تبدیل تهدید به فرصت

کرونا زمینه ساز توسعه صادرات محصولات پلیمری

کرونا زمینه ساز توسعه صادرات محصولات پلیمری
(یکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۹) ۱۳:۰۰

10 کشور همسایه که پیش از این نیاز خود را از سایر کشورهای دنیا تامین می‌کردند، همزمان با شیوع بیماری کرونا، اکنون استراتژی وارداتی خود را تغییر داده و نگاهشان بروی کالاهای تولید شده در ایران متمرکز شده است.

محدودیت‌های حمل و نقل که به دنبال همه‌گیری ویروس کرونا اتفاق افتاد، افق‌های جدید صادراتی را پیش روی تولیدات پلیمری ما نمایان ساخت. به گونه‌ای که 10 کشور همسایه که پیش از این نیاز خود را از سایر کشورهای دنیا تامین می‌کردند، اکنون استراتژی وارداتی خود را تغییر داده و نگاهشان بروی کالاهای تولید شده در ایران متمرکز شده است. براین اساس انتظار می‌رود که در سال جدید با افزایش چشم‌گیر تقاضا در محصولات پلیمری روبه‌رو شویم.

برآیند رخدادهای اخیر ، بر صنایع پلیمری بسیار معنی‌دار و مهم ارزیابی می‌شود. به طوری که سبب پیدایش بیم و امیدها در پیش‌بینی‌های آینده این صنایع شده است. این دوگانگی در کاهش حجم معاملات پلیمری‌ها نسبت به سال‌های گذشته در بورس کالا در کنار برجسته شدن تولید و مصرف فزاینده برخی محصولات پلیمری به وضوح قابل مشاهده است. مهمترین محصولاتی که می‌توان از آن یاد کرد پلاستیک‌ها هستند که در عصر شیوع کرونا موارد مصرف بسیار زیادی پیدا کرده‌اند و در برخی تعاریف به عنوان محافظان جان و سلامت انسان‌ها از آن یاد می‌شود.

پیدایش این دوگانگی در بازار پلیمری نگرانی‌ جدیدی در معاملات این محصولات در بورس کالا به شمار می‌رود که تجزیه و تحلیل‌های فنی و بررسی‌ راهکارهای مناسب را می طلبد. تا با استفاده از فرصت‌های پیش آمده در دل این حوادت بی‌سابقه تاریخی، پتانسیل‌های توسعه و پیشرفت صنعت پلیمر کشف و در جهت رونق این صنایع به کار برده شود.

سعید ترکمان، رئیس هیئت‌مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران در گفتگو با خبرنگار نیپنا عنوان کرد؛ پیچیدگی‌های کرونایی که بر تمام جنبه‌های زندگی انسانی تاثیر به سزایی داشته، تولیدات محصولات پلیمری‌ را هم دستخوش تغییر قرار داده است. این تغییرات در بخش‌های گوناگون صنعت پلیمر ردپای متفاوتی از خود برجای گذاشته است. به عبارت دقیق‌تر به دلیل محدودیت‌های حمل و نقل از یک سو صنایع صادرات محور با آسیب جدی مواجه شدند و از سوی دیگر بسیاری از کشورهای همسایه که تا پیش از آن محصولات نهایی تولیدی از پلیمرها را از کشورهای دیگر وارد می‌کردند، استراتژی خود را تغییر داده و نگاه آنها به سمت و سوی تولیدات ایرانی جلب شد.

ترکمان افزود: تجربه‌ای که سبب شد، حدود 10 کشور همسایه ما ترجیح دهند که کالاهای مورد نیاز خود را از تولیدات ایرانی با کیفیت مشابه خریداری کنند. به این ترتیب بازارهای صادراتی جدیدی پیش‌روی صنایع پلیمری گشوده شد. اکنون برای استفاده حداکثری از این موهبت و گسترش سهم بازار صادراتی و ارزآوری بیشتر از این کانال، برنامه‌ریزی‌های متمایز و دقیق‌تری باید طراحی شود. زیرا به وضوح مشخص است که برآیند همه این موارد، در کنار از سرگیری مجدد فعالیت‌های تولیدی سابق، حجم تقاضای سال جاری به شدت افزایش خواهد یافت. بنابراین این صنایع باید قادر باشند تا بتوانند با نیازهای روبه رشد و متغیر بازار این گروه از محصولات همسو شوند.

وی ادامه داد؛ شاید تمرکز بیشتر بر برندسازی در این دوران و اقدام جدی برای پر رنگتر شدن نقش آن در صنایع پلیمری، کمک شایانی باشد تا از این مسیر نه تنها ارزش‌گذاری برندها سبب افزایش قیمت سهام شرکت‌ها شود بلکه بر قیمت فروش محصولات نهایی هم تاثیرگذار باشد. به طوری که ارزش برند هر شرکت در محاسبه قیمت تمام شده لحاظ و محصول نهایی با افزایش قیمت همراه شود. در حال حاضر محصولات پلیمری ما چه در حوزه مصارف داخلی و چه برای فروش در سایر کشورها، با قیمت‌های بسیار پایینی داد و ستد می شوند. درحالی که اگر ارزش برند در محاسبه قیمت نهایی محصول محاسبه شود، ملموس‌ترین دست آورد آن افزایش درآمد شرکت‌های این حوزه خواهد بود که می‌تواند تداعی‌کننده افق رونق برای فعالان بازار باشد.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران نقش تشکل ها در مسیر برندسازی شرکت‌های پلیمری را موثر خواند و تاکید کرد:  زمانی که متخصصان یک حوزه در کنار هم به بررسی جوانب یک صنعت می‌پردازند، با شناختی که از جزئیات آن پیدا می‌کنند به راحتی قادر به یافتن نقاط ضعف و قوت صنعت شده و با انجام  تحلیل های خود زمینه‌های رونق را فراهم سازند.

وی تصریح کرد: همانطور که سابقه تشکل‌داری به ویژه در صنعت پلیمر نشان می‌دهد، به مرور زمان و با بلوغ تشکل‌ها، نقش‌های آنها از سطوح ابتدایی گذشته که در سطح تامین مواد اولیه برای تولیدکنندگان بود، فاصله گرفته و به سطح مشورتی در سطوح بالاتر ارتقا یافته است. بنابراین به تدریج با تغییر کارکرد به سمت مسیری حرکت می‌کنند که منافع ملی و تشکلی را در کنار هم محقق سازند. ثمره این دگردیسی فعالیت تشکل‌ها، شفاف‌سازی و ایجاد بسترهای قدرتمند در این صنعت است که در کنار شناسایی توانمندی‌های صنعتی از جانب آنها، امکان برنامه‌ریزی‌های دقیق و بلند‌مدت برای تولیدکنندگان واقعی فراهم خواهد شد.


تعداد بازدید : ۵,۹۹۸