رشد معاملات پلیمرها و رکوردشکنی داد و ستد

رشد معاملات پلیمرها و رکوردشکنی داد و ستد
(شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۸) ۱۱:۳۷

رشد حجم معاملات پلیمرها در بورس کالا شاید مهمترین سیگنال اثرگذار بر این بازار به شمار رود آن‌هم در شرایطی که رشد معاملات همراه با رشد تقاضا بوده است.

به گزارش خبرنگار نیپنا ،  هفته گذشته بورس کالای ایران شاهد افزایش 38 درصدی حجم تقاضای پلیمرها بود  و موجب شد تا رقم 157 هزار و 450 تن به ثبت برسد که بالاترین رقم در یک‌سال اخیر به شمار رفته و عددی شبیه به اواسط اسفندماه سال قبل است. این سیگنال به وضوح از رشد تقاضای فصلی در روزهای پایانی سال حکایت دارد و موتور محرک رشد حجم معاملات و افزایش قیمت‌ها بود. البته رشد 11.6 درصدی حجم عرضه پلیمرها در هفته گذشته و ثبت رقم 95 هزار و 670 تن که بالاترین رقم در 7 هفته اخیر بود را هم باید به این موارد اضافه کنیم و همین میزان عرضه نشان می‌دهد که هنوز پتانسیل رشد حجم عرضه‌ها برای هفته جاری وجود دارد.

خروجی این موارد موجب شده تا شاهد افزایش 16.7 درصدی حجم داد و ستد پلیمرها در هفته گذشته باشیم تا مسیر برای رشد حجم معاملات فراهم شود. رسیدن به رقم 95 هزار و 673 تن برای حجم معاملات در هفته گذشته این‌گونه مهیا شد که بالاترین رقم در تاریخ معاملات بورس کالاست. همین سیگنال یعنی افزایش جدی حجم داد و ستد پلیمرها در بورس کالا که به دلیل رشد هم‌زمان عرضه و تقاضا محقق شد در شرایطی به ثبت رسید که قیمت‌های موجود در بورس و بازار در بالاترین سطوح خود حتی در سال‌های اخیر بوده است. هم‌اکنون چند سیگنال را شاهد هستیم ولی احتمال رشد عرضه‌ها می‌تواند رکورد جدیدی را برای حجم معاملات به همراه داشته باشد که در نهایت با بازاری جذاب‌تر روبه‌رو می‌شویم.

در بازار شیمیایی‌های بورس کالا نیز معاملات جذابی رقم خورد که سناریوی رونق در کل بازار پتروشیمی‌های بورس کالا را تقویت می‌کند. داد و ستد 41 هزار و 423 تنی محصولات شیمیایی در هفته گذشته به ثبت رسید که در مقایسه با تقاضای 54 هزار و 970 تنی از رشد محسوس معاملات حکایت داشته و نشان می‌دهد که بازار شیمیایی‌های بورس کالا؛ بعد از بازار پلیمرها وارد فاز رونق و حتی التهاب خرید شده است.

آمارها نشان از برتری تقاضا بر عرضه‌ها دارد و حتی در بازار شیمیایی‌های بورس کالا که اغلب آرامش نسبی بر عرضه و تقاضای کل حاکم بوده، این شرایط به ثبت رسیده است. این وضعیت هنوز نیاز به رشد عرضه‌ها در بورس کالا را مطرح می‌کند.

تعداد بازدید : ۱,۶۹۳