فاز1و2 خط لوله اتیلن غرب در ایستگاه پایانی / آغاز فاز سوم

فاز1و2 خط لوله اتیلن غرب در ایستگاه پایانی / آغاز فاز سوم
(دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹) ۱۱:۲۱

فازهای 1و 2 خط لوله اتیلن غرب با تلاش خانواده بزرگ صنعت پتروشیمی ایران تکمیل شد و زمینه افزایش و پایداری تولید در مجتمع های واقع در مسیر این خط لوله بزرگ فراهم شد.

عبدالحسین بیات قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در خط لوله اتیلن غرب در گفتگو با خبرنگار نیپنا اظهارکرد: با حمایت مستمر وزیر نفت و همکاری قوه قضاییه و نیروی انتظامی استان خوزستان آخرین مانع سنگین وزمان بر در تکمیل خط لوله اتیلن غرب برطرف و چالش احداث خط انتقال برق ایستگاه تقویت فشارشماره(3) واقع در اهواز رفع شد و با این رویداد باید اعلام کرد که فازهای 1و 2 خط لوله اتیلن غرب بطور کامل تکمیل شده است.
وی افزود: با ساخت این خط انتقال که 14 کیلومتر طول دارد ، برق پایدار از طریق پست صنایع شماره 3 اهواز متصل به خط سراسری برق کشور در ایستگاه تقویت فشار شماره 3 اهواز جریان پیدا کرد .
عضو هئیت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان این که پایان عملیات اجرایی فازهای 1 و2 این طرح ملی مورد پذیرش سازمان برنامه و بودجه قرار گرفته است گفت: فقط عملیات تکمیل و راه اندازی سیستم اسکادا و مخابرات فازهای 1 و2 باقی می ماند که آن هم به دلیل ماهیت یکپارچه ای داشتن ، پس از ساخت و تکمیل فاز سوم خط لوله اتیلن غرب به صورت یکپارچه درسه فاز خط لوله اتیلن غرب راه اندازی می شود.
بیات ادامه داد: در ساخت فازهای نخست و دوم خط لوله اتیلن غرب اصل" هماهنگی و همزمانی" با ساخت مجتمع های واقع در مسیر خط بسیار مورد توجه قرار داشت و هیچ یک از مجتمع ها یی که به بهره برداری رسیده بود امکان نداشت برای راه اندازی معطل دریافت خوراک از طریق خط لوله اتیلن غرب باشندبلکه همیشه خط اتیلن چند ماهی زودتر از به بهره برداری رسیدن پتروشیمی های واقع در مسیرخط راه اندازی شد واتیلن مورد نیاز پتروشیمی ها به مجتمع های مذکور تحویل می شد.
وی حمایت وزارت نفت و پشتیبانی شرکت ملی صنایع پتروشیمی را در روند ساخت و تکمیل این خط مهم و استراتژیک بسیار اثر بخش دانست و گفت: ساخت 1700 کیلومتر خط لوله برای انتقال اتیلن به 13 مجتمع پتروشیمی با وجود چالش های مختلفی مانند وجود مناطق صعب العبور، معارضین زمین و یا شرایط ساخت آب و هوایی در مسیر ساخت نیازمند عزم و اراده ای ملی و روحیه ای جهادی بود که خوشبختانه اکنون شاهد به ثمر نشستن کامل این تلاش ها هستیم.

آغاز ساخت فاز سوم خط لوله اتیلن غرب

قائم مقام مدیرعامل در خط لوله اتیلن غرب با بیان این که عملیات اجرایی ساخت فاز سوم خط لوله اتیلن غرب که دارای 3 انشعاب است آغاز شده گفت: در اولین روزهای کاری سال جاری(مصادف با نیمه شعبان) بخشی از این فاز به طول حدود 150 کیلومتر از میاندوآب به تبریز(قطعه شانزدهم خط) مورد بهره برداری قرار گرفت و باید به این نکته اشاره کرد که 143 کیلومتربه قطر 14 اینچ از این خط پیشتر در اختیار شرکت پخش فرآورده های نفتی بود که از این شرکت اجاره شده وحدود 13 کیلومتر خط 10 اینچ از میاندواب تا خط فراورده مذکور و حدود 3کیلومتر از انتهای خط فراورده تا مجتمع پتروشیمی تبریز توسط وبا هزینه این پتروشیمی ساخته شد و اکنون اتیلن در این خط جریان دارد.
وی ادامه داد: انشعاب دوم مربوط به منطقه دنا است که این انشعاب شامل قطعه 1- 13از مبدا سیاه مکان تا پتروشیمی گچساران به طول حدود60 کیلومتر است که مجوزهای محیط زیست نیز اخذ شده است و پیمانکار طرح نیز انتخاب شده و از آذر ماه سال 98 عملیات اجرایی برای ساخت قطعه 1-13 آغاز شده است.
بیات هدف از اجرای این قطعه را انتقال اتیلن مجتمع الفین گچساران به مسیر اصلی خط لوله اتیلن غرب معرفی کرد و گفت: متاسفانه به دلیل این که پتروشیمی های ممسنی، کازرون،دهدشت و بروجن که در مسیر خط گچساران قراردارند تکمیل نشده اند اتیلن گچساران به طور موقت به خط اصلی منتقل می شود اما هر زمان که پیشرفت این طرح ها به 40 درصد برسد دولت یا NPC عملیات ساخت قطعات 2-14،13 و15 را که مخصوص رساندن اتیلن به طرح های مذکور است را آغاز خواهد کرد.
قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در خط لوله اتیلن غرب افزود: هدف از اجرای این خط کمک به پتروشیمی گچساران است و با احداث این قطعه از انشعاب دنا و ایستگاه های تقویت فشار شماره 2 و7 ، اتیلن تولیدی این پتروشیمی بلاتکلیف نخواهد ماند چون در حال حاضر مصرف کننده میان دستی ندارد.
وی ادامه داد ایستگاه های تقویت فشار شماره 2 و7 به ترتیب واقع در سیاه مکان و گچساران نیز در حال ساخت است و از بهمن ماه گذشته پیمانکار فعالیت خود را آغاز کرده و مقرراست ظرف 24 ماه کار احداث ایستگاه ها به اتمام برسد.

تهاتر اتیلن

بیات با اشاره به وجود احتمالی مازاد اتیلن در خط گفت: در حال حاضر حدود 1 میلیون وهشتصد هزار تن اتیلن تولیدی پتروشیمی های کاویان و مروارید از طریق خط به پتروشیمی های واقع در مسیر تحویل می شود و با کل ظرفیت 2 میلیونی کاویان و 1 میلیونی گچساران و 150 هزار تنی مروارید در مجموع در آینده 3 میلیون و یکصد و پنجاه تن تولید اتیلن خواهیم داشت که با بهره برداری از اتیلن گچساران و در صورتی که مجتمع های مصرف کننده اتیلن به موقع وهمزمان با پتروشیمی گچساران به بهره برداری نرسند ، احتمال اینکه برای مدتی با اتیلن مازاد در خط لوله اتیلن غرب مواجه باشیم وجود دارد ،که درآن صورت باید اتیلن تولیدی پتروشیمی گچساران با اتیلن تولیدی پتروشیمی کاویان تهاتر شود وبخش مازاد از مبدا عسلویه صادر شود.

انشعاب سوم فاز

عضو هئیت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره این بخش از فاز سوم گفت: انشعاب 3 مربوط به انتقال اتیلن از سنندج تا پتروشیمی ابن سینای همدان به طول 190 کیلومتر است که با توجه به عدم فعالیت اجرایی این طرح، عملیات احداث خط تا زمانی که پیشرفت اجرایی به 40 درصد نرسد آغاز نخواهد شد.
وی با تاکید بر اشتغال زایی حدود 400 نفری در زمان ساخت فاز سوم خط لوله اتیلن غرب افزود: امید است تا سال 1402 شاهد اجرایی شدن فاز سوم باشیم.
به گزارش نیپنا، پتروشیمی کاویان، اتان دریافتی از پارس جنوبی را به اتیلن تبدیل کرده و به خط لوله اتیلن غرب تزریق می کند که این اتیلن از ١١ استان عبور کرده و خوراک حداقل ١3 مجتمع پتروشیمی ساخته شده یا در حال احداث را تامین می کند.
خط لوله اتیلن غرب خوراک مجتمع های پتروشیمی واقع در استان های خوزستان، فارس، لرستان، کهکیلویه و بویر احمد، چهار محال و بختیاری، کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی و شرقی، ایلام و همدان را تامین می کند.

تعداد بازدید : ۳,۶۹۷