زنده شدن زنجیره متانول از شمال و جنوب

زنده شدن زنجیره متانول از شمال و جنوب
(چهارشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۹) ۱۰:۴۷

استارت پروژه های پیشران پتروشیمی با بازدید از زمین های مناطق مرکزی ایران زده شد و توسعه متوازن صنعت پتروشیمی وارد مرحله ای جدید خواهد شد.

به گزارش نیپنا، در صورت ایجاد مقدمات لازم برای تبدیل متانول به پروپیلن فرصتی برای تحقق زنجیره ارزش فراهم می شود و پروپیلن با توجه به کارکردهای خود به عنوان عامل اصلی توسعه صنایع میانی، پایین دستی، اشتغال و منجر به جذب سرمایه گذاری و ایجاد تحول در صنعت پتروشیمی ایران می شود.

شرکت ملی صنایع پتروشیمی با همکاری هلدینگ ها و شرکت های پتروشیمی تلاش می کند مازاد متانول را  در سال های آتی مدیریت کند و به شکلی هدفمند و استراتژیک در داخل کشور به مصرف برساند  تا از خام فروشی در پتروشیمی جلوگیری شود. ظرفیت تولید سالانه متانول در حال حاظر  6.7 میلیون تن است و براساس شواهد موجود، تا پنج‌ سال آینده این مقدار به 23  میلیون تن خواهد رسید.

فارغ از اینکه این میزان از تولید می تواند انحصاری را در بازار برای ایران ایجاد کند اما این پتانسیل هم وجود دارد که زنجیره ارزش آن را تکمیل کنیم. پروپیلن یکی از محصولات مهم از این زنجیره است که طیف گسترده‌ای از صنایع پایین‌دستی را ایجاد و تغذیه می‌کند و ورود به این بازار هم می تواند برای ایران و حفظ بازار پروپیلن در کنار متانول اهمیت داشته باشد.

با توجه به میزان تولید متانول و پروژه های در آستانه بهره برداری متانول در سال جاری و تا سال 1400 ، شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصمیمی مهم در این راستا اتخاذ کرده است تا زمینه اقتصادی کردن متانول تولیدی را فراهم کند. این پیشنهاد که حالا چند وقتی است شرکت ملی صنایع پتروشیمی به دنبال اجرای آن است، پروژه های چند بخشی است تا از یک سو متانول تولیدی در جنوب کشور را با خط لوله به مرکز ایران و پتروشیمی های تولیدی برساند تا پروپیلن تولید کنند و از سوی دیگر با دسترسی به گاز در شمال کشور پروپیلن تولید کرده و باز هم به مرکز کشور واحدهای پیش بینی شده در استان های مختلف برسانند.

به این ترتیب بخش قابل توجهی از متانول تولیدی در کشور که خام فروخته می شود، در داخل و برای تولید پروپیلنی مصرف می شود که همین حالا با قیمتی قابل توجه وارد کشور می شود. پیش از این بیژن زنگنه - وزیر نفت در نشست با معاون اول رئیس جمهور از برنامه افزایش تولید پروپیلن در کشور خبرداده و گفته بود با توجه به کمبود پروپیلن در کشور می‌توان با ایجاد دو خط پروپیلن از شمال ایران به منطقه جنوب البرز و دیگری از عسلویه به مرکز فارس، زنجیره وسیعی از پروپیلن در کشور ایجاد کرد.

بهزاد محمدی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در آخرین اظهارات خود درباره این برنامه ریزی بلند مدت و استراتژیک توضیحات بیشتری داده است. او این پروژه را یکی از پروژه های پیشران پتروشیمی خواند و گفت: رفع نیاز داخلی و جلوگیری از واردات، ایجاد توازن و تنوع در زنجیره پایین‌دست پتروشیمی، کمک به تکمیل زنجیره ارزش و ایجاد رونق در صنایع پایین‌دستی از ویژگی‌های طرح‌های پیشران در برنامه‌های راهبردی شرکت ملی صنایع پتروشیمی است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون حدود ۹۸۰ هزار تن پروپیلن در کشور تولید می‌شود با این حال حدود ۲۰۰ هزار تن کمبود داریم و تقاضا برای این محصول در سال‌های آینده به ۷۰۰ هزار تن می‌رسد، ادامه داد: بنابراین برنامه افزایش ظرفیت تولید پروپیلن به ۳ میلیون تن با توجه به هم‌خوانی با شرایط کنونی کشور، به روش تولید پروپیلن از متانول و گاز طبیعی در دستور کار این شرکت قرار گرفت؛ روش‌های متعارف دنیا تولید پروپیلن از پروپان است، اما به دلیل اینکه کشور به دانش فنی تولید پروپیلن از متانول دست یافته و از طرفی نیز متانول مازاد در کشور وجود دارد این روش انتخاب شده است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه ظرفیت متانول کشور در سال ۱۴۰۴ به حدود ۲۳ میلیون تن خواهد رسید که ظرفیت بسیار خوبی برای تولید پروپیلن از متانول است، ادامه داد: از یکسو با اجرای طرح‌های MTP در سواحل کشور و تولید پروپیلن از متانول، این محصول با خط لوله به مرکز کشور منتقل شده و توسعه را از مسیر پروپیلن در استان‌های مرکزی خواهیم داشت. تخفیف بر خوراک گاز طبیعی، ارائه راهکارهای مالیاتی و در اختیار قرار دادن دانش فنی به این طرح‌ها بدون اخذ هزینه در زمان احداث طرح از جمله کمک‌هایی است که برای جذاب‌تر شدن اقتصاد این طرح‌ها برای سرمایه‌گذاران در نظر گرفته شده است.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه از سوی دیگر برای اجرای طرح‌های GTP به‌منظور تولید پروپیلن از گاز طبیعی در نوار شمالی کشور و انتقال پروپیلن به استان‌های شمالی و شمال شرق کشور برای توسعه صنایع پایین‌دست در این مناطق با دانش فنی ایرانی برنامه‌ریزی شده است، افزود: نخستین طرح GTPP کشور از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی با دانش فنی ایرانی در اسلام‌آباد غرب در حال انجام است که حداکثر تا سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری خواهد رسید.

در عین حال با توجه به اهمیت موضوع و اینکه در سال پایانی فعالیت دولت قرار داریم معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در چند هفته گذشته به طور مستقیم از اراضی پیشنهادی برای ساخت مخازن ذخیره‌سازی پروپیلن در مناطق مرکزی ایران بازدید کرد. او ابتدا به اطراف دامغان رفت تا از محل و موقعیت دقیق مخازن پروپیلن و محل اتصال خطوط لوله بازدید کند. دسترسی به راه‌های ارتباطی و نیز راه‌آهن یکی از موضوعات مهم تامین این زمینها برای مخازن ذخیره سازی پروپیلن است که مورد توجه قرار گرفت.

محمدی همچنین هفته گذشته به همراه مدیران خود و مدیران استانی بازدیدی از زمین های پیشنهاد شده برای مخازن ذخیره سازی پروپیلن در اطراف شیراز و شهرستان مرودشت داشت و در جریان این بازدید یکی از زمین ها انتخاب شد تا برای مراحل بعدی آماده سازی شود. او گفته است که دلیل انتخاب زمین برای ذخیره سازی در محدوده ای شرق مرودشت این است که دیگر نیازی به جا به جایی خط از زمین های شخصی نباشد و مستقیم به مخازن منتقل شود.

آنطور که معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی اعلام کرده است این پروژه ها جزو طرح های پیشران پتروشیمی هستند ؛ بر این اساس قرار است خط لوله و ایستگاه ذخیره سازی را مجموعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی اجرا کند اما ‌به منظور اجرای پروژه مبدا چه در جنوب و چه در شمال از حضور سرمایه گذار خصوصی استفاده شود.

تعداد بازدید : ۶,۰۵۷