آرامکو سهام پتروشیمی سابک را خرید

آرامکو سهام پتروشیمی سابک را خرید
(دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۹) ۱۴:۲۴

شرکت دولتی نفت سعودی آرامکو عربستان بیش از دو میلیارد سهم شرکت پتروشیمی سعودی بیسیک اینداستریز (سابک) را خرید.

به گزارش نیپنا به نقل از خبرگزاری رویترز، براساس آمارهای منابع و بازارها، شرکت دولتی نفت سعودی آرامکو روز یکشنبه (25 خردادماه) دو میلیارد و 100 میلیون سهم شرکت پتروشیمی سابک در بازار سهام را خریداری کرد، به‌طوری‌که توافقنامه خود در سال گذشته میلادی را برای خرید 70 درصد کل سهام این شرکت پتروشیمی را تکمیل کرد.

آمارهای بازار بورس عربستان سعودی (تداول) بدون اشاره به اسامی خریداران نشان داد، چهار معامله در تداول انجام شد که شامل سهام پتروشیمی سابک به ارزش 259125 میلیارد ریال (69 میلیارد و 100 میلیون دلار) بود.

چهار منبع تایید کردند که دادوستدها بخشی از توافقنامه آرامکو در سال 2019 میلادی برای در اختیار گرفتن سهام سابک بوده است و این خرید بزرگترین معامله در صنایع شیمیایی جهان به شمار می‌آید.

صندوق ثروت ملی عربستان این سهم‌ها را فروخته است و هدفش نقد کردن این سهام به‌منظور سرمایه‌گذاری در برنامه‌های متنوع کردن درآمدهای اقتصادی و فاصله‌گرفتن از اقتصاد نفتی است.

منابعی در ماه مه به رویترز گفتند: پس از کاهش 40 درصدی ارزش بازار سابک به دلیل افت شدید قیمت‌های جهانی نفت خام، آرامکو در نظر داشت در ساختار توافقنامه بازنگری کند. معاملات روز یکشنبه نشان می‌دهد که قیمت توافقنامه تغییری نکرده است اما در عین حال معلوم نیست که آیا ساختار پرداخت به صندوق ثروت ملی عربستان با تغییر روبه‌رو شده است یا خیر.

آرامکو در بیانیه‌ای خطاب به رویترز در پاسخ به پرسشی درباره این معامله گفت: مراحل تکمیل توافقنامه در حال انجام است و انتظار می‌رود پیش از پایان سه ماه دوم امسال نهایی شود، این شرکت اعلام کرد: به محض تکمیل مراحل این معامله درباره آن اطلاع رسانی می‌کنیم.





تعداد بازدید : ۶,۱۲۰