با اجرای برنامه توسعه پروپیلن‌محور پتروشیمی؛

صنعت فرش ایران از واردات محصول پرمصرف پلیمری بی‌نیاز می‌شود

صنعت فرش ایران از واردات محصول پرمصرف پلیمری بی‌نیاز می‌شود
(یکشنبه ۸ تیر ۱۳۹۹) ۰۸:۱۰

با تمرکز و اولویت گذاری توسعه «پروپیلن محور» پتروشیمی از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی پیش بینی می‌شود با تکمیل و بهره‌برداری دو طرح «آکریلونیتریل» زمینه بی‌نیازی صنعت فرش از واردات الیاف اکریلیک فراهم شود.

به گزارش خبرنگار نیپنا، توسعه «پروپیلن‌محور» به یکی از سیاست‌های کلیدی و محوری شرکت ملی صنایع پتروشیمی در قالب تحقق دومین و سومین جهش توسعه صنعت پتروشیمی تبدیل شده تا بخشی از افزایش ظرفیت تولید «متانول» با استفاده از دانش و لایسنس ایرانی به «پروپیلن» تبدیل شود.
بر این اساس، در کنار برنامه‌ریزی برای ساخت طرح تبدیل متانول به پروپیلن، احداث دو خط لوله انتقال «پروپیلن» در شمال و جنوب کشور هم در دستور کار قرار گرفته است و در این بین هرچند در نگاه اول به نظر می رسد که هدف از توسعه «پروپیلن محور» صنعت پتروشیمی صرفا افزایش تولید محصول پرطرفدار پلی پروپیلن در کشور بوده اما برنامه ریزی متمرکزی با هدف تکمیل هوشمندانه زنجیره ارزش پروپیلن در دستور کار شرکت ملی صنایع پتروشیمی قرار گرفته است.
در شرایط فعلی یکی از محصولات وارداتی زنجیره پروپیلن به کشور «آکریلونیتریل» بوده که بخشی از این محصول با هدف تامین واحدهای تولید رزین‌های ABS  در پتروشیمی تبریز و قائد بصیر از کشورهای آسیایی وارد شده و به زودی با بهره برداری از واحد جدید ABS پتروشیمی جم حجم واردات این محصول افزایش می یابد.
علاوه بر این در صنایع تکمیلی پتروشیمی همچون واحدهای تولیدکننده الیاف اکریلیک، اکریل آمید، نیتریل رابر و ادیپونیتریل هم به شدت به تامین و واردات آکریلونیتریل نیاز دارند.
در این راستا، همزمان با ساخت پتروشیمی ارگ در «ماهشهر» با هدف تولید سالانه حدود 100 هزار تن آکریلونیتریل که تکمیل کننده زنجیره پروپیلن است با اتصال پتروشیمی تبریز به خط اتیلن غرب ساخت یک واحد جدید آکریلونیتریل هم در این مجتمع پتروشیمی در دستور کار قرار گرفته است.
پتروشیمی تبریز با تشریح برنامه های جدید توسعه ای یکی از طرح های آتی این مجتمع پتروشیمیایی را احداث یک واحد جدید 106 هزار تنی آکریلونیتریل عنوان کرده که با ساخت آن عملا احداث دو واحد تولید این محصول پتروشیمی در کشور آغاز می شود که می تواند علاوه بر تامین کامل نیازهای داخلی، کشور را به صادرکنندگان این محصول تکمیل کننده زنجیره پروپیلن‌ها هم تبدیل کند.
از سوی دیگر باید به این نکته هم تاکید شود با توسعه ساخت و توسعه صنایع فرش در کشور یکی از محصولات مورد نیاز صنعت فرش، الیاف اکریلیک بوده که از محصولات زنجیره اکریلونیتریل است.
تعداد بازدید : ۵,۱۰۲