همزمان با تحقق دومین جهش پتروشیمی؛

«میاندوآب» وارد نقشه جغرافیای پتروشیمی ایران می‌شود

«میاندوآب» وارد نقشه جغرافیای پتروشیمی ایران می‌شود
(سه شنبه ۳ تیر ۱۳۹۹) ۱۱:۳۹

در راستای تحقق دومین جهش توسعه صنعت پتروشیمی، به زودی با بهره‌برداری از یک طرح جدید 140 هزار تنی تولید پلی‌اتیلن سنگین در مسیر خط اتیلن غرب، «میاندوآب» هم رسما وارد نقشه جغرافیای پتروشیمی ایران می شود.

به گزارش خبرنگار نیپنا، پس از پتروشیمی کاویان، مهر، پلیمر کرمانشاه، لرستان، کردستان، مهاباد، ایلام، تبریز و تعدادی از مجتمع‌های پتروشیمی ماهشهر، «میاندوآب» هم به جمع مشترکان خط لوله اتیلن غرب می پیوندد.
در شرایط فعلی با بهره برداری کامل دو فاز پتروشیمی کاویان با ظرفیت تولید سالانه بالغ بر دو میلیون تن «اتیلن»، 6 مجتمع تولیدکننده انواع گریدهای پلی اتیلن سبک و سنگین خطی با ظرفیت یک میلیون و 800 هزار تن محصول در مسیر خط اتیلن غرب در مدار بهره برداری قرار دارند.

بر این اساس، در راستای تحقق دومین جهش توسعه صنعت پتروشیمی باید از طرح پتروشیمی «میاندوآب» با ظرفیت تولید سالانه 140 هزار تن پلی اتیلن سنگین به عنوان جدیدترین مجتمعی نام برد که به خط اتیلن غرب متصل می‌شود.

در حال حاضر مراحل ساخت پتروشیمی میاندوآب در مسیر خط اتیلن غرب به پایان رسیده و مراحل راه اندازی و بهره برداری این طرح پلی اتیلن سنگین توسط متخصصان داخلی در شرایط تحریم های غیرقانونی آغاز شده است.

با بهره برداری پتروشیمی «میاندوآب» و اتصال پتروشیمی تبریز به خط اتیلن غرب تنها دو گام دیگر برای بسته شدن پرونده ساخت و توسعه بزرگترین خط انتقال اتیلن خاورمیانه باقی خواهد ماند.

در این راستا، از یک سو، ساخت طرح «اتیلن اکساید» پتروشیمی اندیمشک تعیین تکلیف شده و شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس به عنوان متولی احداث این طرح زنجیره الفین را آغاز کرده و از طرف دیگر شرکت ملی صنایع پتروشیمی آخرین گفتگوها را برای شناسایی سرمایه گذار واجد شرایط طرح 300 هزار تنی پتروشیمی ابن سینای همدان (تولیدکننده اتیلن اکساید و اتواکسیلات‌ها) را در دستور کار قرار داده است.

تعداد بازدید : ۷,۶۳۹