احتمال کاهش 20 درصدی قیمت محصولات شیمیایی در قاره سبز

احتمال کاهش 20 درصدی قیمت محصولات شیمیایی در قاره سبز
(شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۸) ۰۹:۱۷

سقوط قیمت‌های جهانی نفت خام و ترس از گسترش ویروس کرونا می‌تواند به افت 10 تا 20 درصدی قیمت محصولات شیمیایی در بازار اروپا منجر شود.

به گزارش نیپنا به نقل از آی‌سی‌آی‌اس، تحلیل‌های این موسسه  نشان می‌دهد به دنبال سقوط قیمت نفت در بازارهای جهانی و افزایش نگرانی‌ها درباره آثار منفی شیوع ویروس کرونا بر رشد اقتصای جهان و زنجیره ارزش، قیمت محصولات شیمیایی اروپا می‌تواند در ماه آوریل تا 20 درصد کاهش یابد.

شکست مذاکرات تولیدنندگان عضو و غیرعضواوپک موسوم به اوپک‌پلاس در نشست مشترک ششم مارس (16 اسفندماه) وزیران نفت و انرژی اوپک و غیراوپک در وین و به دنبال آن افت شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی، بازارهای نفت و بورس در آسیا و اروپا به شدت تحت تاثیر قرار گرفت.

این شرایط بر بازارهای تک‌محموله پتروشیمی نیز اثر فوری داشت، به‌طوری‌که قیمت نفتا روز  (20 اسفندماه) نسبت به ششم مارس (جمعه، 16 اسفندماه) 24 درصد کاهش یافت و 88 دلار به ازای هر تن معامله شد.

در روز دوشنبه (20 اسفندماه) قیمت بنزن نیز با 14 درصد افت، 85 دلار به ازای هر تن و قیمت استایرن با 10 درصد سقوط، 70 دلار به ازای هر تن معامله شد.

سرعت و اندازه کاهش‌ها در کنار افزایش تردیدها درباره تاثیر گسترش ویروس کرونا بر رشد اقتصادی و زنجیره ارزش، ارزیابی و تعیین ارزش را به‌طور فزاینده‌ای دشوار کرده است و با توجه به کاهش احتمالی حجم معاملات هم‌اکنون فعالان بازار منتظرند ببینند چه زمانی ثبات به بازار بازمی‌گرد.

 

تعداد بازدید : ۹۳۸