جهش 40 هزار واحدی شاخص بورس

جهش 40 هزار واحدی شاخص بورس
(سه شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۹) ۱۳:۴۶

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با افزایش 40 هزار و 417 واحد روبه‌رو شد.

به گزارش خبرنگار نیپنا،  بورس تهران روز جاری جهش قابل توجه شاخصرا رقم زد و  در پایان معاملات امروز شاخص کل با افزایش 40 هزار و 417 واحد به یک میلیون و 28 هزار و 537 واحد رسید. همچنین شاخص کل با معیار هموزن با افزایش 9080 واحد به رقم 330 هزار و 490 واحد رسید.

امروز معامله‌گران بورس حدود 11 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 1.3 میلیون نوبت معامله و به ارزش 9 هزار و 908 میلیارد تومان داد و ستد کردند که اگر ارزش معاملات فرابورس در روز جاری را هم در نظر بگیریم که به بیش از 9171 میلیارد تومان رسید، امروز معامله‌گران در بورس اوراق بهادار و فرابورس ایران بیش از 19 هزار و 79 میلیارد تومان داد و ستد کردند که این رقم به عنوان نقدینگی مورد نیاز سرمایه در گردش و سرمایه برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای در اختیار شرکت‌های بورسی و فرابورسی قرار می‌گیرد.

به گفته کارشناسان، عمده دلیل جهش شاخص بورس تهران سرازیر شدن نقدینگی سرگردان جامعه به سمت بازار سرمایه و افزایش تقاضا برای سرمایه‌گذاری و خرید سهام در بازار است که البته باید عمق و حجم بازار افزایش پیدا کند و شرکت‌های بورسی نیز نسبت به انتشار اوراق و حق‌تقدم برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای از این فرصت استفاده کنند.

امروز عمده نمادهای مهم بورس مانند پتروشیمی خلیج‌فارس، پالایش نفت بندرعباس، فولاد مبارکه، کشتیرانی جمهوری اسلامی،‌ملی مس، شستا و گل‌گهر همگی در تقویت شاخص بورس اثرگذار بوده‌اند.عمده شاخص‌های بورس سبزپوش و افزایشی بوده و شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی با رشد 4 درصدی به رقم 273 هزار و 133 واحد رسید.

شاخص قیمت با معیار هموزن با 2.8 درصد رشد به 218 هزار و 689 واحد رسید. شاخص آزاد شناور با افزایش 3.8 درصد به رقم یک میلیون و 373 هزار و 123 واحد رسید و شاخص بازار اول بورس با افزایش 4.2 درصد به 759 هزار و 309 واحد رسید. شاخص بازار دوم بورس با افزایش 3.8 درصد به رقم 2 میلیون و 51 هزار و 410 واحد رسید.

نمادهای پربیننده امروز شامل بانک ملت، بانک تجارت، فولاد مبارکه، پالایش نفت اصفهان‌، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، ملی‌مس ایران و پالایش نفت بندرعباس بوده‌اند.

همچنین در فرابورس ایران نیز شاخص کل در پایان معاملات 328 واحد افزایش یافته و به رقم 11 هزار و 673 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس به بیش از 766 هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران در فرابورس ایران بیش از 2.6 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 567 هزار نوبت معامله و به ارزش 9171 میلیارد تومان داد و ستد کردند و عمده نمادهای مهم فرابورس مانند گل‌گهر، ذوب‌اهن اصفهان،‌صبا تأمین، پتروشیمی مارون، پتروشیمی تندگویان و فولاد هرمزگان جنوب همگی در تقویت شاخص فرابورس اثرگذار بودند.

همچنین نمادهای پربیننده در فرابورس که مورد اقبال معامله‌گران قرار گرفته شامل ذوب‌آهن، بانک دی، سیمان لار سبزوار، کشت و صنعت شهداب ناب خراسان، تولید دارو، کارخانجات صنعتی تبرک و پتروشیمی زاگرس بوده‌اند.

تعداد بازدید : ۳,۶۴۷