رشد 17درصدی معامله محصولات پلیمری بورس کالا

رشد 17درصدی معامله محصولات پلیمری بورس کالا
(شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۸) ۱۴:۰۶

افزایش تقاضا برای خرید در بورس کالا هفته گذشته افزایش یافت و به رشد حجم معاملات منتهی شد.

 به گزارش خبرنگار نیپنا در هفته گذشته حجم عرضه پلیمرهای در بورس کالا رقمی نزدیک به 1 درصد کاهش داشت ولی در برابر آن شاهد بودیم که تقاضا با افزایش کمتر از 11 درصدی روبه‌رو شد که نشانه‌ای از جذابیت خرید در صنایع پلیمری است. در هفته گذشته شاهد بودیم که حجم عرضه‌های مرسوم پلیمرها در بازار فیزیکی بورس کالا به بیش از 82 هزار و 640 تن رسید که با توجه به رشد جدی تقاضا اغلب این عرضه‌ها مورد داد و ستد قرار گرفت تا جایی که بیش از 90 درصد عرضه‌ها در نهایت به معامله ختم شد.

این شرایط موجب شد تا حجم معاملات پلیمرها در بورس کالا با رشد 17 درصدی همراه شود که یک رشد جدی و مهم در این بازار به شمار می‌رود. افزایش نزدیک به 17 درصدی حجم معاملات هفتگی بیشترین رقم رشد معاملات در 6 هفته اخیر بود. این وضعیت البته حکایت از تعادل در بازار نمی‌دهد بلکه با ورود تقاضای فصلی در روزهای پایانی سال نیاز به افزایش عرضه‌ها به وضوح در بازار پلیمرها خودنمایی می‌کند. البته بازار بیشتر به رشد عرضه‌ها برای گریدهای جذابی همچون PVC و پلی‌پروپیلن‌های نساجی و شیمیایی نیاز دارد.

رشد قیمت‌های پایه در هفته گذشته با اهرم افزایش قیمت دلار نیمایی هم به رشد جذابیت خرید کمک کرد و در نهایت با دو ابزار رشد قیمت‌های پایه و افزایش حجم معاملات، شاهد هستیم که بازار آزاد هم یک هفته صعودی را پشت سر گذاشت.

در بازار شیمیایی‌های بورس کالا در هفته گذشته شاهد رشد 4 درصدی حجم عرضه‌ها بودیم ولی در برابر آن تقاضا افزایش 23.5 درصدی را در مقایسه با هفته قبل از آن تجربه کرد. این موارد باز هم به رشد حجم معاملات ترکیبات شیمیایی همچون بازار پلیمرها منتهی شد و حجم داد و ستد در این گروه کالایی با افزایش 15 درصدی ( هفتگی ) به 28 هزار و 600 تن رسید که بالاترین رقم در 3 هفته اخیر بود. به نظر می‌رسد که رشد تقاضای فصلی به بازار شیمیایی‌ها نیز سرایت کرده است که خروجی آن رشد تقاضا و افزایش حجم معاملات بود تا جایی که شاهد رشد قیمتی و افزایش حجم معاملات بودیم.

تعداد بازدید : ۸۱۱