132

گفتگوی پیام پتروشیمی با مشاورعالی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم

گفتگوی پیام پتروشیمی با مشاورعالی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم
(دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹) ۰۸:۰۰

فرصت های طلایی سرمایه گذاری در منطقه آزاد قشم

علی یدقار مشاور عالی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در گفتگو با خبرنگار پیام پتروشیمی به تبدیل شدن منطقه به قطب انرژی کشور ، فرصت های طلایی سرمایه گذاری در منطقه آزاد قشم و وضعیت کنونی هاب پتروشیمی اشاره کرد که در ذیل آمده است

 

پروژه های صنعت پتروشیمی در منطقه آزاد قشم شامل چه طرح هایی است؟

در منطقه آزاد قشم ۳۰ طرح در حوزه نفت ، گاز ، پتروشیمی و انرژی تعریف شده است که از این تعداد ۴ پروژه برای هاب پتروشیمی در نظر گرفته شده است که پس از بهره برداری محصولات متنوعی چون پلی پروپیلن، پروپیلن، متانول، پروپان، بنزین پرولیز و فرمالدهید با ظرفیت تولید سالانه ۶ میلیون تن در منطقه آزاد قشم تولید خواهد شد.

 

در خبرها آمده بود که سرمایه گذاران چینی در حال بررسی طرحها برای سرمایه گذاری در هاب پتروشیمی منطقه آزاد قشم هستند .آیا صحت دارد؟

مگاپروژه ای برای هاب پتروشیمی در نظر گرفته شده است  که دارای ۴ طرح بزرگ پتروشیمی است و مجوزهای اولیه چون خوراک و مجوز زیست محیطی برای این پروژه اخذ شده است و چینی ها همچنان در حال بررسی طرح هستند اما سرمایه گذاران داخلی نیز برای اجرای این مگاپروژه اعلام آمادگی کردند. طرح شرکت کیپکو را امیدوار هستیم تا پایان سال جاری بتوانیم بخشی از عملیات اجرایی آن آغاز شود.

 

آیا سرمایه گذاران داخلی برای حضور در این طرحها اعلام آمادگی کرده اند؟

در مورد سرمایه گذاران داخلی کمی سختگیرانه برخورد می کنیم و با توجه به عمل نکردن آنها به وعده هایی که در گذشته داشتند بسیاری از مجوزهای آنها لغو شده است اما در مورد طرح های پتروشیمی با سرمایه گذاران داخلی کار را پیش می بریم و امیدواریم در مدت زمانی که تعیین شده طرح ها را به نتیجه برسانند و با توجه به شناختی که وجود دارد امیدوارم در آینده خیلی نزدیک کار خود را آغاز کنند. علاوه بر طرح هایی که معرفی شد یک طرح پتروشیمی دیگر نیز با موافقت وزیر نفت در حال پیگیری است که بزودی بطور رسمی کلنگ زنی خواهد شد.

 

سرمایه گذاران داخلی ۴ طرح پتروشیمی منطقه آزاد قشم چه کسانی هستند؟

سرمایه‌گذاران شامل کیپکو صنایع بین المللی پتروشیمی قشم، کاوه متان قشم، گروه انتخاب و بانک ملی و پتروشیمی اراک که سهامدار طرح هستند و در نهایت گروه اقتصادی مفید زیر مجموعه ستاد اجرایی فرمان امام (ره) هستند که موافقت های اولیه دریافت شده است و تا پایان ماه گزارش جانمایی هاب پتروشیمی تهیه خواهد شد و زمین احداث طرح به این شرکتها واگذار خواهد شد.

 

با توجه به اخذ مجوزهای لازم ، میزان خوراک تخصیص یافته برای چهار پتروشیمی منطقه آزاد قشم چه میزان خواهد بود؟

ظرفیت تولید مجموع این چهار طرح ۶ میلیون تن در سال حواهد بود و به میزان ۲۵ میلیون تن گاز طبیعی به عنوان خوراک برای پتروشیمی ها اختصاص یافته است.

 

چرا زمان اجرای پروژه های پتروشیمی در منطقه آزاد قشم طولانی شده است؟

مطالعات اولیه اجرای طرح های پتروشیمی در مناطق مختلف مشابه نیست در مطالعات اولیه باید نکات مختلفی مورد بررسی قرار گیرد برای جانمایی طرح های پتروشیمی باید مسائل زمین شناسی و میزان استحکام زمین بررسی شود و بعد از آن ضوابط زیست محیطی باید ارزیابی شود و مراقبت کنیم که محیط احداث پروژه دچار آسیب نشود و پس از اخذ مجوزهای زیست محیطی محل احداث پروژه باید دارای ویژگی هایی چون دسترسی آسان و سریع به مواد اولیه و تجهیزات و همچنین نزدیکی به پایانه های ارسال محصولات داشته باشد. در این حالت هزینه نهایی تولید کاهش می باید و به اصطلاح طرح صرفه اقتصادی خواهد داشت.

 

آیا زیرساخت های لازم برای طرح مانند یوتیلیتی در منطقه وجود دارد؟

طرحهای پتروشیمی به زیرساخت هایی چون بندر برای ارسال محصولات نیاز دارد که در حال احداث است و در بدبینانه ترین حالت با هفته دولت اسکله نقتی قشم با ظرفیت ۴.۵ میلیون تن ظرفیت بهره برداری خواهد شد و پایانه ارسال  محصولات هاب پتروشیمی نیز در طرح جامع قرار دارد. همچنین برای تامین یوتیلیتی مورد نیاز واحدهای پتروشیمی در حال بررسی احداث یوتیلیتی متمرکز یا بصورت اختصاصی برای هر واحد هستیم. تعیین این موارد باعث می شود که تهیه گزارش مطالعات اولیه و اجرای پروژه در طرح های مختلف و مناطق مختلف متغیر باشد.

 

پیش بینی شما از زمان آماده شدن گزارش مطالعات اولیه طرح های پتروشیمی منطقه آزاد قشم چیست؟

مطالعات اولیه هاب پتروشیمی منطقه آزاد قشم توسط مشاوران داخلی در حال انجام است که بزودی نهایی خواهد شد و بر اساس آن در مورد جانمایی طرح های پتروشیمی و چگونگی اجرای عملیات تصمیم گیری می شود پیش بینی می کنم که با توجه به اخذ مجوزهای لازم مانند محیط زیست و تامین خوراک بعد از آماده شدن گزا ش فعالیت اجرایی با شتاب بالایی آغاز شود.

 

آیا پروژه های آینده هاب پتروشیمی قشم در صنایع بالادست پتروشیمی خواهد بود؟

با توجه به ظرفیت بالای صنایع پایین دست پتروشیمی در سودآوری و ایجاد اشتغال در نظر داریم که به سمت تکمیل زنجیره محصولات پتروشیمی تولید شده در هاب پتروشیمی قشم حرکت کنیم. در نظر داریم که قشم را به قطب انرژی کشور تبدیل کنیم و قشم با توجه به موقعیت جغرافیایی خود و نزدیکی به آبراه های بین المللی به عنوان سرزمین فرصت طلایی ظرفیت های زیادی برای تبدیل شدن قطب انرژی کشور و فراهم کردن زمینه های توسعه ملی را دارد. ظرفیت های سرمایه گذاری گوناگونی در کشور وجود دارد که در تلاش برای جذب این سرمایه گذاران و نقدینگی های سرگردان در کشور به سمت توسعه صنعت انرژی در منطقه آزاد قشم هستیم.

تعداد بازدید : ۴,۱۱۲