افتتاح نخستین طرح از سبد طرح های جهش دوم صنعت پتروشیمی در سال 99

تحقق جهش دوم تا پایان سال 1400/ ریل گذاری جهش سوم

تحقق جهش دوم تا پایان سال 1400/ ریل گذاری جهش سوم
(پنج شنبه ۵ تیر ۱۳۹۹) ۱۳:۰۶

وزیر نفت گفت: با اجرای طرح های جهش دوم صنعت پتروشیمی ظرفیت تولید این صنعت سه رقمی می شود.

به گزارش خبرنگار نیپنا، بیژن زنگنه، وزیر نفت امروز پنج شنبه(5 تیرماه) در آیین افتتاح مجتمع پتروشیمی میاندوآب از افزایش ارزش تولید  صنعت پتروشیمی به ۲۵ میلیارد دلار تا پایان کار دولت دوازدهم خبر داد و گفت: ۱۷ طرح پتروشیمی امسال یا اوایل سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد که پتروشیمی میاندوآب نخستین طرح از  این ۱۷  طرح است.

وزیر نفت افزود: تولید صنعت پتروشیمی از ۱۲ میلیارد دلار در سال ۹۲ به ۲۵ میلیارد دلار تا سال ۱۴۰۰ و پایان دولت یعنی بیش از دو برابر می رسد و با برنامه ریزی صورت گرفته در جهش سوم صنعت پتروشیمی و تا سال ۱۴۰۴ تولید صنعت پتروشیمی به ۳۷ میلیارد دلار خواهد رسید.

وی در مورد خط لوله اتیلن غرب اظهارکرد: خط اتیلن غرب به طول ۱۶۶۰ کیلومتر سال 1381 مصوب شد . این خط  از عسلویه شروع شده است و مجتمع پتروشیمی میاندوآب دورترین واحد این خط در شمال غرب کشور محسوب می شود.

زنگنه در مورد مزیت های دیگر خط لوله اتیلن غرب خاطرنشان کرد: این خط  ظرفیت انتقال ۲.۵ میلیون تن اتیلن را به مناطق توسعه نیافته کشور دارد و طولانی ترین خط لوله انتقال اتیلن در جهان است و بر اساس آمایش سرزمین و توجه به کم آبی احداث شده است.

وزیر نفت ادامه داد: طرحی که امروز افتتاح می شود طرحی از یک زنجیره  ارزش است که در سال های گذشته پتروشیمی های مهاباد و سنندج از سوی رئیس جمهوری و پتروشیمی لرستان از سوی معاون اول رئیس جمهوری به بهره برداری رسمی رسید.

وزیر نفت بر پیگیری طرح‌های جهش دوم تاکید کرد و گفت: این ۱۷ طرح با پیشرفت فیزیکی بالا پیگیری شده است و در سال جاری بهره برداری خواهد شد و علاوه بر جهش دوم ، ریل گذاری مستحکم برای توسعه صنعت پتروشیمی در قالب جهش سوم و طرح‌های پیشران مانند پروپیلن، بنزن، اتیلن و متانول برنامه ریزی شده است و در حال احداث هستند و بعد از بهره برداری تولید صنعت پتروشیمی نسبت به سال ۹۲ به سه برابر افزایش می دهد.

زنگنه در مورد طرح های پروپیلن در جهش سوم تولید خاطرنشان کرد:  پروپیلن در شمال و جنوب و غرب کشور تولید می شود و سپس  با خط لوله به مناطق مرکزی منتقل می شود به عنوان مثال پروپیلن تولید شده در  نکا با خط لوله به سمنان، خراسان و شرق تهران منتقل می شود یا محصول تولید شده در عسلویه به استان فارس منتقل می‌شود که موجب توسعه صدها کارخانه دیگر می شود.

وی  به احداث ۲۰ طرح پتروشیمی در دولت یازدهم و دوازدهم اشاره کرد و گفت: حدود ۲۰ طرح با ارزش تولید بالای ۵ میلیارد دلار در دو دولت اخیر بهره برداری شده و پس از بهره برداری از طرح های جهش دوم تولید صنعت پتروشیمی سه رقمی می شود و به بیش از ۱۰۰ میلیون تن می رسد . به این ترتیب درآمد کشور در صنعت پتروشیمی از یک میلیارد دلار  در سال ۷۶ به ۲۵ میلیارد دلار در پایان سال 1400 می رسد.




تعداد بازدید : ۵,۶۶۷