولید اکسیژن و برق نیز در حال فعالیت هستند.

مدیرعامل پتروشیمی مبین اظهارکرد: می توان گفت که تقریبا 47 درصد درآمد شرکت از این دو محصول تامین می‌شود. در حال حاضر نیروگاه برق 96 درصد برق تولید می کند و این در حالی است که در دنیا نیروگاه باید با 80 درصد ظرفیت فعالیت کند و 20 درصد رزرو باقی بماند اما مبین انرژی خلیج فارس به دلیل نیاز مشتریان با حداکثر توان در حال تولید است. بر این اساس بخش تعمیرات و روتین‌های سالیانه به خصوص واحد ازت و نیروگاه که فوق العاده مهم هستند بصورت روتین و در زمان تعیین شده چک و تعمیر می شوند.

شمیم در مورد پروژه های تعریف شده در مبین انرژی خلیج فارس گفت: چالش‌های بسیار جدی در سال گذشته داشتیم. یکی از آنها پروژه 5 میلیون یورویی برای جلوگیری از قطع آب کولینگ شرکت‌های مشتری و مبین بود که در حال حاضر 25 درصد لوله های آن به سایت حمل شده و امیدواریم حداکثر اوایل آبان در سرویس داشته باشیم. پروژه دیگر بویلر 350 تنی به ارزش 6 میلیون یورو و 11 میلیون تومان هزینه بوده است که با پیشرفت 80 درصدی قفل شده بود و با فشار 25 بار آزمایش شد و در این ماه به سرویس می آید.

وی ادامه داد: پروژه سبز آب استحصال شده از 500 میلیون مترمکعب پساب خروجی شرکت ها که باید به دریا بریزد را تصفیه کرده و حدود 500 مترمکعب در ساعت آب استحصال شده پساب به دریا می ریزیم اما برای استفاده از این آب تصفیه شده نیز پروژه تعریف شده که این آب را تبدیل کرده و در سرویس بهداشتی و فضای سبز استفاده کنیم. در حال حاضر این پروژه سبز 75 درصد پیشرفت دارد.

مدیر عامل شرکت مبین انرژی خلیج فارس به همکاری با شرکت پژوهش و فناوری تاکید کرد و در مورد پروژه های تحقیقاتی با پژوهشگاه صنعت نفت گفت: سه پروژه با پژوهشگاه صنعت نفت تعریف شده است که یکی پایلوت کنترل پساب به هزینه یک میلیارد و نیم، دیگری طرح جلوگیری از زنگ زدگی فلزات و تجهیزات در هوای شرجی عسلویه است و دیگری کنترل و مدیریت انرژی مصرفی در شرکت مبین انرژی است بطوری که سیستم به اپراتور تذکر می‌دهد که در رنج مصرف انرژی نیست و باید میزان مصرف را کنترل کند که سال آینده اجرایی خواهد شد.

بر اساس این گزارش مبین انرژی خلیج فارس ۶۲ میلیارد ریال هزینه مسئولیت‌های اجتماعی می‌کند شمیم در مورد اقدامات محیط زیستی شرکت خاطرنشان کرد: از سال 78 برای ۱۰ سال متوالی گواهی عدم آلایندگی را از سازمان حفاظت محیط زیست دریافت کرده ایم که ارزش این گواهی حدود ۸۰ میلیارد تومان است. همچنین 550 متر فضای سبز جدید ایجاد شده و در طرحی با محیط زیست استان لاک پشت‌هایی که به توربین ها چسبیده اند آزاد شده و پلاک گذاری می شوند. بر اساس مصوبه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت مبین انرژی خلیج فارس در سال جاری، ۶۲ میلیارد ریال در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی هزینه خواهد کرد .

این گزارش می افزاید: واگذاری صد درصد سهام شرکت آپادانا به مبین انرژی خلیج فارس به سهامداران در مراسم مجمع عمومی عادی سالیانه امروز اعلام شد و در انتهای جلسه شرکت مبین انرژی خلیج فارس به ازای هر سهم ۱۸۵ تومان سود تقسیم شد که این میزان ۹۰ درصد سود محقق شده است و ظرف دو هفته آینده سود تخصیص داده شده از طریق سامانه سجام‌ به سهامداران حقیقی پرداخت می‌شود.


تعداد بازدید : ۶,۲۹۳