کاهش شدید تقاضای نفت و گاز در سال 2020 با توجه به شیوع ویروس کرونا در جهان

کاهش شدید تقاضای نفت و گاز در سال 2020  با توجه به شیوع ویروس کرونا در جهان
(شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۹) ۱۴:۲۲

یک شرکت تحقیقاتی مستقل در زمینه انرژی پیش‌بینی کرد که با توجه به شیوع ویروس کرونا در جهان، سال ۲۰۲۰ سال سختی برای فعالان در عرصه نفت و انرژی خواهد بود.

به گزارش نیپنا،‌ مؤسسه ریستاد انرژی در چهارمین ویرایش از چشم‌انداز خود که در تاریخ اول آوریل ۲۰۲۰ منتشر شد، پیش‌بینی خود را از تأثیر شیوع ویروس کرونا بر صنعت نفت و گاز اعلام کرد و هشدار داد این صنعت باید خود را برای چالش‌های سخت در سال جاری میلادی آماده کند.

این سند چشم‌انداز، نمای کلی شیوع ویروس در جهان و تأثیر آن بر بخش انرژی را به تفکیک مناطق مختلف جهان وهمچنین بخش‌های مختلف انرژی مورد بررسی  قرار داد.

کرونا در جهان تا ۳۰ مارس

بنابر این سند، تأثیر ویروس بیش از آن چیزی خواهد بود که قبلا پیش‌بینی شده بود، اما شواهدی وجود دارد که تاکنون تدابیر اتخاذ شده مؤثر بوده است.

در حال حاضر کل جهان تحت تأثیر ویروس Covid-19 قرار دارد و تقریباً همه کشورها اقدامات مربوط به قرنطینه یا راهبردهای ایجاد فاصله‌گذاری اجتماعی را اجرا می‌کنند.

اطلاعات ترافیک جهانی موسسه ریستاد انرژی نشان می‌دهد که مردم تا حد زیادی از این مقررات پیروی می‌کنند و در خانه مانده‌اند. در هفته جاری، ترافیک جاده‌ای 45٪ پایین‌تر از حد معمول بوده درحالی که هفته گذشته 34٪ پایین‌تر از حد معمول بود.

این چشم‌انداز می‌افزاید،‌ اگر بخواهیم به جنبه مثبت ماجرا نگاه کنیم، خبرهایی خوبی از گوشه کنار جهان در راه است که نشان می‌دهد تدابیر قرنطینه در برابر ویروس مؤثر بوده است. در کشورهایی که از ابتدای ماه مارس مانند ایتالیا و اسپانیا این اقدامات انجام شده، تعداد تلفات جدید در روز کاهش یافته و موارد آلوده جدید روزانه در این کشورها 80٪ تا 90٪ کاهش داشته است.

با این وجود، تعداد کل افراد آلوده واقعی در سطح جهان به سرعت رشد نشان می‌دهد و احتمالاً در حال حاضر حدود 13 میلیون نفر است، که ناشی از رشد سریعتر از آنچه انتظار می‌رفت در آمریکای شمالی،‌ آمریکای جنوبی، خاورمیانه و سایر کشورهای اروپایی بوده است.

اگر تمام اقدامات قرنطینه تا ماه آوریل حفظ شود، حدود 25 میلیون نفر تا اول ماه مه آلوده خواهند شد. در صورتی که اقدامات قرنطینه کاهش یابد، تعداد افراد آلوده به 65 میلیون نفر می‌رسد.

پیش‌بینی ریستاد انرژی این است که همه کشورها با در نظر گرفتن تدابیر مربوط به فاصله گذاری اجتماعیِ سختگیرانه کم و بیش سعی در مدیریت این بیماری همه‌گیر خواهند کرد.

در صورت عدم یافتن راه‌حلی پزشکی یا فناوری جدید برای مقابله با این بیماری، این ماجرا 12 تا 18 ماه طول خواهد کشید. در بسیاری از کشورها، به ویژه کشورهای با درآمد پایین، کاهش فعالیت اقتصادی در نتیجه تداوم شیوع این ویروس ممکن است منجر به بروز مشکلات شدید اجتماعی یا بهداشت عمومی شود. بنابراین، باید توازنی بین کاهش ویروس و فعالیت اقتصادی پیدا شود.

مؤسسه ریستاد انرژی تخمین می‌زند که ترافیک جاده‌ای و حمل و نقل هوایی در ماه آوریل 50٪ کاهش می‌یابد و تأثیر آن بر بازار جهانی نفت بی‌سابقه خواهد بود. تخریب تقاضا می‌تواند به بیش از 22 میلیون بشکه در روز برسد و جهان از ذخیره نفت دست برخواهد داشت و تولید در بسیاری از مناطق باید متوقف شود.

اما بازارهای گاز ضربه‌ای به این شدت نخواهند خورد، زیرا تولید گازهای همراه کاهش می‌یابد و تقاضای گاز قوی‌تر می‌شود. تقاضا برای خدمات نفتی به پایین‌ترین سطوح در چند دهه گذشته خواهد رسید. با این حال، به محض پایان اوضاع کروناویروس، که احتمالاً در سال 2021 خواهد بود، بازارهای نفت و خدمات نفتی به سطوح بسیار بالا بازخواهند گشت.

بر اساس این سند چشم‌انداز، تعداد واقعی افراد آلوده تا ۳۰ مارس، احتمالاً 13 میلیون نفر (خارج از چین) بوده است.

براساس مدل ارائه شده توسط این مؤسسه، تا30 مارس، 13.3 میلیون نفر در خارج از چین آلوده شده‌اند.

آمار تلفات ثبت شده در خارج از چین تا 30 مارس 33800 و تعداد این افراد در هفته گذشته 14.4٪ در روز افزایش داشت در حالی که در هفته قبل رشد 18.9٪ را شاهد بودیم. بنابراین، رشد تلفات نیز کند شده است.

با این حال، میزان رشد، 18 روز از موارد واقعی آلوده شده عقب‌تر است و بنابراین انتظار می‌رود که رشد تلفات تا دو هفته آینده کندتر شود. با این وجود، هفته گذشته، رشد تلفات بالاتر از حد انتظار قرار داشت، که منجر به تجدید نظر در روند تخمین‌ها برای موارد واقعی شود.

مؤسسه ریستاد انرژی برای ماه آینده، دو سناریو ارائه می‌دهد. در سناریوی «پیشگیری مؤثر» فرض بر این است که اقدامات سختگیرانه قرنطینه در کل ماه آوریل حفظ می‌شود و میزان تماس (CR) در 2 تعامل در هر روز برای هر فرد نگه در نظر گرفته می‌شود. در این سناریو، تا پایان آوریل، 25 میلیون فرد آلوده وجود خواهند داشت.

در سناریوی «کاهش نرم»، یک نقطه شروع در نظر گرفته می‌شود که در آن 0.5٪ از موارد واقعی از 50٪ ظرفیت ICU کشور فراتر می‌روند. در صورت استفاده کمتر از 50٪ از ظرفیت ICU، اقدامات قرنطینه‌ای در این سناریو از بین می‌رود و در نتیجه میزان تماس به ۶ خواهد رسید که در این صورت تا پایان آوریل شاهد ابتلای ۶۶ میلیون نفر به ویروس کرونا خواهیم بود.

اروپا هنوز هم فعالترین موارد ابتلا را داراست، اما تجدید نظر در مورد آمریکای شمالی رشد عظیمی را نشان می‌دهد.

تا 30 مارس، تخمین زده می‌شود 8.9 میلیون نفر در اروپا آلوده شده‌اند. آمریکای شمالی بیشترین تجدید نظر را از هفته گذشته مشاهده کرده که تا تاریخ 30 مارس از ششصد هزار به 2 میلیون مورد آلوده واقعی تخمین زده شده است.

ارقام پیش‌بینی شده برای آسیا و روسیه به طور قابل توجهی تعدیل شده‌اند، زیرا کشورهایی مانند هند و روسیه اقدامات سختگیرانه قرنطینه را اجرا کرده‌اند.

استرالیا و آفریقا به دلیل افزایش مشاهده شده در تلفات و موارد گزارش شده به سمت بالا تعدیل شده‌اند.

کرونا در صنعت نفت

بر اساس پیش‌بینی ریستاد انرژی، تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۰ به میزان ۵.۷ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ کاهش خواهد داشت.

اکنون 2.5 میلیارد بشکه کاهش تقاضای نفت در سال 2020 به دلیل شیوع ویروس تخمین زده می‌شود، در حالی که متوسط تقاضای روزانه 94.3 میلیون بشکه در روز برای کل سال خواهد بود. این درحالیست که میانگین تقاضا در سال ۲۰۱۹، معادل ۱۰۰ میلیون بشکه در روز بوده است.

در سناریوی «مدیریت ویروس»، شاهد تأثیر طولانی‌تر در طول سال خواهیم بود که متوسط تقاضا را به 91.4 میلیون بشکه در روز خواهد رساند.

بخش بزرگی از جمعیت جهان در حال حاضر از خانه کار می‌کنند که به طرز چشمگیری تقاضای برای سوخت به منظور حمل و نقل جاده‌ای را کاهش می‌دهد. مصرف سوخت جت نیز به شدت کاهش می‌یابد، زیرا 80٪ پروازهای بین‌المللی از بین می‌رود.

تقاضای جهانی نفت در ماه آوریل ۲۲ میلیون بشکه کاهش خواهد داشت و در طول سال، ۲.۵ میلیون بشکه افت می‌کند.

 تأثیر منفی بر تقاضای نفت می‌تواند در طی دو ماه آینده به بیش از 20 میلیون بشکه در روز برسد.

تخمین زده می‌شود که در شرق آسیا تقاضا در ماه فوریه 8 میلیون بشکه در روز کاهش داشته باشد. در بقیه نقاط جهان، انتظار می‌رود که کاهش تقاضا تقریباً سه برابر بیشتر و در دوره بسیار طولانی‌تری باشد.

پیش‌بینی می‌شود که حدود 2.5 میلیون بشکه یا 7٪ از تقاضای جهانی نفت از توازن عرضه/تقاضا خارج شود. تخمین ریستاد انرژی قبل از شیوع ویروس این بود که تقاضای جهانی نفت در سال 2020 نسبت به سال گذشته 1٪ افزایش می‌یابد. اکنون می‌بینیم که تقاضای جهانی نفت تقریباً 6 درصد در سال 2020 نسبت به سال گذشته کاهش خواهد داشت.

در سناریوی «مدیریت ویروس»، تعداد بیشتری از افراد در طی مدت طولانی‌تر باید قرنطینه شوند، که تأثیر چشمگیرتری بر تقاضای نفت در طول سال ایجاد می‌کند.

کاهش تقاضا در آمریکای شمالی

پیش‌بینی مؤسسه ریستاد انرژی این است که در ماه آوریل ۵ تا ۶ میلیون بشکه در روز از تقاضا در اروپا و آمریکای شمالی کاسته خواهد شد در حالی که در ماه سپتامبر این میزان ۶۰۰ هزار بشکه در روز خواهد بود.

شاهد هستیم که اقدامات قرنطینه‌ای در سطح ایالتی و سطح شهری در سراسر ایالات متحده انجام می‌شود، اگرچه هنوز هیچگونه اقدامات قرنطینه‌ای فدرال صورت نگرفته است.

اقدامات قرنطینه‌ای موجود و آینده و محدودیت‌های سفر در ایالت‌های شمالی و کانادا احتمالاً در آوریل 2020 به اوج خود می‌رسد.

انتظار داریم که محدودیت‌های سفر آینده و اقدامات قرنطینه‌ای در ماه مه سال 2020 در ایالات جنوبی به اوج برسد.

در نتیجه، انتظار داریم که تقاضای نفت آمریکای شمالی در ماه آوریل به 17 میلیون بشکه در روز و در ماه مه 2020 19 میلیون بشکه در روز برسد، در مقایسه با تخمین قبل از ویروس ما که نزدیک به 23 میلیون بشکه در روز بود.

از آنجا که بیشتر شهرها و ایالتها اقدامات قرنطینه را معرفی کرده‌اند، انتظار داریم تأثیر چشمگیری در مصرف سوخت نسبت به گزارش قبلی ما در هفته گذشته داشته باشد.

اکنون پیش بینی می‌کنیم تقاضای سوخت جاده‌ای در ماه آوریل 3.7 میلیون بشکه در روز و 1.9 میلیون بشکه در ماه مه 2020 کاهش می‌یابد.

به طور کلی، تقاضای نفت در ماه آوریل تقریبا 6 میلیون بشکه در روز کاهش می‌یابد و حدوداً 4.3 میلیون بشکه در روز در سه ماهه دوم سال 2020 به طور متوسط کاهش خواهد داشت.

در سناریوی «مدیریت ویروس» ، شاهد محدودیت‌هایی هستیم که در صورت تداوم، بر تقاضا در سه ماهه چهارم سال 2020 نیز تأثیر خواهد گذاشت.

حمل و نقل هوایی

در بخش حمل و نقل هوایی، تقاضای جهانی برای سوخت جت ۴ میلیون بشکه در روز در ماه مه کاهش خواهد داشت و در کل سال ۲۰۲۰، ۲۸ درصد یا ۷۵۰ هزار بشکه در روز پایینتر قرار خواهد گرفت.

در حال حاضر حدود 80٪ پروازهای جهانی لغو شده است زیرا بیشتر کشورها مرزهای خود را برای مسافران بین‌المللی بسته‌اند.

برخی از خطوط هوایی ارزان قیمت، کل ناوگان خود را زمین‌گیر کرده‌اند.

بارهای هوایی و سایر پروازها بسیار کمتر تحت تأثیر قرار می‌گیرند، اما این بخش تنها 15٪ تقاضای عادی را شامل می‌شود.

اوج مسافرت‌های تابستان در ترافیک هوایی امسال اتفاق نمی‌افتد، مگر در سناریوی «مدیریت ویروس.»

کف تقاضای سوخت جت در اواخر آوریل یا اوایل ماه مه اتفاق خواهد افتاد، زیرا تمام دنیا در برابر گسترش بیشتر ویروس می‌جنگند.

جدای از محدودیت‌هایی که اعمال می‌شود، مسافران هم خودشان به طور داوطلبانه سفر را به حالت تعلیق در می‌آورند.

ما انتظار داریم که در ماه ژوئن تعداد پروازهای کمتری کاهش یابد زیرا پروازها به تدریج تا قبل از تابستان از سرگرفته خواهند شد.

اوج تابستان به دلیل تعداد پروازهای طولانی کمتر از حد معمول پایین خواهد آمد زیرا بسیاری از مسافران احتمالاً تعطیلات داخلی را ترجیح می‌دهند.

 همچنین در ماه آوریل، مصرف سوخت جاده‌ای از  ۴۸ میلیون به ۳۵ میلیون بشکه در روز کاهش خواهد داشت و در کل سال ۲۰۲۰، ۵ درصد کاهش را شاهد خواهیم بود.

بخش بزرگی از جمعیت جهانی از آسیای شرقی تا اروپا و آمریکای شمالی در حال حاضر از خانه کار می‌کنند.

طی هفته گذشته، این محدودیتها به آفریقا و آمریکای لاتین گسترش یافته است.

فرانسه هم اکنون در شهرهای بزرگ حکومت نظامی کامل ایجاد کرده است. چنین محدودیت‌های جنگی در هفته گذشته در آلمان، اسپانیا و بقیه اروپا، حتی در انگلستان نیز اعمال شده است.

در هفته‌های آینده، تقریباً در همه مناطق جهان شاهد رفت و آمد بسیار کمی در شهرهای بزرگ خواهیم بود.

در تمام قاره‌ها، فعالیت‌های تفریحی متوقف شده است زیرا اکثر مردم اکنون حتی در آخر هفته‌ها انزوا را ترجیح می‌دهند.

تأثیر در حمل و نقل سنگین، که 22٪ از کل تقاضای سوخت جاده‌ای را تشکیل می‌دهد، بسیار کمتر خواهد بود.

میزان مصرف سوخت جاده‌ای جهان در ماه آوریل 13 میلیون بشکه در روز کاهش خواهد داشت و در سال 2020 1.2 میلیارد بشکه کاهش می‌یابد.

انتظار می‌رود حداکثر تأثیر در خارج از چین سه برابر بیشتر از آنچه در ماه فوریه در چین مشاهده شد، باشد.

با فرض مهار مؤثر Covid-19، اروپا و آمریکای شمالی به تدریج قبل از تابستان به سطح عادی برمی‌گردند.

در سناریوی «مدیریت ویروس»، تأثیر چشمگیری در مصرف سوخت جاده‌ای در طول سال مشاهده خواهیم کرد.

با فرض نفت ۳۰ دلار در هر بشکه، جریان نقدینگی آزاد شرکت‌های اکتشاف و تولید ۷۰ درصد در سال ۲۰۲۰ کاهش خواهد داشت.

با توجه به چشم انداز جدید قیمت نفت، جریان نقدینگی آزاد (FCF) شرکت‌های بالادست اکتشاف و تولید سقوط قابل توجهی در سال 2020 خواهند داشت. با فرض متوسط قیمت نفت برنت 30 دلار در هر بشکه در سال جاری، پیش‌بینی می‌شود FCF این بخش به حدود 59 میلیارد دلار کاهش یابد. اما اگر میانگین قیمت نفت برنت به 20 دلار در هر بشکه 2020 برسد، FCF تقریباً به صفر می‌رسد.

 

تعداد بازدید : ۳,۲۰۴